  • 51. Data: 2010-09-03 16:51:06
    Temat: Re: No to koniec lustrzanek...
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl> wrote in message
    news:i5pjb5$k6m$1@inews.gazeta.pl...

    > Zdjęcie HDR to zdjęcie o dużym zakresie dynamiki a nie zdjęcie wykonane w
    > kilku strzałach. Sadzisz, że gdy aparaty będą mogły rejestrować 20EV w
    > jednym strzale, to zdjęcie o tak szerokim zakresie dynamiki nie będzie
    > HDR-em?

    Oczywiscie, ze nie.

    "high dynamic range imaging (HDRI or just HDR) is a set of techniques that
    allow a greater dynamic range of luminances between the lightest and darkest
    areas of an image than standard digital imaging techniques or photographic
    methods."

    Kiedy matryce 20EV beda standardem, zdjecie z taka rozpietoscia nie bedzie
    miescic sie w definicji.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 52. Data: 2010-09-03 17:31:42
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    > Jak dużym? Na papierze ta dynamika jest stale taka sama. :)
    > HDR to rozszerzenie dynamiki matrycy. :)

    Tego nikt nie określił i dlatego jest z definicją HDRI tyle problemów.

    > Trudno w inny sposób rozszerzyć możliwości matrycy aparatu. :)

    Ciekawe co powiesz na HDR w grach, tam nie ma aparatu.

    > Nie będzie. Różne aparaty mają różną pojemność matryc już dzisiaj.
    > Czy więc jedne zdjęcia (wykonanymi jednymi aparatami) są HDRami
    > względem innych (zrobionych innymi) zdjęć? :)

    Możliwości aparatu i ilość strzałów nie mają znaczenia. O zdjęciu HDR
    decyduje dynamika sceny.

    > A które to mają ponad 10 EV?

    Dużo jest takich aparatów, pierwsze z brzegu:
    http://www.dxomark.com/index.php/eng/Camera-Sensor/C
    ompare-sensors/%28appareil1%29/440|0/%28appareil2%29
    /272|0/%28appareil3%29/615|0/%28onglet%29/0/%28brand
    %29/Nikon/%28brand2%29/Canon/%28brand3%29/Pentax

    > Coś jest duże względem czegoś a może być jednocześnie małe względem czegoś
    > innego.
    > HDR to haj względem możliwości aparatu, nie względem innego zdjęcia. :) W
    > JPG czy
    > na papierze zawsze jest tyle samo dynamiki. :)

    Dlaczego o HDR miałby decydować pośredni nośnik, jakim jest aparat a nie
    dynamika sceny czy parametry nośnika docelowego?

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 53. Data: 2010-09-03 17:51:09
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    kamil wrote:

    > Oczywiscie, ze nie.

    Oczywiście, że tak.

> [...]
    > allow a greater dynamic range of luminances between the lightest and
    > darkest areas of an image than standard digital imaging techniques or

    HDR było znane przed pojawieniem się fotografii cyfrowej, więc tym bardziej
    nie zgadzam się z powyższym zapisem. Aparat jest tylko pośrednikiem i równie
    dobrze mogłoby go nie być. Ważny jest nośnik docelowy i to on jest punktem
    odniesienia. Obraz graficzny to coś co możemy zobaczyć a w aparacie cyfrowym
    mamy co najwyżej do czynienia z obrazem danych. Jeżeli chcesz mieś widoczny
    cały obraz na papierze czy monitorze, musisz go poddać kompresji. Do tego
    właśnie służy technika HDR a źródłem może być nawet jedna klatka z aparatu.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 54. Data: 2010-09-03 18:08:39
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-09-03 03:34:29 +0200, "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl> said:

> [...]
    > w kilku strzałach. Sadzisz, że gdy aparaty będą mogły rejestrować 20EV
    > w jednym strzale, to zdjęcie o tak szerokim zakresie dynamiki nie

    Nie.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 55. Data: 2010-09-03 18:21:57
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    JA wrote:

    > Nie.

    Będzie HDR-em.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 56. Data: 2010-09-03 20:32:01
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-09-03 20:21:57 +0200, "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl> said:

    > Będzie HDR-em.

    Nie będzie, gdyż HDR-em będzie takie o zakresie dynamiki 30EV. A 20 EV
    będzie standardem.

  • 57. Data: 2010-09-03 20:43:27
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    JA wrote:
    > Nie będzie, gdyż HDR-em będzie takie o zakresie dynamiki 30EV. A 20 EV
    > będzie standardem.

