    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Mam pytanie o przysz?o?c radia naziemnego
    Date: Tue, 15 Dec 2009 09:43:49 +0000 (UTC)
    <hfojnr$h2n$1@inews.gazeta.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hfpb7b$6qp$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <hfvo5n$h3l$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <hg18bu$f3r$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <hg2ege$hnb$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <5...@4...com>
    <hg2ve0$8g3$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <d...@4...com>
    <hg3ftj$2lk$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hg5ife$7n6$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hg67h9$kii$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hg6gfa$q39$1@nemesis.news.neostrada.pl>

    Atlantis napisał:

    > Już mówiłem, to jest inna sytuacja. Ojciec dyrektor ma od tego ludzi.
    > Nawet ci ludzie, którzy siedzą w studiu mogą nie mieć zielonego pojęcia
    > jak działa nadajnik i o co chodzi w radiu. Oni muszą się znać na
    > przygotowywaniu audycji i dziennikarstwie. Nawet technicy siedzący po
    > tej stronie to głównie spece od m.cz.
    > Na wcześniej wymienionych sprawach musi się znać obsługa techniczna
    > nadajnika, a raczej nadajników retransmitujących program.
    >
    > Amator musi się sam tym wszystkim zająć.

    Chyba zaczynam rozumieć Pańskie pomysły. Od amatora trzeba wymagać
    takich rzeczy, o których zawodowców nawet się nie pyta. Ale dlaczego
    właściwie amatorzy maja być gorzej traktowani?

    > Kto mówi o firmach? Krótkofalowiec nie musi trzymać etatu dla
    > strażaka w swojej pracowni. ;)

    No więc ja nie jestem zwolennikiem innego traktowania różnych rozgłośni.
    Dzisiaj jest coś takiego jak "nadawca społeczny", poza "Jutrzenką" ma
    go przynajmniej jeszcze jedno radio. Łączy się on z zakazem emisji reklam.
    Jak w takim razie ma wyglądać finansowanie Wiejskiego Radia? Ja bym
    chętnie nastawił swoja superheterodynę na Radio Bździny Szlacheckie
    właśnie ze względy na lokalny koloryt, również reklamowy. Dać koncesję na
    kilka watów, niczym nie ograniczać nadawanych treści (poza obowiązującym
    wszystkich prawem), pozwolić na komercję -- jeśli tak, to jestm za.

    > Bo nie musi. W przypadku TCP/IP nie istnieje ryzyko, że z powodu swojej
    > niewiedzy gość zakłóci jakąś transmisję, wejdzie na częstotliwość
    > własnej stacji, poparzy się dotykając kabla z prądem w.cz. albo spali
    > sprzęt nadając bez podłączonej/dopasowanej anteny. ;)

    Czyli CB też juz bez egzaminów nie będzie można kupić?

    > Tak, ale to państwo cały czas rozporządza pasmami broadcastingowymi
    > wydając koncesje. Amatorzy są przy tym całkowicie pomijani. Nie ma ich
    > wielu - racja. To też wiele nie trzeba. Kilkaset kHz pasma i 1W mocy.
    > Czy to dużo?

    Nie, ale za późno trochę. Dwadzieścia lat temu, gdyby wtedy zaczęto,
    to być może inaczej by dzisiaj radio wyglądało.

    > Już sam fakt, że zaistniała można uznać za szczęście. Niemniej ich mogą
    > trzymać ze względów "historycznych". Ktoś kto nie ma za sobą
    > partyzanckiej/opozycyjnej przeszłości już tak wyrozumiale traktowany
    > nie będzie. ;)

    Odwrotnie. Oni się na to skarżą na swojej stonie, a nie mogę im kłamstwa
    zarzucić. Jak jeszcze nie było przepisów, duże radia nadawały ciupasem
    bez koncesji, a ścigano głównie ich. No ale taki los partyzanta.

    --
    Jarek