-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!newsfeed.straub-
nv.de!feeder.news-service.com!postnews.google.com!d28g2000yqc.googlegroups.com!
not-for-mail
From: JAM <j...@y...com>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Nowe opony, a ooe
Date: Sat, 9 Apr 2011 10:58:28 -0700 (PDT)
Organization: http://groups.google.com
Lines: 108
Message-ID: <5...@d...googlegroups.com>
References: <inei20$b4k$1@sunflower.man.poznan.pl> <inej8d$sf8$1@news.onet.pl>
<info83$gj5$1@inews.gazeta.pl>
<e...@p...googlegroups.com>
<v...@4...com>
<7...@f...googlegroups.com>
<4da01214$0$2458$65785112@news.neostrada.pl>
NNTP-Posting-Host: 71.238.74.149
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
X-Trace: posting.google.com 1302371908 2948 127.0.0.1 (9 Apr 2011 17:58:28 GMT)
X-Complaints-To: g...@g...com
NNTP-Posting-Date: Sat, 9 Apr 2011 17:58:28 +0000 (UTC)
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: d28g2000yqc.googlegroups.com; posting-host=71.238.74.149;
posting-account=nrUPGwkAAAA8KS3ZpDtIRdtV-DAhQOgS
User-Agent: G2/1.0
X-HTTP-UserAgent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.1; WOW64;
Trident/4.0; SLCC2; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET
CLR 3.0.30729; Media Center PC 6.0; .NET4.0C; InfoPath.3; .NET4.0E;
WWTClient2; BOIE9;ENUS),gzip(gfe)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2361339
[ ukryj nagłówki ]On Apr 9, 4:00 am, Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:
>
> No tu akurat jest odwrotnie.
> Dlatego stosując opony cywilne w sporcie, często pozbawia się je celowo
> jakiejś tam części bieżnika, żeby poprawić ich osiągi na nawierzchniach
> gdzie nie ma dużej warstwy wody.
> Bo wysoki bieżnik opony gęsto usianej rowkami podatny jest na gięcie się
> przy obciążeniach - i pewnie z powodu tego zjawiska opony ząbkują.
Bardzo mocno zalezy to od nawierzchni i tego czy jest sucha czy mokra.
Generalnie na suchym asfalcie opony zuzyte moga i czesto maja
nieznacnzie wiekszy wspolczynnik tarcia. Na suchym betonie zwykle jest
odwrotnie choc znowu roznica nie jest duza. Na mokrych nawierzchniach
opony zuzyte maja juz spor mniejszy wspolczynnik tarcia. Sprawa polega
jednak na tym, ze katy znoszenia opon na suchych nawierzchniach sa
bardzo male w porownaniu do mokrych nawierzchni wiec nawet jezeli
pojazd stanie sie nadsterowny to predkosc krytyczna bedzie bardzo
wysoka. Na morkych nawierzchniach gdzie roznica katow znoszenia bedzie
duza i katy znoszenia rowniez zalozenie opon nowych na przod grozi
nadsterownoscia i predkoscia krytyczna w granicach normalnych
predkosci uzytkowych.
> Natomiast bieżnik opony sportowej na takie warunki, to slick albo
> semislick, gdzie bieżnik to dużo gumy i mało rowków, i bieżnik gnie się
> mniej - szorstkowanie takich opon robią chyba tylko ci którzy mają za
> dużo pieniędzy :)
>
> Co do wrażeń z jazd testowych, to objawia się to dokładnie tak jak
> piszesz - powyżej jakiejś prędkości samochód z dużo nowszymi oponami z
> tyłu niż z przodu zaczyna w zakręcie być nadsterowny.
> To są oczywiście prędkości duże (takie gdzie na zakręcie skręt przednich
> kół jest minimalny i nie powoduje znacząco większego ich obciążenia),
> ale tym zjawisko bardziej niebezpieczne.
> Bo przy dużych prędkościach, mało kto ma możliwość zapoznać się z
> zachowaniem samochodu jadącego na krawędzi.
> Zazwyczaj z takimi prędkościami jeździ się albo prosto, albo po
> delikatnych łukach.
> I jak w tych warunkach dojdzie do konieczności wykonania nagłego
> manewru, to tył odjedzie zaskakując kierowce. A opanowanie latającego
> tyłu przy prędkości stukilkudziesięciu km/h to już zadanie ciężkie,
> które ma spore szanse zakończyć się tragicznie.
Samochod nadsterowny powyzej predkosci krytycznej jest dynamicznie
niestabilny nawet gdy kola sa ustwione dokladnie do jazdy na wprost.
