  • 81. Data: 2009-10-12 08:27:26
    Temat: Re: OLYMPUS IS WORKING ON THE HOLY GRAIL OF HDR!
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Nieznajomy pisze:

    > A po co photoshop za kilka tysięcy PLN skoro całkiem przyjemnie, i
    > jednak o wiele lepiej niż w PS,można sobie zrobić dobrze za chyba coś
    > około 65 zł ....

    Ja mogę w dołączonym do aparatu programie do wywoływania rawów wywołać
    16bit tiffa (lub 8bit) i potem krzywymi uzyskać praktycznie to samo w
    bezpłatnym GIMPie (najnowszy gimp wczytuje tylko 8bitowe/kanał pliki,
    ale operacje na plikach może wykonywać z 16bit precyzją, więc
    posteryzacja, czy inne artefakty nie pojawiają się tak szybko jak kiedyś).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.

  • 82. Data: 2009-10-12 08:28:40
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Janko Muzykant pisze:

    > A nie mówiłem? :)

    To ja dodam, że pewnie twój PEN też się nie nadaje do tego. ;)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 83. Data: 2009-10-12 09:01:35
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Dnia Mon, 12 Oct 2009 10:28:40 +0200, "Paweł W." napisał(a):

    > To ja dodam, że pewnie twój PEN też się nie nadaje do tego. ;)

    A to nie obowiązują ogólne teorie, że Olympusy to w ogóle do niczego są? ;)

    "Nie zawsze wola ministrów wyznacza bieg historii i niekoniecznie
    pontyfikat kapłanów porusza rękoma Boga."

  • 84. Data: 2009-10-12 09:07:54
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Paweł W. pisze:

> [...]
    > ale operacje na plikach może wykonywać z 16bit precyzją, więc
    > posteryzacja, czy inne artefakty nie pojawiają się tak szybko jak kiedyś).

    Z ciekawości, jakie programy "chodzą" w lidze amatorskiej, jestem profi
    'od komputerów' lecz do tej pory jak najdalej od grafiki komputerowej.
    Do tej pory wystarczał infranview ....

    Zrzucić RAW-y (Nikon D80), przyciąć & obrócić, przyciemnić blade niebo,
    korekta dominanty i na B&W itd... Przygotować do drukowania. Chyba dość
    niewiele?
    Który z nich kosztuje 65zł? HDR na razie nie planuję.
    Piraty Photoshopa? Były jakieś legalne darmowe wydania?
    Nie straszcie mnie że będę musiał nauczyć się AŻ dwóch programów ...

    Uczenie się GIMP raz podjąłem, ale jak wystygła kawa przestałem ;)

  • 85. Data: 2009-10-12 09:22:56
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Jacek Czerwinski pisze:

    > Z ciekawości, jakie programy "chodzą" w lidze amatorskiej, jestem profi
    > 'od komputerów' lecz do tej pory jak najdalej od grafiki komputerowej.
    > Do tej pory wystarczał infranview ....

    To chyba tylko Paint i przeglądarka zdjęć Microsoftu ;)

    > Zrzucić RAW-y (Nikon D80), przyciąć & obrócić, przyciemnić blade niebo,
    > korekta dominanty i na B&W itd... Przygotować do drukowania. Chyba dość
    > niewiele?

    Możesz jeszcze pobawić się chyba trochę uboższymi w funkcje, ale dość
    wygodnymi w obsłudze: FastStone Viewer i XnView. Picasa też w pewnych
    zastosowaniach jest niezła, tylko strasznie przez nią zapełnia się dysk
    (tworzy ukryty podfolder, gdzie zapisuje oryginalne pliki przed
    wprowadzonymi zmianami).

    > Który z nich kosztuje 65zł? HDR na razie nie planuję.
    Są darmowe programy do HDR, z tym, że musisz liczyć się z pewnymi
    ograniczeniami.

    > Piraty Photoshopa? Były jakieś legalne darmowe wydania?

    Chyba nie.

    > Nie straszcie mnie że będę musiał nauczyć się AŻ dwóch programów ...
    Jak jesteś "profi" od komputerów, to chyba nie powinien być to dla
    ciebie problem, tym bardziej, że większość ma bardzo podobny interface

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 86. Data: 2009-10-12 09:54:38
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Paweł W. pisze:

    > Jak jesteś "profi" od komputerów, to chyba nie powinien być to dla
    > ciebie problem, tym bardziej, że większość ma bardzo podobny interface

    Śmichy chichy, ale jak wchodziłem w szczegóły składu tekstu, PDF, te
    sprawy (bo trzeba było to włożyć w oprogramowanie) to wcale nie było
    wesoło i do dzis mylę pojęcia.
    Ostatecznie w każdym ambitnym programie (np finanse, mechanika, muzyka)
    nie chodzi o umiejętność trzymania myszki i dwukliku, tylko znajomośc
    materii.

  • 87. Data: 2009-10-12 10:37:29
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@p...onet.pl>

    Nieznajomy wrote:
    > Dalej czekam na odpowiedź: Sklejka 3xJPEG z bracketingiem +/- 1 EV to
    > prawdziwy HDR, A sklejka 3xJPEG z RAW z bracketingiem +/- 1 EV to jaki
    > HDR?

