  • Data: 2013-03-25 10:53:36
    Temat: Re: Mit o wyższości samochodów dostawczych nad osobowymi
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-03-25 08:20, Janko Muzykant pisze:

    > Raczej nie takich.

    Pomiarowych.

    > Zapis danych z matrycy może uwzględniać więcej
    > czynników, m.in. wpływ temperatury i maskowanie uszkodzonych pikseli
    > (martwych/gorących). Zanim zrobi się mapę obszaru w pamięci, interpoluje
    > się ''niestatystyczne'' dane i wykonuje działania związane z redukcją
    > szumu charakterystycznego dla danej temperatury, czułości czy pewno
    > jeszcze innych czynników.

    Ale to nie jest funkcją matrycy lecz CPU lub innej formy "wyższej
    logiki". Tak jak odszumianie i kolorowanki różnego rodzaju. Tego nie da
    się osiągnąć mając do dyspozycji fotodiodę, wzmacniacz analogowy i
    przetwornik AD niezależnie od tego jak je ze sobą połączysz. Samą
    matrycę możesz odszumić wkładając ją do ciekłego azotu - chyba to jedyny
    sposób :-)

    > Ale to nie są jeszcze dane do zapisu.

    A o tym decyduje producent. W Sony to już są dane do zapisu a w Nikonach
    niektórych dodaje się do tych danych nieodwracalnych efektów.

    > Skoro można to poprawić, to się
    > poprawia. Dzięki temu np. ACR, który manipuluje bez naszej wiedzy danymi
    > bardzo silnie produkuje nieporównywalnie lepszy obraz od np. DCrawa i
    > nikt nie płacze, że ''dokonano manipulacji''.

    Poprawia się obraz ale poza matrycą. Ja tylko komentuję Twoje zdanie
    mówiące o tym, że matryca sama sobie coś odszumia. Nie ma takiej opcji.
    W innym wątku zostałem zjedzony za to "wycofywanie zmian w JPG" gdyż nie
    było to precyzyjne określenie faktycznego procesu. Skoro mamy być
    precyzyjni, to nazywajmy rzeczy po imieniu :-)

    A drugą sprawą jest ingerowanie CPU w ten sygnał przed jego zapisem.
    Może nikt nie lamentuje z tego powodu ale ja bym optował za nie
    określaniem (wysoko)przetworzonych danych - danymi RAW lecz SEASONED.
    Odszumianie to nie jest byle-przetwarzanie z punktu widzenia algorytmu.

    Po trzecie - tak jak wspominałem: zatraca się możliwość dokonania
    właściwego wyboru przy zakupie aparatu. Może to mało istotne bo ja to
    tylko ja i moje zdanie może się nie liczyć. Jednakże jak dla mnie jest
    to zagranie nie fair. Z punktu widzenia amatora jakim jestem - aparat
    tego typu to bolesny wydatek. Zanim wybrałem model to rozważałem
    wszystkie za i przeciw. Jednym z najważniejszych kryteriów był szum.
    Porównałem sobie szum RAW aparatu A i B. Stwierdziłem, że A ma mniejszy
    więc łatwiej będzie go odfiltrować a potem okazuje się, że A już jest po
    takiej filtracji, a to jest to naciąganiem.

    Mam na myśli również dyskusje tu na forum. Z jednej strony widzi się
    opinie zachwalające walory RAWów jako pozbawionych wszelkich puszkowych
    efektów, które potem można dozować w/g własnego uznania zewnętrznym
    softem, a chwilę potem nie dostrzega się ułomności w tym, że Nikon coś
    doda od siebie do RAWa. Niedługo będą to gotowe TIFFy pewnie z redukcją
    czerwonych oczu i itp :-)

    > Czyli za dwa lata kupisz sobie kompakcik, będziesz pstrykał sto zdjęć
    > rocznie, a skupisz się na rozbudowanym secie wędek i haczyków :)
    > Tak właśnie kończą ''karabinierzy foto'' :)

    Nie wpadajmy w skrajności. :-) Ambicję mam przerośniętą a w
    optymalizacji jakichkolwiek poczynań w tej czy innej dziedzinie życia
    nie widzę nic zdrożnego.

    > Żebyś robił mniej zdjęć?

    hehe - nie da rady, przynajmniej na moim etapie rozwoju. Przykład:
    bardzo zależało mi na dobrym uchwyceniu dziecka na huśtawce łańcuchowej.
    A więc obiekt jest w ruchu, nie mam czasu na precyzyjne ustawienie
    wszystkiego więc robię ciągły AF, krótki czas, staję dalej aby głębia
    ostrości nie była zbyt płytka a dalej działa losowość: coś wyjdzie
    nieostre, może minimalnie kadrowanie złe itp. Robię więc serię zdjęć i
    zostawiam 2, 3 a reszta idzie do kosza. Tak czy owak pozostają te 2 -3
    zdjęcia tu i tam bo nie potrafię zadecydować o ich usunięciu ponieważ
    podobają mi się i uzbiera się ich.

    > A ja nie widzę sensu robienia jpg jeśli z założenia ma być potem
    > poprawiany.

    Założeniem nie jest poprawa ale ostatecznością. Większość korekt jakie
    nanoszę nie robi różnicy wizulanej czy nanoszę je do JPG czy RAW.

    Tu masz konkretny przykład korekty do wydruku:
    http://img594.imageshack.us/img594/591/66203663.jpg

    Czy operacja korekty cieni jaką przeprowadziłem jest pozbawiona sensu?

    > Ustawienia domyślne/eksportuj ustawienia do XMP

    W ACR nie znalazłem żadnej opcji eksportowania. Jest "save image" w
    dolnym lewym rogu ale tam w opcjach niczego takiego nie znajdę. Ba dole
    pośrodku są "workflow options" i tam też nie widzę tej opcji. Jedynie w
    preferencjach jest zapisywanie w XMP lub bazie danych. Mam ustawione XMP
    i to nie wpływa na JPG/TIFF a jedynie na RAW.

    Marek