eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody[PRESS] Dzisiejszy wypadek pod Kutnem.Re: NIE, tak długo, jak obowiązują prawa fizyki.
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
    sgate.onet.pl!niusy.onet.pl
    From: "J." <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: NIE, tak długo, jak obowiązują prawa fizyki.
    Date: Fri, 23 Jul 2010 19:13:54 +0200
    Organization: Onet.pl
    Lines: 48
    Sender: n...@n...onet.pl
    Message-ID: <4...@n...onet.pl>
    References: <i2br75$rj5$1@inews.gazeta.pl>
    NNTP-Posting-Host: newsgate.onet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: newsgate.onet.pl 1279905234 13368 213.180.130.18 (23 Jul 2010 17:13:54 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 23 Jul 2010 17:13:54 +0000 (UTC)
    Content-Disposition: inline
    X-Mailer: http://niusy.onet.pl
    X-Forwarded-For: 89.230.209.133, 10.174.28.57
    X-User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.1; WOW64; Trident/4.0;
    GTB6.3; SLCC2; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR
    3.0.30729; Media Center PC 6.0)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2298978
    [ ukryj nagłówki ]

    > Niestety bzdury.
    >
    > Człowiek wytrzyma całkiem dużo, a tu auto puściło i się zgniotło.
    >
    > 3 punktowe pasy to fakt trochę mało, ale jak są dobrze dociągnięte,
    > w starych mercach dociągało elektrycznie jak radar wykrył że kolizja
    > będzie, w starych reno odpalały jeszcze 2 napinacze/pas.
    > To sporo da.
    >
    > +to że jak już osobówka waży ze 2 tony to już wchodzi w tira.

    Niestety nie bzdury. Człowiek jest w stanie znieść kilkadziesiąt g przez
    krótki czas, zależnie odkierunku przeciążenia, ale to raczej w granicach ok.
    20g, a nie 60-ciu. Przy katapultowaniu z zamolotów wojskowych czesto dochodzi
    do obrażeń konczyn lub kregosłupa. Dla spadochroniarzy i alpinistów przyjmuje
    sie za graniczne bezpieczne dla zdrowia siły szarpniecia ok. 10 000 N, co daje
    zaleznie od masy ciała przeciązenia do kilkunastu g.
    Teraz zderzenie z modelową betonową ścianą, czyli hamujemy auto na drodze
    s=1m, przy prędkości:
    56km/h ok.12g
    90km/h ok.31g
    120km/h ok.56g
    150km/h ok.87g
    itd.
    Chodzi o to,że pasy,poduszki itp. chronia nas, bo zabezpieczają dodatkowo
    pewne wrazliwe fragmenty ciała lub eliminują pewne typy urazów. Ale
    skutecznośc takich zabiegów maleje wraz ze wzrostem ogólnych przeciążeń jako
    takich, a te rosną z kwadratem prędkości w momencie kolizji. Co z tego, że nie
    rozwalisz sobie czaszki o kierownicę i nie skręcisz karku, jak załatwi Cię
    pęknięta wątroba.
    Wracając do kwesti tir kontra osobówka. Stosunek mas tych pojazdów jest
    wiekszy niż 10. Średnio w takim też stosunku pozostaja przeciążenia jakie
    muszą znieśc ludzie w każdym z nich. Czyli jeśli szofer tira musi przetrzymać
    np. 9g to tamci 90 i są martwi. To oczywiście zbyt mocno uproszczona teoria,
    bo chociażby strefy zgniotu obu pojazdów mają różną wytrzymałość mechaniczną,
    wiec w realu sytuacja jest pewnie znacznie mniej drastyczna, ale sam problem
    jako taki istnieje. Kierowca tira przeżywa czołowkę z osobówką jakby walnął w
    płot, a tamci jakby w betonową ścianę.
    Podobna sytuacja występuje w żegludze: zderzenia dużych statków z małymi
    jachtami,kutrami itp. Częsta jest sytuacja,że duża jednostka nie zauwaza
    staranowania i zatopienia małej, płynąc spokojnie dalej. "Kawa w szklance
    kapitana nie zadrży".
    Dedykuję miłośnikom wyprzedzania na 3-ciego
    Pozdrawiam
    -J.

    --
    Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: