    From: "uzytkownik" <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <kkmcic$rlf$1@mx1.internetia.pl> <kkmmqg$7m0$1@speranza.aioe.org>
    <kkmo9q$21j$1@mx1.internetia.pl>
    <51c80efa$0$1269$65785112@news.neostrada.pl>
    <51c815eb$0$1270$65785112@news.neostrada.pl>
    <51c8c5ac$0$1231$65785112@news.neostrada.pl>
    <51c946d8$0$1457$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Magister Inżynier elektronik
    Date: Tue, 25 Jun 2013 11:11:29 +0200

    Użytkownik "Anerys" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:51c946d8$0$1457$65785112@news.neostrada.pl...

    > To chętnie posłucham - klasa B charakteryzuje się tym, że przewodzenie
    > prądu masz przez 1/2 okresu, odpowiednio dla połówki dodatniej i
    > ujemnej. Wytłumacz więc, w jaki sposób wyeliminujesz nieliniowość
    > charakterystyki elementu, przy końcu przewodzenia (tak, zgadłeś,
    > trzeba to skojarzyć ze zniekształceniami skrośnymi)?
    > Nie wiem, jak ty, ja wstępnie polaryzuję stopień, by popłynął pewien
    > prąd, skręcajacy klasę wzmacniacza nieco w kierunku A, przez co choćby
    > częściowo charakterystyki elementów "wyprostują się", dając w
> [...]

    Cały czas przyrównujesz do typowych sprzętów audiofilskich.
    Niewątpliwie aby pozbyć się zniekształceń skrośnych punkt pracy
    tranzystorów należy nieco przesunąć choć minimalnie w kierunku klasy A,
    tworząc tym samym klasę AB i tu masz całkowitą rację. Od strony
    teoretycznej czystej klasy B w całym torze wzmacniacza jako takiej się
    nie używa w akustyce, zwłaszcza w sprzętach audiofilskich. Używa się
    natomiast stopni mocy pracujących w klasie B.

    We wzmacniaczach dużych mocy (kilkuset watów i więcej) aby ograniczyć
    moc strat w poszczególnych tranzystorach i zwiększyć sprawność
    wzmacniacza, używa się stopni końcowych pracujących w czystej klasie B w
    formie gałęzi tranzystorów, które są załączane dopiero po przekroczeniu
    pewnego progu napięcia. Tranzystory stopnia końcowego są natomiast
    sterowane parą tranzystorów pracujących w płytkiej klasie AB, gdzie prąd
    spoczynkowy jest na poziomie kilku mA. Przy małych sygnałach
    wejściowych, prąd wyjściowy wypracowuje para komplementarna pracująca w
    płytkiej klasie AB. Przy więszych sygnałach załączają się gałęzie
    tranzystorów pracujących w klasie B czy też nawet w klasie C, nierzadko
    były to gałęzie kilkunastu tranzystorów. Tego typu konstrukcje
    sceniczne, swego czasu były dość popularne.
    Dzięki zastosowaniu sterującej pary komplementarnej, pracującej w
    płytkiej klasie AB, zniekształcenia skrośne oraz nieliniowe były dość
    mocno ograniczone. Jednak do celów audiofilskich tego typu konstrukcje
    się nie nadawały ze względu na wprowadzane zbyt duże zniekształcenia,
    które po prostu nie miały znaczenia na scenie przy głośnej muzyce.
    Niestety nie podam Ci modeli wzmacniaczy, bo już parę lat minęło jak się
    tym zajmowałem.