-
Data: 2010-07-23 19:13:54
Temat: Re: NIE, tak długo, jak obowiązują prawa fizyki.
Od: "J." <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]> Niestety bzdury.
>
> Człowiek wytrzyma całkiem dużo, a tu auto puściło i się zgniotło.
>
> 3 punktowe pasy to fakt trochę mało, ale jak są dobrze dociągnięte,
> w starych mercach dociągało elektrycznie jak radar wykrył że kolizja
> będzie, w starych reno odpalały jeszcze 2 napinacze/pas.
> To sporo da.
>
> +to że jak już osobówka waży ze 2 tony to już wchodzi w tira.
Niestety nie bzdury. Człowiek jest w stanie znieść kilkadziesiąt g przez
krótki czas, zależnie odkierunku przeciążenia, ale to raczej w granicach ok.
20g, a nie 60-ciu. Przy katapultowaniu z zamolotów wojskowych czesto dochodzi
do obrażeń konczyn lub kregosłupa. Dla spadochroniarzy i alpinistów przyjmuje
sie za graniczne bezpieczne dla zdrowia siły szarpniecia ok. 10 000 N, co daje
zaleznie od masy ciała przeciązenia do kilkunastu g.
Teraz zderzenie z modelową betonową ścianą, czyli hamujemy auto na drodze
s=1m, przy prędkości:
56km/h ok.12g
90km/h ok.31g
120km/h ok.56g
150km/h ok.87g
itd.
Chodzi o to,że pasy,poduszki itp. chronia nas, bo zabezpieczają dodatkowo
pewne wrazliwe fragmenty ciała lub eliminują pewne typy urazów. Ale
skutecznośc takich zabiegów maleje wraz ze wzrostem ogólnych przeciążeń jako
takich, a te rosną z kwadratem prędkości w momencie kolizji. Co z tego, że nie
rozwalisz sobie czaszki o kierownicę i nie skręcisz karku, jak załatwi Cię
pęknięta wątroba.
Wracając do kwesti tir kontra osobówka. Stosunek mas tych pojazdów jest
wiekszy niż 10. Średnio w takim też stosunku pozostaja przeciążenia jakie
muszą znieśc ludzie w każdym z nich. Czyli jeśli szofer tira musi przetrzymać
np. 9g to tamci 90 i są martwi. To oczywiście zbyt mocno uproszczona teoria,
bo chociażby strefy zgniotu obu pojazdów mają różną wytrzymałość mechaniczną,
wiec w realu sytuacja jest pewnie znacznie mniej drastyczna, ale sam problem
jako taki istnieje. Kierowca tira przeżywa czołowkę z osobówką jakby walnął w
płot, a tamci jakby w betonową ścianę.
Podobna sytuacja występuje w żegludze: zderzenia dużych statków z małymi
jachtami,kutrami itp. Częsta jest sytuacja,że duża jednostka nie zauwaza
staranowania i zatopienia małej, płynąc spokojnie dalej. "Kawa w szklance
kapitana nie zadrży".
Dedykuję miłośnikom wyprzedzania na 3-ciego
Pozdrawiam
-J.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Następne wpisy z tego wątku
- 23.07.10 19:44 J.F.
- 23.07.10 20:53 Tomasz Pyra
- 23.07.10 20:59 Rafał \"SP\" Gil
- 23.07.10 21:10 Tomasz Pyra
- 23.07.10 23:05 DoQ
- 24.07.10 00:48 R2r
- 24.07.10 03:55 Rafał \"SP\" Gil
- 24.07.10 14:02 Tomasz Pyra
- 24.07.10 18:57 Gabriel 'wilk
- 24.07.10 19:06 Gabriel 'wilk
- 24.07.10 19:48 J.F.
- 25.07.10 00:38 Artur Maśląg
- 25.07.10 00:43 Artur Maśląg
- 25.07.10 00:53 Artur Maśląg
- 25.07.10 10:58 Sergiusz Rozanski
Najnowsze wątki z tej grupy
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
- Szybcy i wściekli
Najnowsze wątki
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
- 2024-11-28 droga laweta
- 2024-11-28 Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- 2024-11-28 skąd się biorą tacy debile?
- 2024-11-28 JDG i utylizacja sprzetu
- 2024-11-27 Identyfikacja układ SO8 w sterowniku migających światełek choinkowych
- 2024-11-28 Katowice => Technical Artist <=
- 2024-11-28 Katowice => Technical Artist <=
- 2024-11-28 Bydgoszcz => QA Engineer <=
- 2024-11-28 Zielona Góra => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-11-28 Kraków => DevOps Engineer (Junior or Regular level) <=
- 2024-11-27 Warszawa => Analityk Biznesowo-Systemowy <=
- 2024-11-27 Zielona Góra => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-27 Warszawa => Senior Java Developer <=