    Date: Sun, 24 Mar 2013 18:47:07 +0100
    From: Janko Muzykant <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Mit o wyższości samochodów dostawczych nad osobowymi

    W dniu 2013-03-24 18:28, Marek pisze:
    > Owszem - ktoś zaproponował nawet edytor binarny. Tylko jak sam
    > zauważyłeś nie ma to sensu gdyż do tego typu zmian są inne formaty
    > plików i to starałem się podkreślić słowami, że inne formaty plików też
    > mają zalety.

    Nie, nie ma to sensu gdyż raw to zamrożenie chwili, którą widziała
    matryca. Jak byś chciał to zmienić? Wrócić się do tamtej chwili i
    ustawić np. inny czas? :) Nie da się, jest tylko jeden zestaw ustawień,
    który miał wtedy miejsce.

    > "Tak samo" miałem na myśli rodzaj pracy polegający na przechowywaniu
    > pliku źródłowego + pliku historii zmian w XML i z tego tandemu
    > generowanie pliku wynikowego zawierającego wszelkie modyfikacje.

    Podstawowe pytanie: PO CO?
    Nikt tak nie robi. Co prawda niektórym się wydaje, że kiedyś będą
    chcieli znowu wygenerować bitmapę, ale ten czas albo nigdy nie
    nadchodzi, albo ich zdolności są na tyle większe, że na nic im wypocony
    xml sprzed lat, albo w końcu dziesięć epok nowsza wołarka rawów ma
    gdzieś starego xmp.
    CS6 np. ma zupełnie nowy silnik i używanie ustawień choćby z CS5 mija
    się z sensem, bo dostarczy materiału gorszej jakości.

    > Zarówno
    > JPG, GIF, PNG, cokolwiek da się tak "fotograficznie" obrabiać tworząc
    > dla osoby zajmującej się tym możliwość wycofania się z naniesionych
    > zmian przez siebie we wcześniejszych krokach i to z dowolnego kroku
    > niezależnie czy wystąpił on na początku, w środku czy na końcu historii
    > modyfikacji.

    Wszystko tak się da obrabiać. To się nazywa ''praca na kopii'' :)
    Zresztą, w obróbce wideo dawniej, a i dziś przy dużych plikach i wielu
    warstwach, można pracować na małych kopiach (np. vga). Po skończeniu
    montażu, a przed renderingiem materiału docelowego, podmieniamy zbiory
    źródeł.

    > Ja nie mam problemu z przyznaniem się do błędu, co parę razy wykazałem
    > tu na forum. Jednakże teza jaką wygłosiłem nie może posiadać znamion
    > błędu gdyż aplikacje umożliwiające opisany powyżej sposób dokonywania
    > fotograficznych korekt istnieją i tylko o tym mówiłem.

    Ale nikt tak nie pracuje. Zostawiamy sobie oryginał i ewentualnie
    pośrednie, kluczowe momenty.

    > Ja odkryłem, że da się tak z
    > JPG pracować w jednej aplikacji (ACDSee) bo inna jaką do RAWów używałem
    > (ACR) nie ma takiej możliwości.

    ACR łyka bitmapy (jpg i tiff, ale to kwestia rozszerzenia - po prostu
    bitmapy) i traktuje je jak ośmiobitowe rawy z matrycy foveona. Przydaje
    się to do obróbki zdjęć z komórek, jest wygodniejsze od męczenia w szopie.

    --
    pozdrawia Adam
    /jest kryzys wartości. Patrzę w portfel, a tam wartości brak/