    From: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Nikon P500
    Date: Thu, 28 Apr 2011 21:46:04 +0200
    <6...@x...googlegroups.com>

    W dniu 2011-04-27 23:24, mg pisze:

    > Ustawia sie na maksa, zeby nie regulowac. Tak, jak w przypadku tulei
    > mocowanych do korpusu.
    > http://www.flickr.com/photos/thirteenofclubs/3094079
    741/

    Co niestety powoduje, że obiektyw po skróceniu jest oddalony od filtru
    lub tylnej soczewki konwertera. A to ma niekorzystne skutki -zwiększenie
    prawdopodobieństwa winietowania przy szerokich kątach (zwłaszcza, ze
    wtedy zwykle obiektyw jest najkrótszy, zwiększenie widoczności na
    zdjęciach wszelkich brudów/defektów filtra lub optyki konwertera, a
    nawet przy niekorzystnym kącie padania światła ryzyko oświetlania tylnej
    powierzchni konwertera bezpośrednim światłem słonecznym - ze skutkami w
    postaci odbić i rozpraszania tego światla w stronę obiektywu. Ale - gdy
    na obiektywie nie ma gwintu pod filtr - czasem nie ma innego wyjścia.

    > Taki tred. Teraz nawet wiele hybryd nie ma nic do mocowania. Np.
    > tytulowy nikon P500. Nie dopatrzylem sie ani gwintu na koncu lufy ani
    > gwintu czy bagnetu w gniezdzie obiektywu.

    Zgadza się - też nie widziałem - chyba faktycznie takiego gwintu nie ma.
    I to jest dla mnie bardzo poważny argument przeciw kupowaniu tego aparatu.

    > Jest taka opcja zebys wrzucil gdzies te probki?

    Po obejrzeniu zdjęcia wykasowałem - bo uważałem, ze nie mam po co ich
    trzymać. Kilka z Fuji oraz Sigmy 170-500 udało się odzyskać z karty i z
    nich zrobiłem małe porównanie - niestety przy nieco różnych ekspozycjach
    - Pentax na pomiarze matrycowym naświetlił silniej. Nie mam też
    zapisanych parametrów odszumiania ustawionych w Fuji - w Pentaxie
    rutynowo wyłączone, jak było w Fuji - nie wiem - zdjęcia robiłem
    pierwszego dnia zabawy z aparatem, a później wiele ustawień
    przestawiałem. Test zatem trochę ułomny, ale pokazuję (oba obiektywy na
    maksymalnej ogniskowej, cropy 1:1 ze środka kadru):

    http://www15.speedyshare.com/files/28196506/download
    /SigmavsFuji.jpg

    Przy okazji widać, jak wpływa rozmiar matrycy na głębię ostrości - mimo
    silniej przymkniętej przysłony gałązka drzewa ktora przesłaniała nieco
    tablicą rejestarcyjną na zdjęciu z Sigmy jest tak rozmyta, że niemal
    niewidoczna.

    > Ciekawe jaki efekt bylby z raynoxem HD-2200pro (x2.2) ? Co prawda
    > koszt ponad 400PLN ale jezeli jakosc dobra to przy kompakcie ~600PLN i
    > tak wychodzi taniej.

    > On jest 4-ro soczewkowy, oznaczaja go jako "pro" i "High-Resolution".
    > Probki na stronie wygladaja dobrze.
    > Maja tez tani QC-180, nawet nie pisza ile soczewek. Pewno jedna bo
    > probka wyglada mocno teczowo :)

    Raynoxy są zwykle dobre (używałem trochę konwerterów makro i Raynox
    skutecznie przekonał mnie do jakości swoich wyrobów)ale pewnych spraw
    się nie przeskoczy - dodatkowy element optyczny zawsze bedzie powodował
    pogorszenia jakości optycznej - obraz wiec będzie gorszy (pytanie o ile
    pozostaje kwestią otwartą) niż bez konwertera. Jeśli krótszy obiektyw
    będzie znacznie lepszy od dłuższego - po założeniu telekonwertera ma
    szansę być lepiej, ale... przy ekwiwalencie ogniskowej w HS-10 720mm jej
    połowa w innym kompakcie to też jednak hiperzoom - zatem nie spodziewam
    się ogromnej różnicy jakosci.

    > Problem z HS10 polega na tym, ze taki zakres rzutuje w sposob widoczny
    > na caly zakres ogniskowych. Porownywalem zdjecia macro z FZ28 (aka
    > FZ35) + raynox na flickru i dosc wyraznie widac ze HS10 gubi
    > szczegoly.
    >
    > Widzialem filmik, w ktorym opowiadales o makro :). Wspominales ze masz
    > DCR-250 i MSN-200.
    > Sprawdzales moze co jest lepsze? Tzn. 250 + dluzsza ogniskowa czy 200
    > na krotszej?
    >[...]

    Wszystko zależy od zastosowania. DCR250 ma znacznie mniejsza zdolność
    skupiającą (+8 dioptrii podczas gdy MSN-200 +25 dioptrii co w praktyce
    oznacza zupełnie inną odleglość przedmiotową. Makrokonwertery z serii
    MSN maja duzo mniejszą średnicę, co powoduje większe problemy z
    winietowaniem. W praktyce używałem tcyh konwerterów z różnymi aparatami
    - DCR-250 z lustrzanką i obiektywem 100f2.8 macro oraz z Konicą-Minoltą
    A2, zaś MSN-200 z Pentaxem Optio MX-4. Wprawdzie zarówno z 100f2.8 macro
    jak i z Optio MX-4 da się użyć obu konwerterów (z A2 MSN 200 jest
    nieużywalny z racji winietowania) ale i tak zdecydowanie różne skale
    odwzorowania powodują, że obiektywne porównanie parametrów optycznych
    nie jest łatwe.
    Co do praktyki - z MSN odległość przedmiotowa to zaledwie ok. 3cm, z
    DCR-250 - ok. 12cm. Małą odległość MSN-200 oznacza z jednej strony
    ryzyko spłoszenia fotografowanego modela, ale z drugiej strony dużo
    łatwiej jest kadrować bez użycia statywu. Również łatwiej jest uzyskać
    ładnie rozproszone światło z lampy błyskowej - ze względu na mniejszą
    odległość od motywu rozpraszacz może być znacznie mniejszy.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)