  • 21. Data: 2009-08-18 07:07:41
    Temat: Re: Matysiaki
    Od: "Franc" <kanies@wytnijtoszybko@wp.pl>

    Użytkownik "cichybartko" <c...@g...com> napisał w wiadomości
    news:h6ca3s$shi$1@news.onet.pl...
> [...]
    > potrzebą :). Nadal są nisze dla koneserów nawet w czymś takim jak muzyka
    > gdzie ponoć nikt już nie kupuje płyt ;).
    > To że społeczeństwa nie ma wpływu to też tak do końca nie jest, dobrym
    > przykładem jest film Blade Runner gdzie na pokazach przedpremierowych
    > widzowie zjechali go do tego stopnia że dorobiono nowe zakończenie. Była
    > wielka tragedia że 28mln budżetu filmu się nie zwróci a dziś się spokojnie
    > wykłada 147mln na takie coś jak Transformers a później wydaje się kolejne
    > 200mln na sequel bo ludzie to na pewno kupią ;) zresztą ma być trzecia

    Proszę zauważyć, że dominującą cechą ludzką jest zwykłe "lenistwo" - w
    większym albo mniejszym natężeniu. Ludziom się nie chce szukać "wyższej"
    sztuki - oglądać trudnych filmów, czytać trudnych książek. Sztuka też ich
    raczej nie interesuje. Oczywiście posuwam się do wielkiego (i pewnie dla
    niektórych) krzywdzącego uogólnienia, niemniej na masową sztukę "wysokich
    lotów" to bym już nie liczył.
    Polacy dostali to, czego pragną najbardziej - tanie, wielkie TV które można
    postawić w salonie, aparat foto który ma ulubiony zielony program do
    wszystkiego; krótkie, flashowe migawki wiadomości, przemielone i podane ze
    stosownym komentarzem (żeby się odbiorca nie daj Boże zmęczył myśleniem
    samodzielnym).
    Blade Runner miał pokaz naście lat temu, gdzie ludzie dla X muzy mieli
    ogromny szacun i respect. Oglądało się film, komentowało go na szerokim
    forum, trawiło przez wiele dni. Teraz mamy dostęp do takiej masy
    multimediów, że jakby ktoś chciał, codziennie zobaczy nowy film z każdego
    zakątka kuli ziemskiej. Kasa wydana na film nie mówi równiez o tym, jakie
    wartości "artystyczne" dany film sobą przedstawia. W przypadku
    Transformersów sukces kasowy wynika z wielu rzeczy - widowiskowość, sexbomba
    itd.

    --
    Franc

  • 22. Data: 2009-08-18 07:37:13
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Franc napisał(a):
    > na masow? sztuke "wysokich lotów" to bym ju? nie liczy?.

    To jakieś nieporozumienie, elitarny nie może jednocześnie być masowy.

    > Polacy dostali to, czego pragn? najbardziej [...] aparat foto który ma ulubiony
    zielony program do
    > wszystkiego;

    To było bardzo dawno:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Brownie_(camera)

    "The Brownie popularized low-cost photography and introduced the concept
    of the snapshot. The first Brownie, introduced in February, 1900"

    > Kasa wydana na film nie mówi równiez o tym, jakie warto?ci "artystyczne" dany film
    sob? przedstawia.

    Oczekujesz papki na każdym "poziomie"?
    Film za dychę do piwa, a film za stówę do bajerowania intelektualistek?

    Elitarność wymaga chyba jednak więcej wysiłku.

    --
    Mirek

  • 23. Data: 2009-08-18 07:37:50
    Od: Heraklit <w...@p...onet.pl>

    Był 17 sierpień (poniedziałek), gdy o godzinie 18:28 *John Smith* w
    pocie czoła naskrobał(a):

    > Ale jeżeli klient jednak zatęskni i zapotrzebuje (czytaj: kupi), to i
    > podaż dobrego "towaru" się pojawi :-)
    a kto zrobi ten dobry "towar"?

    --
    Pozdrawiam,

    Post stworzono 2009-08-18 09:36:51

  • 24. Data: 2009-08-18 07:42:31
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Heraklit napisał(a):
    > Był 17 sierpień (poniedziałek), gdy o godzinie 18:28 *John Smith* w
    > pocie czoła naskrobał(a):

    > a kto zrobi ten dobry "towar"?

    Ja :-)
    A poważnie: sądzisz, że talenty umrą? że dobre wzorce znikną z
    bibliotek? I nigdy nie wrócą?

    --
    Mirek

  • 25. Data: 2009-08-18 07:43:05
    Od: Heraklit <w...@p...onet.pl>

    Był 18 sierpień (wtorek), gdy o godzinie 9:37 *John Smith* w pocie czoła
    naskrobał(a):

    > To jakieś nieporozumienie, elitarny nie może jednocześnie być masowy.
    to prawda, ale podnosi poziom masowej kultury.