    O tym czy zdjęcie jest HDR-em decyduje jego zakres tonalny a nie to w jaki
    sposób zostało ono uzyskane.
    Możesz wywołać zdjęcie +/-4EV i potem je złożyć, ale to wcale nie oznacza,
    że takie zdjęcie będzie HDR-em.

    > 3xJPEGI z brackietingiem +/- 2 EV sklejone tym samym algorytmem, z
    > tymi samymymi parametrami co 3xJPEG z RAW +/- 2EV dadzą taki sam
    > efekt, z tą tylko różnicą, że szumy w cieniach będę mniejsze, o ile
    > mniejsze, zależy od charakteru kadru.

    Nie dadzą takiego samego efektu, bo różnić się będą precyzją odwzorowania.
    Obraz zapisany z precyzją czterech bitów, będzie gorszej jakości od obrazu
    zapisanego z precyzją ośmiu bitów. Nie odzyskasz informacji, której w
    obrazie nie ma.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 88. Data: 2009-10-12 10:49:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 11 Oct 2009, Andrzej Popowski wrote:

    > Rozumiem problem, jaki postawiłeś, ale nie rozumiem rozwiązania. Nie
    > wiem, co to jest ta baza, którą chcesz odejmować.

    Dobra, powiedzmy że chodzi mi o "przesłuch między kanałami".
    "Szarość pojawiająca się wraz z luminancją, mimo sygnału
    kolorowego w 100% nasyconego na wejsciu".
    Może być?
    Tę "szarzyznę" trzeba wydłubać, aby przywrócić nasycenie.

    > Czyli zwiększanie nasycenia powoduje pogorszenie SNR. Zmian nasycenia
    > wcale nie kojarzy mi sie z odejmowaniem "bazy", raczej ze skalowaniem
    > składowych RGB, tak żeby uzyskać większa rozpiętość wartości.

    Tak i nie - zależy, co określasz mianem "skalowania składowych".
    Nie chodzi o skalowanie samych składowych - chodzi o obliczenia
    relatywne między kolorami - samo dobranie skal do składowych
    spowoduje, że szare będą za jasne, a kolory nadal pozostaną
    mdłe. Potrzebujemy więc co najmniej przeliczenia "każdy na
    każdy", jak kto lubi może rzucić hasłem "macierz współczynników" :)
    Od "czerwonego z kanału czerwonego" trzeba odjąć zielony
    i niebieski (ze współczynnikami, o wartościach takich, aby
    skompensowały przepuszczanie czerwonego przez filtr zielony
    i niebieski), aby dało się odtworzyć coś zbliżonego do 100%
    nasyconej czerwieni :)
    I tu obrywamy spadkiem poziomu (wynikowy sygnał "100 czerwonego"
    jest mniejszy niż same dane z kanałów) i wzrostem szumów
    (które są w obu odejmowanych składowych).

    pzdr, Gotfryd

  • 89. Data: 2009-10-12 10:59:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 11 Oct 2009, Nieznajomy wrote:

    > Co nie zmienia faktu, że dzięki takiej konstrukcji matrycy można
    > wyciągnąć 4 eV i dzięki temu bez problemu można robić HDR'a z jednego
    > RAW'a.

    Owszem, bo to *jest* HDR, sprzętowy.
    Przynajmniej w porównaniu do jakichś N-5 modeli aparatów :|
    (gdzie "N" to wszystkie występujące, zaś "-5" bo
    oprócz S3 i S5 były jakieś hybrydy z matrycą SR).
    Flejma wywołujesz w innym miejscu, pisząc Pawłowi:

    > Czyli jednak twoje aparaty sa kiepskie, skoro nie możesz nic wyciągnąć
    > ze świateł.

    Jeśli światła są *przepalone*, to są przepalone na poziomie RAWa,
    a nie JPG. I jeśli przepalenie jest nie na wszystkich kanałach,
    to owszem - można coś wyciągać, ale tylko przy pewnych *założeniach*
    (globalny kolor w obrębie przepalenia - jak tam są szczegóły
    kontrastowe w kolorach, to równie dobrz można nałożyć jakąś
    teksturę i nazwać to "wyciąganiem").
    Jak przepalenie jest na białym przedmiocie przy w miarę "białym"
    swietle (dziwne, że to nierzadkie, co?), czyli przepalają się
    wszystkie kanały mniej więcej równo, to sobie można...

    pzdr, Gotfryd

  • 90. Data: 2009-10-12 11:02:39
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 11 Paź, 17:13, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Jeśli chodzi o poniższe pytanie:

    > To moje zdanie jest taki: 3xJPG z 1 RAWa to będzie Pseudo-HDR, bo nie
    > pokażesz więcej niż zarejestrowała matryca. Jeśli wyciągasz coś z
    > cienia, to znaczy, że tam coś było. Jeśli matryca zarejestrowała 0, to
    > nie ma z czego wyciągać.

    Czyli wg ciebie z 3xJPEG z barcketingiem +/-1EV z aparatu wyciągniesz
    więcej ?

    Wiesz co zrób w końcu sobie próbę i przestań wypisywać głupoty.