    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: O konkurencji na rynku
    <1bd4c9o5liis1$.1xzshm2dlj3j4.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <pwumbid5k6ls$.1h6l2qzp8la3r.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1b4u4j9tijd9m$.83ptrthi7le2$.dlg@40tude.net>
    Date: Mon, 10 Aug 2015 21:35:21 +0200

    Pan J.F. napisał:

    > Ale smiem twierdzic ze to nie jest wykluczenie - tylko przejscie
    > na nieco inne platformy.
    > Do tej pory ilosc lacz rosla, w 2012 mielismy 11.6mln przylaczy
    > i ponoc 70% gospodarstw domowych.

    Jak to było liczone? Gospodarstwo, które ma laptop, dwa tablety i trzy
    smartfony, każdym z kartą SIM z oferty "na dwa lata", to ono ma sześć
    przyłączy?

    > I takie zdanie z NPS "przyjmujac, ze sredni akceptowalny poziom
    > nakladow do 3250zl" ... tego sie "po dychu" nie splaci.

    Trzeba było zacząć spłacać pięćdziesiąt lat temu. Po piątaku wychodzi.

    > Ale do czego ma starczyc ?

    Przeważnie do niczego więcej. Podobnie jak kablówka w mieście 300Mbps
    no-limits. Każdy taką ma, choć nie potrzebuje, bo innych nie dają.
    A kosztuje stówę w pakiecie, więc co się szczypać. Na takim samym
    łączu pracują firmy, w których kilkadziesiąt osób robi konkretne
    rzeczy przy komputerach. Na wsi takiej firmy nie założę, choćbym nie
    wiem ile chciał zapłacić. Mamy Polskę A i Polskę B. Dziękujemy ci
    Serce i Rozumie!

    > No, klientom przeszkadza, ktorzy wcale tak duzo nie chca placic.
    > W kazdym badz razie te tabuny, ktore mialy co inwestowac, to wcale
    > takie duze nie byly.

    Ogromne były. Jeden za drugim się do mnie zgłaszał w celu ogarnięcia
    idiotyzmów w ustawie i napisania wniosku koncesyjnego. A klienci
    *wtedy* gotowi byli płacić dużo. Co z tego, skoro pies ogrodnika
    tylko patrzył jak tu dziabnąć w łydkę. A chyba nieszczepiony, więc
    strach się zbliżyć.

    > Ja to rozumiem, ze oni polozyli i rurki i kable.
    > No dobra - moze kable polozyli bez rur, ale studzienki chyba trzeba
    > bylo, no chyba, ze od budynku do budynku.

    Od budynku, do budynku. Zakończenia w tzw "klozetach". Sieć obejmująca
    wszystkie strategiczne punkty w tej wsi. Dwadzieścia lat minęło, nie
    pamiętam wszystkiego. Zresztą sam tego nie widziałem, znajomi maczali
    w tym palce.

    > Tak czy inaczej - kosztowne.

    A jednak im się to opłacało.

    > A konkretnie to po jakiej ?

    Najniższa stawka wynosiła zero.

    > Ale w interesie TPS czy innej Netii niekoniecznie jest dodawac reszte,
    > skoro "w czasie zalatwiania dla pana tych papierkow po 500zl kazdy to
    > my mozemy podlaczyc 10 innych klientow do ktorych kabel juz jest".

    Czyli wszystko działa prawidłowo. Teraz Netia czy Orange nie ma interesu
    obsłużyć każdego. Jak są małe trudności, to mówi spadaj. Bo jest pasożytem,
    pasożytuje na własnej tkance utkanej przed laty. TPH może zarabiać tylko
    na infrastrukturze -- więc dąży do jej rozudowy. A że zarabia mniej, za
    to więcej musi się narobić? Cóż, taka karma. Nie każdy biznes musi być
    od razu kopalnią złota.

    > A niekoniecznie - po co ma cos inwestowac, skoro swietnie zyje z tego
    > co juz ma ?

    Żeby żyć jeszcze świetniej. Albo żeby nie pójść z torbami. Bo przyjdzie
    Whatever Hardware SA i ujmując swoją dobrocią przejmie klientów.

    > No, troche sie chyba zapetliles. Skoro linia za 18zl/mc to taki
    > swietny interes, to i TP powinien sie oplacac. Czemu tylko TPH
    > mialoby to uwazac za oplacalne ?

    Bo TPH nie ma innego wyjścia. Jeśli zaś TP będzie mogło zarobić 18zł
    mniejszym wysiłkiem, zrobi to mniejszym wysiłkiem. A przedłużenie
    linii będzie czekać ad mortum defecatum.

    > Szczegolnie, ze TP moze sie uda przy okazji klientow dla siebie
    > zdobyc, po 100zl/mc. TPH jak rozumiem nie swiadczy takich uslug.

    Tak, nie świadczy.

    > Ale infrastrukture ma tylko TPH jak rozumiem. A TPS to taki pasozyt,
    > jakich teraz wielu.

    Nawet bardzo wielu. Każda firma przewozowa jest takim pasożytem na
    zdrowej tkance dróg i autostrad.

    > Ale nie stanowi konkurencji.
    > "U nas linia kosztuje 40zl, i musi sie pan z tym pogodzic".

    "I wy też się musicie pogodzić z tym, że pójde do tych, co mają po 29zł".

    > No nie wiem. Kiedys sobie mowilem - a po co mi ta satelita, drogie to,
    > a ogladac i tak nie ma czego.
    > Kablowka byla wzglednie tania, a alternatywy raczej nie mialem.
    > Teraz kablowka coraz drozsza, a talerz coraz tanszy. Kiedys sie
    > zmobilizuje i skasuje te kablowke.

    Może bliski jest już ten czas, kiedy ceny tak spadną, że się nie będzie
    opłacało i wyłączą.

    > I tu mozesz miec racje - satelity sie przydadza bardziej dla Afryki.
    > U nas moze kabel bedzie tanszy.

    To "u nas" można różnie rozumieć. W Europie jest tańszy. A co ważniejsze
    -- po prostu *jest*. Może nam też sie uda zrobić ten kabel zanim satelity,
    jak bociany, odlecą wszystkie do Afryki.

    --
    Jarek