    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: O konkurencji na rynku
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Date: Mon, 10 Aug 2015 13:01:43 +0200

    Dnia Sun, 9 Aug 2015 14:23:51 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Za strowgerowych czasów w miastach nie budowano central gęściej, niż co
    > kilka kilometrów, nie opłacało się. Więc musiało opłacać się prowadzenie

    No, centrala byla tez duza. Z czasem powstalo pojecie "koncentratora
    wydzielonego.

    > kilkukilometrowych kabli. Z takiego bloku co ma kilkaset mieszkań --
    > kabel kilkusetparowy. Dzisiaj takiego druta można wyciągnąć z ziemi
    > i oddać na złom (za spore pieniądze), a na to miejsce dać cienki i tani
    > światłowód. A w bloiku niewielką skrzyneczkę na jakieś multipleksery.

    Ale my o nowej inwestycji. Puscic ludzi z lopatami, zeby ten
    swiatlowod zakopali byle gdzie, czy robic porzadna kanalizacje ?
    Skrzyneczka ile kosztuje ? Blok da miejsce za darmo, czy kaze sobie
    placic ? Fakt, ze to juz drobne pieniadze.

    > Na wsiach, o ile nie ma wiekowych zaniedbań, modernizacja nie jest dużo
    > bardziej problematyczna. Osiemnaście złotych, to maksimum tego, ile na
    > abonencie można chcieć zarobić.

    No, skrzyneczka odporna na warunki troche kosztuje. Energetyka za
    "przylacze" pieniadze chce. Miedzi nadal trzeba troche polozyc.
    Chyba, ze skrzyneczki po domach ... ale swiatlowod tez nie jest za
    darmo.

    Gdzies tam jeszcze jest kwestia, ze przjdzie powodz czy huragan, i
    stare telefony dzialaja. A te przez skrzyneczki raczej przestana ...

    > Lepiej zapytać jak długo utrzyma się oferowanie ludziom oferowanie
    > ludziom internetu z bezprzewodowej telefonii komórkowej. Jako panaceum
    > na wszystko, również w miastach takich jak Warszawa. Kilkanaście
    > milionów łącz kablowych do każdego mieszkania, po dychę za miesiąc --
    > to bardzo dobry rynek, i stabilny.

    Starych, bo nowych to patrz wyzej.
    Ale internetu nie neguje - klienci sa sklonni zaplacic wiecej niz
    dyche. Bo za dyche ... te skrzyneczki to po ile beda kosztowaly ?

    W kazdym badz razie i tu jest konkurencja ze strony radia.

    > Bardzo niemądry pomysł. Nie trzeba było dzielić, lecz mnożyć. Budowa
    > i utrzymanie sieci kablowych to robota jak raz dobra dla małych firm,
    > które dobrze znają swój teren. Niekonicznie dla molocha wielkości TP/2.
    > Chętnych do zbudowania porządnej sieci w całym kraju było co niemiara,
    > wystarczyło pozwolić im robić i zarobić.

    Nie mieli pieniedzy. Taki problem lat 90-tych - kapitalizm bez
    kapitalu. Poza tym czemu by obie TP nie miala tych firm wynajmowac
    dalej do roboty ?

    Osobna sprawa ... czy siec w miastach nie powinna byc wlasnoscia
    miasta ? No ale to warunkow do konkurencji nie stworzy.

    > Jedyny sensowny pomysł podziału TP pojawił się już po utracie ustawowego
    > monopolu. Prezes Anna S. chciała dokonać rozdziału na TP-Hardware
    > i TP-Software. Ale tu jedności broniono jak ks. Kordecki Częstochowy.
    > Te wszystkie BSA, WLR, LLU i inne TLS, to tylko działania zastępcze,
    > będące efektem klęski projektu podziału.

    Zaraz - a linia podzialu proponowanych TP-hardware/software to jak
    mialaby wygladac ?

    I co by to mialo dac ? Obie by sie okopaly na swoich cenach i mowily,
    ze taniej sie nie da.
    Jedyna szansa na konkurencje, to taka, gdy moge miec telefon od dwoch
    roznych firm. Czyli musze byc w zasiegu dwoch roznych central.
    Np TP1 i TP2.

    Tym niemniej - te wszytkie WLR troszke daly, obnizki MTR duzo daly,
    rozwoj komorek tez duzo dal, ale skutek dodatkowy widac - zatrzymanie
    inwestycji. Ale czy przy komorkach one jeszcze sa potrzebne ?

    Dawniej, to gdzies tam jeszcze byla kwestia wsi. O ile w miastach
    sytuacja byla IMO dosc dobra, to na wsiach tragiczna.
    Kto mialby te wsie stelefonizowac i po jakiej cenie ?
    Ale od paru lat ... komorki to rozwiazaly.
    Ale Internet nadal w potrzebie.

    J.