Wynika to z losowych zaburzen powodujacych powstanie sil poprzecznych
oddzialywujacych na samochod. Moze to byz podmuch wiatru, nierownosc
drogi itp. Taki pojazd pod wplywem sily bocznej zaczyna sam skrecac w
strone z ktorej dziala ta chwilowa sila. Jak juz zacznie skrecac to
powoduje powstanie sily odsrodkowej (dodajacej sie do impulsu
zaburzajacego), ktora powoduje dodatkowe znoszenie - zaciesnienie
promienia skretu co znowu powoduje wzrost sily odsrodkowej i dalsze
zaciesnienie promienia skretu i tak w kolo Macieju :-). Sprzezenie
zwrotne dodatnie, ktore nie skorygowane konczy sie samochodem
wirujacym wokol wlasnej osi. Oczywiscie kierowca w takiej sytuacji
skontruje ale to powoduje tylko ze zjawisko sie powtarza, tyle ze w
druga strone i trzeba skontrowac w druga strone i tak bez konca.
Jezeli nadsterownosc jest stosunkowo mala, a predkosc nieznacznie
wieksza niz krytyczna, to takim samochodem da sie jechac bo jego
inercja powoduje ze zjawisko jest powolne i kierowca ma czas
zareagowac knotrujac. Tyle tylko, ze kierowca bedzie bez przerwy
krecil kierownica to w lewo to w prawo, jak na starych filmach z
Holywood. Pewnie sie szybko zmeczy ale jakos dojedzie. Przy wiekszej
nadsterownosci i wiekszej predkosci niz krytyczna zjawisko moze byc
nie do opanowania dla przecietnego kierowcy. Dlatego jest tak
niebezpieczne i homologacja zabrania konstruowania takich pojazdow na
rynek. Nota bene podobne zjawisko dynamicznej niestabilnosci
wykorzystuje sie celowo w nowoczesnych mysliwcach bojowych, z tym ze
nad stabilnoscia lotu czuwa tam po prostu komputer, ktory utrzymuje
samolot na prostej bez przerwy manewrujac sterami tak aby nie meczyc
pilota. Chodzi o to, ze samoloty dynamicznie niestabilne sa bardziej
zwrotne i szybciej reaguja na stery niz samoloty konstruowane
stabilnie. Podobnie jest z samochodami, dlatego opojazdy wyscigowe
konstruuje sie albo jako neutralne albo bardzo lekko nadsterowne
jednak na tyle malo aby predkosc krytyczna byla bardzo wysoka, powyzej
normalnych predkosci wyscigowych.
> I dlatego uważam że jeżeli już ktoś musi jeździć na 2 nowych i 2
> starych, to przynajmniej ze świadomością tego. A ja osobiście wolałbym
> żeby mi tył uciekł w deszczu przy 70km/h, niż na suchym asfalcie przy
> 150km/h.- Hide quoted text -
Nie doradzaj tego innym bo to zla rada. Samochody nadsterowne sa
bardzo niebezpieczne i dla wielu moga oznaczac powazny wypadek. Na
mokrej nawierzchni o taki wypadek na dodatek znacznie latwiej.
>
> - Show quoted text -
JAM
http://marchel.home.comcast.net/~marchel/
Następne wpisy z tego wątku
- 09.04.11 21:17 J.F.
- 09.04.11 22:43 Tomasz Pyra
- 09.04.11 23:56 Marcin \"Kenickie\" Mydlak
- 10.04.11 00:49 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 10.04.11 03:06 JAM
- 12.04.11 06:37 Filip KK
- 12.04.11 06:51 Filip KK
- 12.04.11 06:54 Filip KK
- 12.04.11 06:55 Filip KK
- 12.04.11 13:37 MarcinJM
- 12.04.11 19:29 JAM
- 12.04.11 20:39 Adam Płaszczyca
- 12.04.11 20:42 Adam Płaszczyca
- 12.04.11 20:59 Michał Baszyński
- 12.04.11 20:58 Adam Płaszczyca
Najnowsze wątki z tej grupy
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
- Szybcy i wściekli
- elektrycznie
- Jebane kurwa, kurwy.
- Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
Najnowsze wątki
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-20 "betamaxy" i inne voip-y dzisiaj
- 2024-11-21 Strach się bać
- 2024-11-21 Koniec smrodów
- 2024-11-20 Krematorium
- 2024-11-20 Taki tam szkolny problem...
- 2024-11-20 LIR2032 a ML2032
- 2024-11-20 SmartWatch Multimetr bezprzewodowy
- 2024-11-21 Środa Wielkopolska => Konsultant SAP <=
- 2024-11-21 Łódź => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-21 Wrocław => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-11-21 Kraków => Lead Java EE Developer <=
- 2024-11-21 Karlino => Konsultant wewnętrzny SAP (FI/CO) <=