eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody[PRESS] Dzisiejszy wypadek pod Kutnem. › Re: NIE, tak długo, jak obowiązują prawa fizyki.
  • Data: 2010-07-23 20:53:07
    Temat: Re: NIE, tak długo, jak obowiązują prawa fizyki.
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    J. pisze:
    >> Tragedia pod Kutnem, 4 osoby zginÄ?Ĺ?y, piÄ?ta przewieziona do szpitala,
    > link:
    >> http://motoryzacja.interia.pl/news/,1509433
    >>
    >> MyĹ?licie, Ĺźe jest jakieĹ? auto osobowe ktĂłre w takim zderzeniu z
    >> tirolotem, nie spowodowaĹ?oby, Ĺźe ten wypadek byĹ?by tak tragiczny w
    > skutkach?
    >
    > Niestety nie. Zawsze mniejszy pojazd i jego pasażerowie odczują poważniej
    > skutki kolizji z pojazdem o zdecydowanie większej masie. W tym przypadku
    > sprawę pogarszała obecność przyczepy z łódką, o masie mniej więcej równej
    > masie osobówki.

    To jest mały jachcik, góra Omega (która z osprzętem waży około
    300-350kg), na lekkiej przyczepce.
    W sumie pewnie jakieś 500-600kg, gdzie jednak jeszcze dużo brakuje do
    masy tego samochodu (zwłaszcza że jechało w nim 5 osób).

    Niemniej już taka mała masa, zwłaszcza jeżeli przyczepka niehamowana
    znacznie wydłuża drogę hamowania i tu się może bardzo istotnie do
    skutków wypadków dołożyć.


    > Przy dużej prędkości [czyli typowej na drodze] jakieś tam zalety
    > konstrukcyjne danego auta traca sporo na znaczeniu, bo niezależnie do
    > konstrukcji strefy zgniotu itp. moga miec ograniczone rozmiary. Tym samym
    > przyspieszenia działajace na nieszczęsne ofiary kolizji są ogromne, czego
    > nawet pasy z napinaczami, poduszki itp. wynalazki nie skompensują, problemem
    > stają się uszkodzenia narządów wewnętrznych. Oddziały urazów wielonarządowych
    > w klinikach są dla pacjentów ściągnietych z dróg...

    Też nie do końca.
    Kryteria przyznawania "gwiazek" ENCAP są takie, że przy tym ich testowym
    dzwonie czołowym przeciążenia mają być stosunkowo małe. Jeszcze dalekie
    od niebezpiecznych dla życia.
    Tam nie ma zmiłuj - połamane żebra i o 5 gwiazdkach zapomnij.

    Więc siłą rzeczy samochody robi się bardziej miękkie niż by można było.
    Poprawia się bezpieczeństwo przy zderzeniach z niższymi prędkościami,
    ale pogarszają się skutki konkretnych dzwonów.

    Tu pewnie też różnica "światopoglądowa", bo na zachodzie już wymyślono
    jak zrobić żeby ludzi nie ginęli w czołówkach 130+130 - wybudowali
    bariery między jezdniami, u nas takie prędkości uważane są za "minimum
    przyzwoitości" na drogach jednojezdniowych.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: