  • 231. Data: 2011-09-21 06:37:42
    Temat: Re: Nauka programowania od czego zacząć?
    Od: Dyfer <d...@p...onet.pl>

    W dniu 16.09.2011 09:44, John Smith pisze:

    > Dla nauki dzieci został skonstruowany język LOGO:
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Logo_%28j%C4%99zyk_prog
    ramowania%29
    > ale doświadczeń z tym językiem praktycznie nie mam żadnych. Ostatni
    > interpreter jaki widziałem był jeszcze na komputerek Spectrum.
    > K.

    W repozytoriach ubuntu i debiana (testing) jest TurtleART inspirowany logo.

    Dyfer

  • 232. Data: 2011-09-21 08:10:35
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> napisał w wiadomości

    > W OE też się to da zrobić, ale jak to napisałeś poniżej "tępak" taki jak
    > ty tego nie zrozumie.

    > Tak samo jak i ze zmiennej w assemblerze. Jak się poskleja to pewnie i
    > można. Tylko, że to jest brak kultury w stosunku do odbiorcy.

    Dlaczego uważasz, że to miliony użytkowników programów pocztowych powinny
    się uczyć jak wklejać linki, a nie powinien tego raz załatwić jego autor ?
    Według mnie obecnie obowiązująca koncepcja oprogramowania przeznaczonego do
    użytkowania przez wszystkich (za takie uważam programy pocztowe) zakłada
    intuicyjność użycia, a nie konieczność wcześniejszego zaliczenia
    odpowiedniego szkolenia. Akurat w przypadku takich programów brak zaliczenia
    takiego szkolenia nie powinien być traktowany jako brak kultury (brak wiedzy
    nie równa się brakowi kultury).
    Jeśli skopiowany ze schowka link wygląda nie połamany to zakładanie, że
    intuicja powinna użytkownikowi podpowiedzieć, żeby nie wierzył temu, co
    widzi, świadczy jednoznacznie o inteligencji czyniącego takie założenie.
    Nie wiem kiedy w Windows (Linuksa nie znam) wymyślono kopiowanie przez
    schowek. Było chyba dość czasu, aby każdy program klienta pocztowego
    potrafił obecnie rozpoznać, że to, co wkłada to link (zresztą rozpoznaje bo
    wyróżnia) i wstawił go tak, aby się nie łamał.
    Aby nie było niejasności. Nie wiem jak wkleić inaczej niż normalnie
    kopiując. Może raz na rok zdarza mi się wkleić jakiś ciut dłuższy link. Skąd
    mam wiedzieć który się już połamie? Mam podejrzenie, że jakbym nawet doszedł
    do tego to przy następnej potrzebie za rok będę musiał dochodzić do tego od
    nowa. Mam inne rzeczy na które powinienem przeznaczać czas, a nie na
    obchodzenie według mnie oczywistej niedoróbki programu.
    P.G.

  • 233. Data: 2011-09-21 08:29:44
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Marcin Wasilewski napisał:
    [..]
    > No widzisz i dalej nie zrozumiałeś, że assembler to język programowania
    > który
    > operuje bezpośrednio na logice sprzetu. Nie może umożliwiać pracy ze
    > zmiennymi, jeśli
    > procesor tego nie potrafi.

    Zmienną tworzy programista w komórce (obszarze) pamięci (zapisywalnej z
    poziomu wykonywanego programu) którą sobie wybierze. Taka specyfika
    assemblera i nie ma co tu się rozwodzić nad wyższością jednego języka
    czy drugiego ani ujmować funkcjonalności bo już samo nadanie etykiety
    jakiejś komórce może być zadeklarowaniem zmiennej. Do czego programista
    tej komórki użyje to tylko jego wola ograniczona jedynie wyobraźnią i
    dostępnym zestawem poleceń procesora, za to kocham assembler.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 234. Data: 2011-09-21 09:03:18
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 20.09.2011 20:18, schrieb Marcin Wasilewski:

    > Okazało się, że jednak w assemblerze nie da się utworzyć zmiennej z
    > poziomu programu?
    > No patrz, a w każdym języku programowania posiadającym obsługę zmiennych
    > jest to bezproblemowe.
    > Ciekawe, czemu w assemblerze się tego nie da zrobić.

    Najpierw zdefiniuj co znaczy "utworzyć", bo tego nie ma ani w
    assemblerze, ani w językach wyższego poziomu.

    Waldek

    PS

    nawiasem mówiąc, Fortran w swojej pierwotnej wersji też był rodzajem
    assemblera.

  • 235. Data: 2011-09-21 12:44:08
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:9dtnirFhnpU1@mid.uni-berlin.de...

    > Najpierw zdefiniuj co znaczy "utworzyć", bo tego nie ma ani w assemblerze,
    > ani w językach wyższego poziomu.

    To niech ci będzie zainicjować, czy też zadeklarować bądź zdefiniować*.

    *) Piszę w C, więc wiem czym się różni deklaracja od definicji, żeby się
    nowy wątek nie rozwinął.

    Takie DIM A, czy też int a; int a=15;.