    Obraz o rozpiętości 20EV będzie HDR-em gdyż takiego obrazu nie da się (jak
    na razie) pokazać w formie nieskompresowanej. Możliwości aparatu nie mają
    tutaj żadnego znaczenia.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 58. Data: 2010-09-03 20:58:04
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Sebastian Nibisz" i5rec6$qfh$...@i...gazeta.pl

    strzałach. Sadzisz, że gdy aparaty będą mogły
    nie będzie HDR-em?

    > Będzie HDR-em.

    W pewnym sensie będzie -- są już takie aparaty, które strzelają dwa razy
    po jednokrotnym naciśnięciu spustu i robią z tego jeden HDR. Więc można
    powiedzieć, że jednak taki aparat ma szerszą dynamikę niż jego własna
    matryca. :) Z punktu widzenia zdezorientowanego fotografa będzie to
    jeden strzał (bo to aparat bezlusterkowy) choć w istocie będzie to
    klasyczny HDR złożony z dwóch strzałów.

    BTW -- tu widać przewagę bezusterkowca nad lustrzanką. :)
    Fotograf raz naciska na spust a aparat robi dwa zdjęcia
    w niezmiernie krótkim czasie i automagicznie składa je
    w jedno o szerokiej dynamice. Lustrzanka tak nie potrafi,
    bo jednak najszybsze lustro zabiera więcej czasu niż
    samo czytanie matrycy bez klikania lustrem.

    Ogólne jednak (ale chyba nie warto już dłużej o tym pisać) HDR to metoda
    poszerzania dynamiki matrycy, nie zaś metoda uzyskania dynami szerszej
    niż tej sprzed 100 lat czy dynamiki innego/gorszego_pod_tym_względem
    aparatu fotograficznego. :)

    -=-

    Uznając Twoje wywody należy uznać niemal każde zdjęcie za HDR -- toż
    zawsze można znaleźć zdjęcie o węższej dynamice. :) Na przykład można
    pstryknąć wyższą czułością tym samym aparatem, aby mieć mniej EV do
    dyspozycji. :) (więc każde pstryknięcie z czułością ISO 400 jest
    HDRem względem pstryknięcia tym aparatem czułością ISO 1600 czy
    ISO 800 a i do każdego aparatu chyba można dobrać gorszy od niego
    pod względem pojemności matrycy wyrażonej w EV)

    IMO takie rozumowanie nie ma sensu.

    -=-

    Natomiast sens ma uznanie za HDR zlepka z dwóch zdjęć wykonanych
    z różną ekspozycją przy tym samym świetle w celu umieszczenia na
    jednym zdjęciu czegoś, czego ta akurat matryca nie potrafi ,,pojąć''.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 59. Data: 2010-09-03 21:11:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Sebastian Nibisz" i5rmlg$rnj$...@i...gazeta.pl

    > Obraz o rozpiętości 20EV będzie HDR-em gdyż takiego obrazu nie
    > da się (jak na razie) pokazać w formie nieskompresowanej.
    > Możliwości aparatu nie mają tutaj żadnego znaczenia.

    A rozpiętość rzędu 10 EV pokażesz na papierze?
    IMO tak do 6 EV można, ale 10 EV raczej nie. :)
    Ale może ja się mylę -- policzyłem w 3 sekundy
    te 6 EV i żadnego doświadczenia nie mam w tej materii.
    Ile dają matryce monitorów -- nie wiem. :) Więcej, ale czy aż 10 EV?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 60. Data: 2010-09-03 21:33:09
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

> [...]
    > poszerzania dynamiki matrycy, nie zaś metoda uzyskania dynami szerszej
    > niż tej sprzed 100 lat czy dynamiki innego/gorszego_pod_tym_względem

    Możesz mi powiedzieć, co ma matryca aparatu do scen HDR np. w grach?

> [...]
    > ISO 800 a i do każdego aparatu chyba można dobrać gorszy od niego
    > pod względem pojemności matrycy wyrażonej w EV)

    Zakres dynamiki rejestrowanej sceny jest niezależny od aparatu i jego
    ustawień.

    > Natomiast sens ma uznanie za HDR zlepka z dwóch zdjęć wykonanych
    > z różną ekspozycją przy tym samym świetle w celu umieszczenia na
    > jednym zdjęciu czegoś, czego ta akurat matryca nie potrafi ,,pojąć''.

    Nie ma sensu, bo nie mając wiedzy na temat tego jak zdjęcie zostało
    wykonane, nie można poprawnie sklasyfikować zdjęcia. Nie należy mylić
    zdjęcia HDR z techniką HDR.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -