  • 21. Data: 2010-11-16 04:11:22
    Temat: Re: Mikrokontroler z dużą ilością ramu na pokładzie (np. 12-16kb)
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 11/15/2010 07:32 PM, Pszemol wrote:
    > Tylko co z narzędziami? Jest do tego jakieś przyzwoite IDE? Eclipse?
    > Kompilator C++? Inne "normalne" języki mi naprawdę nie są potrzebne...

    Jeśli projekt nie jest duży to możesz użyć darmowej wersji CCS od
    Texasa. Ja jestem zadowolony z msp-gcc.
    Jeśli chodzi o IDE to można łatwo zintegrować msp-gcc z Eclipsowym CDT.
    Na sieci są dokładne opisy krok po kroku. Z tego co pamiętam działa bez
    większych niespodzianek. Debugowania nie miałem okazji sprawdzić, bo
    miałem drobne problemy z komunikacją z mspdebug ze starszej wersji gdb,
    ale podobno działa z gdbproxy.

    j.

  • 22. Data: 2010-11-16 08:18:53
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2010-11-16 01:51, Pszemol pisze:

    > I jak jest z narzędziami do tego STM32? Jakieś IDE? Kompilator C++?

    Tradycyjnie gcc. IDE jakie chcesz, ja używam VS + zewnętrzny makefile.

    > Interfejsy JTAG? Używałeś tego?

    W wersji dla cierpliwych OpenOCD + FTDI. Jak masz więcej kasy to J-Link.
    Co do używania, to kiedyś popełniłem na tym projekt i z tego co wiem
    "się produkuje".

  • 23. Data: 2010-11-16 16:50:27
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    wrote:

    > Użytkownik "Andrzej Ekiert" <d...@t...pl> napisał w wiadomości

    > się po prostu być zaprojektowany dla Ciebie ;-)
    >
    > to już lepiej wyrwać się od razu w świat ARM7... ten procek w tej chwili
    > to ślepa ścieżka ewolucji :)

    nie wiem czego wy chcecie od picow... dziala? tanie? z dostepnoscia brak
    problemow? prosty ASM? sdcc jako prymitywne (i darmowe) C tez jest. no to o
    co chodzi

    jesli ktos potrzebuje do jednego , konkretnego zastosowania (czytaj - nie
    planuje nagle przeskoczyc do rodziny prockow z mega ramu, drugim rdzeniem
    DSP i wyswietlanie menu uzytkownika na plazmie 40' , naturalnie zmieniajac
    tylko kilka linijek w kodzie ... )

  • 24. Data: 2010-11-16 17:42:24
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Piotr "Curious" Slawinski"
    <c...@b...internetdsl.tpnet.lp> napisał w wiadomości

    > nie wiem czego wy chcecie od picow... dziala? tanie? z dostepnoscia brak
    > problemow? prosty ASM? sdcc jako prymitywne (i darmowe) C tez jest. no
    to o > co chodzi

    o to chodzi, że w przypadku, gdy przydałoby się przeskoczyć na inny,
    nieznany procesor, _szczególnie_ "dla jednego zastosowania", warto
    przeskoczyć na coś sensownego. Po to, żeby za pół roku, gdy jednak okaże
    się, że jest kolejne zastosowanie nie musieć skakać dalej. Sorry, ale
    nawet dla amatora jest to decyzja "strategiczna" i argumenty, że działa,
    da się dostać i jest tanie i w ogóle nie ma się czego przyczepić - są
    jakby mało przekonujące. Wiele mocniejszych procków też spełnia te
    kryteria. A egzotyczne rozwiązania się mszczą.

    e.

  • 25. Data: 2010-11-16 18:18:08
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-11-16 01:32, Pszemol wrote:
    > Podoba mi się - widzę że 1.8V core jest popędzane z wewnętrznego
    > regulatora.
    > Nie wymaga dwu zasilań, byłaby porażka... :-) Wejścia 5V-tolerant -
    > fajnie...

    Działa. Niestety jak wiekzośc armów jest upierdliwy przeraźliwie pod
    względem ilości połaczeń masy, vcc i vcore, jest tego po kilka sztuk.

    > Szkoda że ma tylko 2 uarty, zawsze lepiej niż 1 ale gorzej niż 4.

    Przy 60MHz zrobienie tego softwareowo nie stanowi raczej problemu.

    > Ta płytka ma mieć zero zbędnych elementów :-)

    Zero == kwarc, resyztor i dwa kondensatory jako minimum do odpalenia.

    > Co zatem myślisz o serii Texasa, konkretnie MSP430F5419?

    Nie używam.

    > Tylko co z narzędziami? Jest do tego jakieś przyzwoite IDE? Eclipse?
    > Kompilator C++? Inne "normalne" języki mi naprawdę nie są potrzebne...

    Nie wiem czy pytasz o texasa, ale dla ARM7 jest *bardzo* przyzwoite bo
    pozwala na debugowanie w systemie za pomocą gdb. Z ograniczeniem na dwie
    pułapki sprzetowe, ale zawsze.

    No i bez problemu działa C++ :P

  • 26. Data: 2010-11-16 22:23:24
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 16/11/2010 00:51, Pszemol wrote:

    > No zerkam sobie na STM32F101 i 102. Powiem, że nie głupie to...
    > Rdzeń 32-bit ARM Cortex M3 :-)))

    A to nie ten Cortex w ktorym pamiec RAM znika gdy go uspisz na
    najbardziej oszczedny tryb? Ktorys Cortex zmniejsza zasilanie RAMu w
    ramach oszczednosci pradu ponizej napiecia podtrzymania pamieci ;-)

    Pszemol, moze zacznij od czytania errat?

    --
    Jerry1111

  • 27. Data: 2010-11-16 22:33:24
    Od: "Andrzej Ekiert" <d...@t...pl>

    Dnia 16-11-2010 o 18:42:24 entroper <entroper-pocztaonetpeel> napisał(a):

> [...]
    > jakby mało przekonujące. Wiele mocniejszych procków też spełnia te
    > kryteria. A egzotyczne rozwiązania się mszczą.

    No bez jaj. PIC24 "egzotyczny"?

    Zobacz może sobie listę tych procesorów, jakie mają peryferia,
    konfiguracje RAM/Flash/piny. PIC24 pozwala się wygodnie przemieszczać od
    512B RAM / 4kB Flash do 98304B RAM / 256kB Flash i od 12 do 100 pin. Toż
    nie ma architektury, która by załatwiła wszystkie potrzeby, od mini
    sterownika do procesora "prawie jak pecet". Jak będziesz potrzebował 512B
    RAM i 4 kB Flash w obudowie 12 pin za poniżej 1$ to też ARMa włożysz?

    ae

  • 28. Data: 2010-11-16 23:18:55
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    > No bez jaj. PIC24 "egzotyczny"?

    > Zobacz może sobie listę tych procesorów

    Ale ja znam PIC-e :) Sporo na nich działałem, ale nie jestem ich wyznawcą.
    W pewnych obszarach zastosowań (szczególnie "mocniejszych") z pełną
    premedytacją przerzuciłem się na inne rodziny, które mi bardziej
    odpowiadają (choć jeszcze rozważam PIC32). Podtrzymuję swoje zdanie, że
    pchanie się przez osobę w ogóle nie obeznaną z PIC-ami w 16-bitowce
    obecnie nie ma żadnego sensu. Jest na to po prostu za późno.

    > Jak będziesz potrzebował 512B RAM i 4 kB Flash w obudowie 12 pin za
    poniżej 1$ to
    > też ARMa włożysz?

    zdaje się, że nie ma to żadnego odniesienia do problemu podniesionego w
    tym wątku. Do takich zastosowań Wątkotwórca weźmie sobie 51, który zna (a
    ja wezmę PIC-a, bo też znam). Ale sorry, do mocniejszych rzeczy weźmie
    sobie ARM-a i zrobi tyle (dobrych)portów programowych, ile starczy pinów i
    mu się to bez problemu wyrobi a że mu 95% flasha będzie leżało odłogiem to
    nie ma w tej chwili najmniejszego znaczenia.

    e.

  • 29. Data: 2010-11-16 23:20:35
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> napisał
    w wiadomości news:ibv08v$17t$1@news.onet.pl...

    > Pszemol, moze zacznij od czytania errat?

    to go czeka niezależnie od tego, co wybierze :)

    e.

  • 30. Data: 2010-11-17 19:46:25
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> wrote in message

> [...]
    > oszczednosci pradu ponizej napiecia podtrzymania pamieci ;-)
    >

    > Pszemol, moze zacznij od czytania errat?

    Errate przeczytam, ale akurat podtrzymywanie bateryjne nie jest
    mi potrzebne - potrzebne mi 4 sprzętowe uarty, mała obudowa
    i niska cena i sporo ramu aby łykać paczki po 1000-2000 znaków
    od różnych urządzeń i nie robić baletów. Jedno urządzenie wymaga
    załadowania mu 2-3kb tekstów z pamięci, teksty przychodzą z innego
    urządzenia i trzeba je przechować - flash może się skiepścić od
    częstego w nim pisania/kasowania... Po prostu z tym 8kb ramu w tym
    8051 co pierwsze planowałem go użyć byłaby duża gimnastyka.
    Płytka zasilana jest z sieci i nie będzie przerw w komunikacji, więc
    nie przewiduję niepotrzebnej komplikacji systemu przez używanie
    trybów oszczędzających baterię czy tym bardziej usypiających procesor.

    Potrzebuję coś, co nie zniknie z rynku za parę lat i coś co da się
    wykorzystać w przyszłości do innych projektów jak już kupię
    narzędzia i kompilator.

    Na razie wybór ograniczam pomiędzy:

    STM32F105
    MSP430F5419

    Chyba skończy się na pojedynku na narzędzia i cenę JTAGa....