    --
    Pozdrawiam,

    Post stworzono 2009-08-18 09:40:56

  • 26. Data: 2009-08-18 07:53:08
    Od: Heraklit <w...@p...onet.pl>

    Był 18 sierpień (wtorek), gdy o godzinie 9:42 *John Smith* w pocie czoła
    naskrobał(a):

    > Ja :-)
    > A poważnie: sądzisz, że talenty umrą? że dobre wzorce znikną z
    > bibliotek? I nigdy nie wrócą?
    Sądzę, że nie będzie chętnych do czytania, malowania - bo, kto ich tego
    nauczy? Kto ich nauczy na przykład dostrzegania piękna w prozie Conrada,
    rozumienia Kanta?

    --
    Pozdrawiam,

    Post stworzono 2009-08-18 09:43:22

  • 27. Data: 2009-08-18 08:22:40
    Od: "Franc" <kanies@wytnijtoszybko@wp.pl>

    Użytkownik "John Smith" <u...@e...net> napisał w wiadomości
    > To jakieś nieporozumienie, elitarny nie może jednocześnie być masowy.
    Elitarny a "wysokich lotów" to przecież nie jest to samo. Przynajmniej ja
    tak rozumiem.

> [...]
    > "The Brownie popularized low-cost photography and introduced the concept
    > of the snapshot. The first Brownie, introduced in February, 1900"
    Było i trwa. Zwłaszcza dzisiaj to mocno zauważam. Np. tłumy ludzi z
    małpkami, żeby zrobić sobie zdjęcie pod pomnikiem Kopernika...

    > Oczekujesz papki na każdym "poziomie"?
    > Film za dychę do piwa, a film za stówę do bajerowania intelektualistek?
    Przyznaję bez bicia, że nie wyraziłem się jasno.
    Zgadzam się - nie pieniądze decydują o wartościach artystycznych.

    > Elitarność wymaga chyba jednak więcej wysiłku.
    Tego epatowania "elitarnością" to jednak nie rozumiem....
    Czy wszystko, co nie jest "harlequinem" w książkach należy do kategorii
    "elitarność"? Czy może elitarność rozpoczyna się od czytania w oryginale
    dzieł wielkich pisarzy?

    --
    Franc

  • 28. Data: 2009-08-18 08:26:43
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Heraklit napisał(a):
    > Sądzę, że nie będzie chętnych do czytania, malowania - bo, kto ich tego
    > nauczy? Kto ich nauczy na przykład dostrzegania piękna w prozie Conrada,
    > rozumienia Kanta?

    Zakładasz, że "świński dołek" będzie na tyle długi, że wymrą całe
    pokolenia tych, którzy mogliby nauczyć?
    To by oznaczało, że naprawdę nikomu to już do niczego nie jest
    potrzebne. Ja jestem jednak większym optymistą.

    Masz jakieś dane statystyczne z ostatnich dziesięcioleci odnośnie
    liczebności studentów czy kadry akademickiej ASP czy filologii, które
    potwierdzałyby spadek zainteresowania Kantem, Konradem czy Kandinskym?

    Czy sądzisz, że wyżej wymienieni byli czytani, oglądani i rozumiani
    MASOWO przez im współczesnych odbiorców?

    Zawsze będą istnieć różne poziomy kultury: masowa papka, elitarna
    śmietanka i cała masa aspirujących, oglądających stare numery "Life"-a.

    --
    Mirek

  • 29. Data: 2009-08-18 08:27:31
    Od: "Franc" <kanies@wytnijtoszybko@wp.pl>

    Użytkownik "Heraklit" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Sądzę, że nie będzie chętnych do czytania, malowania - bo, kto ich tego
    > nauczy? Kto ich nauczy na przykład dostrzegania piękna w prozie Conrada,

    Nie zgadzam się z powyższym.
    Nauczyć ludzi to można czytania książek, a nie dostrzegania piękna w słowie
    pisanym. Dlatego, że albo dla odbiorcy coś może być piękne, albo takie nie
    jest. Uważasz, że ludzie powinni się zachwycać czymś, bo ktoś im tak
    powiedział, że tak należy? Przypomina mi się scena z filmu "Stowarzyszenie
    umarłych poetów", gdy chłopcy w klasie wyrywali kartki z podręcznika do
    nauki literatury.

    --
    Franc

  • 30. Data: 2009-08-18 08:43:09
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Franc napisał(a):
    > By?o i trwa. Zw?aszcza dzisiaj to mocno zauwa?am. Np. t?umy ludzi z
    > ma?pkami, ?eby zrobiae sobie zdjecie pod pomnikiem Kopernika...

    Czyli nic nowego (i strasznego) się nie dzieje.

    > Tego epatowania "elitarno?ci?" to jednak nie rozumiem....

    Rozpinam tylko ramy dyskusji, wiadomo, że jest wiele stanów pośrednich.
    Klasyczny trójkąt/piramida: na górze mało elity, poniżej coraz szersze
    kręgi "oświeconych" lepiej lub gorzej, na samym dole masy i papka.

    Papka nie wymaga trawienia. Wspinanie się wymaga wysiłku. Ale zawsze
    będą ludzie gotowi go podjąć.

    --
    Mirek