    From: JAM <j...@y...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Nowe opony, a ooe
    Date: Sat, 9 Apr 2011 10:58:28 -0700 (PDT)

    On Apr 9, 4:00 am, Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:

    > No tu akurat jest odwrotnie.
    > Dlatego stosując opony cywilne w sporcie, często pozbawia się je celowo
    > jakiejś tam części bieżnika, żeby poprawić ich osiągi na nawierzchniach
    > gdzie nie ma dużej warstwy wody.
    > Bo wysoki bieżnik opony gęsto usianej rowkami podatny jest na gięcie się
    > przy obciążeniach - i pewnie z powodu tego zjawiska opony ząbkują.

    Bardzo mocno zalezy to od nawierzchni i tego czy jest sucha czy mokra.
    Generalnie na suchym asfalcie opony zuzyte moga i czesto maja
    nieznacnzie wiekszy wspolczynnik tarcia. Na suchym betonie zwykle jest
    odwrotnie choc znowu roznica nie jest duza. Na mokrych nawierzchniach
    opony zuzyte maja juz spor mniejszy wspolczynnik tarcia. Sprawa polega
    jednak na tym, ze katy znoszenia opon na suchych nawierzchniach sa
    bardzo male w porownaniu do mokrych nawierzchni wiec nawet jezeli
    pojazd stanie sie nadsterowny to predkosc krytyczna bedzie bardzo
    wysoka. Na morkych nawierzchniach gdzie roznica katow znoszenia bedzie
    duza i katy znoszenia rowniez zalozenie opon nowych na przod grozi
    nadsterownoscia i predkoscia krytyczna w granicach normalnych
    predkosci uzytkowych.

> [...]
    > kół jest minimalny i nie powoduje znacząco większego ich obciążenia),
    > ale tym zjawisko bardziej niebezpieczne.

    > Bo przy dużych prędkościach, mało kto ma możliwość zapoznać się z
    > zachowaniem samochodu jadącego na krawędzi.
    > Zazwyczaj z takimi prędkościami jeździ się albo prosto, albo po
    > delikatnych łukach.
    > I jak w tych warunkach dojdzie do konieczności wykonania nagłego
    > manewru, to tył odjedzie zaskakując kierowce. A opanowanie latającego
    > tyłu przy prędkości stukilkudziesięciu km/h to już zadanie ciężkie,
    > które ma spore szanse zakończyć się tragicznie.

    Samochod nadsterowny powyzej predkosci krytycznej jest dynamicznie
    niestabilny nawet gdy kola sa ustwione dokladnie do jazdy na wprost.
    Wynika to z losowych zaburzen powodujacych powstanie sil poprzecznych
    oddzialywujacych na samochod. Moze to byz podmuch wiatru, nierownosc
    drogi itp. Taki pojazd pod wplywem sily bocznej zaczyna sam skrecac w
    strone z ktorej dziala ta chwilowa sila. Jak juz zacznie skrecac to
    powoduje powstanie sily odsrodkowej (dodajacej sie do impulsu
    zaburzajacego), ktora powoduje dodatkowe znoszenie - zaciesnienie
    promienia skretu co znowu powoduje wzrost sily odsrodkowej i dalsze
    zaciesnienie promienia skretu i tak w kolo Macieju :-). Sprzezenie
    zwrotne dodatnie, ktore nie skorygowane konczy sie samochodem
    wirujacym wokol wlasnej osi. Oczywiscie kierowca w takiej sytuacji
    skontruje ale to powoduje tylko ze zjawisko sie powtarza, tyle ze w
    druga strone i trzeba skontrowac w druga strone i tak bez konca.
    Jezeli nadsterownosc jest stosunkowo mala, a predkosc nieznacznie
    wieksza niz krytyczna, to takim samochodem da sie jechac bo jego
    inercja powoduje ze zjawisko jest powolne i kierowca ma czas
    zareagowac knotrujac. Tyle tylko, ze kierowca bedzie bez przerwy
    krecil kierownica to w lewo to w prawo, jak na starych filmach z
    Holywood. Pewnie sie szybko zmeczy ale jakos dojedzie. Przy wiekszej
    nadsterownosci i wiekszej predkosci niz krytyczna zjawisko moze byc
    nie do opanowania dla przecietnego kierowcy. Dlatego jest tak
    niebezpieczne i homologacja zabrania konstruowania takich pojazdow na
    rynek. Nota bene podobne zjawisko dynamicznej niestabilnosci
    wykorzystuje sie celowo w nowoczesnych mysliwcach bojowych, z tym ze
    nad stabilnoscia lotu czuwa tam po prostu komputer, ktory utrzymuje
    samolot na prostej bez przerwy manewrujac sterami tak aby nie meczyc
    pilota. Chodzi o to, ze samoloty dynamicznie niestabilne sa bardziej
    zwrotne i szybciej reaguja na stery niz samoloty konstruowane
    stabilnie. Podobnie jest z samochodami, dlatego opojazdy wyscigowe
    konstruuje sie albo jako neutralne albo bardzo lekko nadsterowne
    jednak na tyle malo aby predkosc krytyczna byla bardzo wysoka, powyzej
    normalnych predkosci wyscigowych.

    > I dlatego uważam że jeżeli już ktoś musi jeździć na 2 nowych i 2
    > starych, to przynajmniej ze świadomością tego. A ja osobiście wolałbym
    > żeby mi tył uciekł w deszczu przy 70km/h, niż na suchym asfalcie przy
    > 150km/h.- Hide quoted text -

    Nie doradzaj tego innym bo to zla rada. Samochody nadsterowne sa
    bardzo niebezpieczne i dla wielu moga oznaczac powazny wypadek. Na
    mokrej nawierzchni o taki wypadek na dodatek znacznie latwiej.

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/