    Tylko wywoływane z poziomu programu np. po spełnieniu jakiegoś warunku
    wewnątrz programu. a nie z poziomu procesu assemblacji. W assemblerze się
    tego nie da zrobić. To co Remek nazywa zmiennymi to
    są zwyczajne etykiety, zamieniamne podczas assemblacji na adresy pamięci
    zarezerwowanego bloku.

    Polecam: (post soku11)

    http://forum.warsztat.gd/index.php?topic=11966.0

  • 236. Data: 2011-09-21 12:52:14
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4e799c03$1@news.home.net.pl...

    > Dlaczego uważasz, że to miliony użytkowników programów pocztowych powinny
    > się uczyć jak wklejać linki, a nie powinien tego raz załatwić jego autor?

    Uważam, że OE to syf, ale jeśli się go już z wyboru używa (ja też używam OE)
    to należy się postarać aby nie utrudniać życia innym czytającym.

> [...]
    > zaliczenia takiego szkolenia nie powinien być traktowany jako brak
    > kultury (brak wiedzy nie równa się brakowi kultury).

    Jeśli ktoś się uważa za guru informatyki i nawet potrafi zmienne z
    poziomu programu w assemblerze obsługiwać to powinien takie rzeczy wiedzieć.

    > Aby nie było niejasności. Nie wiem jak wkleić inaczej niż normalnie
    > kopiując. Może raz na rok zdarza mi się wkleić jakiś ciut dłuższy link.
    > Skąd mam wiedzieć który się już połamie?

    Oto instrukcja:

    1. wpisujesz "<",
    2. wklejasz link,
    3. na końcu dajesz ">" i enter,

    pomimo, że <> znikną, to link nie będzie się łamał.
    Dla bezpieczeństwa można tak robić z każdym linkiem.
    Po kilkunastu razach samo wejdzie Ci w nawyk.

  • 237. Data: 2011-09-21 13:02:39
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 21.09.2011 14:44, schrieb Marcin Wasilewski:
> [...]
    > się tego nie da zrobić. To co Remek nazywa zmiennymi to
    > są zwyczajne etykiety, zamieniamne podczas assemblacji na adresy pamięci

    No trochę tu przesadzasz, no i definiujesz znów niedokładnie. Napisałeś
    że znasz różnicę deklaracji od definicji, ale jakoś zanika ta wiedza
    zaraz potem. Assembler i język wysokiego poziomu są prawie równoważne
    (język WP da się sprowadzić do assemblera, na odwrót niekoniecznie), z
    czego wynika, że w assemblerze istnieją zmienne. Deklaracja takowej
    zmiennej to przydzielenie jej pamięci (czy z "naklejką", czy bez to nie
    gra roli), definicja to wpisanie do tego obszaru pamięci jakiejś
    wartości. Inicjacja to wariant definicji i też w assemblerze jest do
    zrobienia w trakcie kompilacji lub, jak piszesz z wewnątrz programu.

    Muszę lecieć, ale wieczorem mogę dalej na ten temat pisać

    Waldek

  • 238. Data: 2011-09-21 13:10:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    [...]

    > Oto instrukcja:
    > 1. wpisujesz "<",
    > 2. wklejasz link,
    > 3. na końcu dajesz ">" i enter,
    > pomimo, że <> znikną,

    U mnie nic nie znika.

    > to link nie będzie się łamał.

    Nieprawda - są czytniki, które nadal łamią nawet tak zapisane linki.

    > Dla bezpieczeństwa można tak robić z każdym linkiem.

    Ale po co? Nie lepiej używać czytnika, który nie psuje linków?

    > Po kilkunastu razach samo wejdzie Ci w nawyk.

    j.w.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 239. Data: 2011-09-21 13:23:36
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Hello Marcin,
    > Wednesday, September 21, 2011, 2:52:14 PM, you wrote:
    > [...]
    > U mnie nic nie znika.

    Bo nie używasz OE.

    > Nieprawda - są czytniki, które nadal łamią nawet tak zapisane linki.

    No i?

    > Ale po co? Nie lepiej używać czytnika, który nie psuje linków?

    Czytającemu wszystko jedno co używasz, mu zależy tylko na tym aby link
    był cały.
    Ja np. potrafię spowodować aby był cały w OE i tego używam, bo się
    przyzwyczaiłem.

    A na dowód, że link się nie łamie:

    http://www.google.pl/search?q=%22RoMan+Mandziejewicz
    %22+%2B+%22pl.misc.elektronika%22&hl=pl&biw=1270&bih
    =593&num=10&lr=&ft=i&cr=&safe=images

  • 240. Data: 2011-09-21 14:15:16
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Oto instrukcja:
    >
    > 1. wpisujesz "<",
    > 2. wklejasz link,
    > 3. na końcu dajesz ">" i enter,

    Spotkałem się z tym z rok temu, ale potem widziałem informację, że to działa
    ale nie u wszystkich.
    Myślałem, że piszesz o jakiejś innej możliwości - coś typu "wklej
    specjalnie".
    P.G.