eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody[PRESS] Dzisiejszy wypadek pod Kutnem.Re: NIE, tak długo, jak obowiązują prawa fizyki.
  • Data: 2010-07-23 19:13:54
    Temat: Re: NIE, tak długo, jak obowiązują prawa fizyki.
    Od: "J." <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    > Niestety bzdury.
    >
    > Człowiek wytrzyma całkiem dużo, a tu auto puściło i się zgniotło.
    >
    > 3 punktowe pasy to fakt trochę mało, ale jak są dobrze dociągnięte,
    > w starych mercach dociągało elektrycznie jak radar wykrył że kolizja
    > będzie, w starych reno odpalały jeszcze 2 napinacze/pas.
    > To sporo da.
    >
    > +to że jak już osobówka waży ze 2 tony to już wchodzi w tira.

    Niestety nie bzdury. Człowiek jest w stanie znieść kilkadziesiąt g przez
    krótki czas, zależnie odkierunku przeciążenia, ale to raczej w granicach ok.
    20g, a nie 60-ciu. Przy katapultowaniu z zamolotów wojskowych czesto dochodzi
    do obrażeń konczyn lub kregosłupa. Dla spadochroniarzy i alpinistów przyjmuje
    sie za graniczne bezpieczne dla zdrowia siły szarpniecia ok. 10 000 N, co daje
    zaleznie od masy ciała przeciązenia do kilkunastu g.
    Teraz zderzenie z modelową betonową ścianą, czyli hamujemy auto na drodze
    s=1m, przy prędkości:
    56km/h ok.12g
    90km/h ok.31g
    120km/h ok.56g
    150km/h ok.87g
    itd.
    Chodzi o to,że pasy,poduszki itp. chronia nas, bo zabezpieczają dodatkowo
    pewne wrazliwe fragmenty ciała lub eliminują pewne typy urazów. Ale
    skutecznośc takich zabiegów maleje wraz ze wzrostem ogólnych przeciążeń jako
    takich, a te rosną z kwadratem prędkości w momencie kolizji. Co z tego, że nie
    rozwalisz sobie czaszki o kierownicę i nie skręcisz karku, jak załatwi Cię
    pęknięta wątroba.
    Wracając do kwesti tir kontra osobówka. Stosunek mas tych pojazdów jest
    wiekszy niż 10. Średnio w takim też stosunku pozostaja przeciążenia jakie
    muszą znieśc ludzie w każdym z nich. Czyli jeśli szofer tira musi przetrzymać
    np. 9g to tamci 90 i są martwi. To oczywiście zbyt mocno uproszczona teoria,
    bo chociażby strefy zgniotu obu pojazdów mają różną wytrzymałość mechaniczną,
    wiec w realu sytuacja jest pewnie znacznie mniej drastyczna, ale sam problem
    jako taki istnieje. Kierowca tira przeżywa czołowkę z osobówką jakby walnął w
    płot, a tamci jakby w betonową ścianę.
    Podobna sytuacja występuje w żegludze: zderzenia dużych statków z małymi
    jachtami,kutrami itp. Częsta jest sytuacja,że duża jednostka nie zauwaza
    staranowania i zatopienia małej, płynąc spokojnie dalej. "Kawa w szklance
    kapitana nie zadrży".
    Dedykuję miłośnikom wyprzedzania na 3-ciego
    Pozdrawiam
    -J.

    --
    Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: