-
Data: 2013-06-27 10:57:52
Temat: Re: Magister Inżynier elektronik
Od: "uzytkownik" <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Użytkownik "sundayman" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:kqg904$7o6$1@news.task.gda.pl...
>> Bynajmnie nie było w moim zamyśle użycie zamiennika słowa
>> "przynajmniej", tak jak to mi sugerujesz.
>
> o, teraz poprawnie !
Po prostu użyłem wcześniej złej składni zdania.
>> Ha ha ha ... i oczywiście mają obudowy typu bass-reflex, o które
>> poszła
>> cała kłótnia? :)
>> Mam nieodparte wrażenie, że Ty po prostu nie masz pojęcia co to jest
>> bass-reflex i czym się charakteryzują tego typu obudowy zestawów
>> głośnikowych.
>
> Ale czytać ze zrozumieniem, to jeszcze nie...
> NS-10 oczywiście nie są wentylowane (co widać).
> Ale wskazałem ci typowo studyjne głośniki GENELEC, które jak chyba
> przeoczyłeś są jak najbardziej wentylowane.
> I do tego aktywne, na co poniektórzy "specyaliści" w ogóle patrzeć nie
> mogą.
I jak zwykle przeoczyłeś to co napisałem wcześniej:
"Obecnie coraz częściej monitory bliskiego pola konstruuje się jako
aktywne z wbudowanym DSP, które mają za zadanie wyrównać
charakterystykę."
Wybacz, ale nie chce mi się dalej prowadzić dyskusji w stylu "kto ma
rację".
>> Przyrównywanie NS-10 do głośników typu bass-reflex jest totalnie z
>> pupy
>
> A ktoś przyrównywał ? Powtarzam się już - NS-10 mają wyjątkowo
> nierównomierne brzmienie, co przeczy twojej tezie "że monitory
> bliskiego pola mają być neutralne". I o to mi chodziło.
Nie chodzi o neutralność charakterystyki, ale jej nierównomierność. To
są dwie różne sprawy.
Bass-reflex przejawia się dużymi skokami i spadkami w kilku miejscach
całego przebiegu charakterystyki.
Obudowy typu zamkniętego tak jak w przypadku Yamahy NS-10 mają w miarę
wyrównane charakterystyki, zbliżone do charakterystyki słyszalności
ludzkiego ucha.
Każdy zestaw głośnikowy typu bass-reflex posiada rezonanse. Rezonanse
głośników oraz rezonanse kanałów powietrznych.
W przypadku zestawu 2-drożnego taki rezonans głośnika niskotonowego
pojawia się w okolicach 100-200 Hz w zależności od wielkości głośnika
niskotonowego i pojemności obudowy. Otwory wentylacyjne posiadają
wmontowane kanały (rury), których zadaniem jest po odpowiednim
zestrojeniu, wytłumić ten rezonans.
Przypatrz się drugiemu rysunkowi:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/audio/bas
ref.html
Linią kreskową narysowana jest charakterystyka rezonansowa głośnika.
Linią ciągłą narysowana jest charakterystyka obudowy typu bass-reflex po
zestrojeniu kanałów rezonansowych tak, aby stłumić rezonans głośnika w
tejże obudowie.
Na trzecim rysunku masz pokazane charakterystyki obudów typu zamkniętego
(closed box) oraz strojonego bass-reflex w odniesieniu do tzw.
nieskończonej przegrody (gruba, ciągła linia). Najogólniej mówiąc,
nieskończona przegroda polega na umieszczeniu głośnika w ogromnej,
płaskiej ścianie o nieskończonych rozmiarach. Taki głośnik posiada swój
rezonans f0 którego podbicie może dochodzić nawet do 20-30 dB.
Obudowa zamknięta zauważ ma bardziej równomierną charakterystkę, która
poniżej pewnej częstotliwości zaczyna płynnie opadać jednocześnie prawie
całkowicie tłumiąc rezonans głośnika. W przypadku bass-reflexu
charakterystyka w okolicy rezonansu głośnika f0 jest mocno podniesiona i
pofalowana na skutek tłumienia rezonansu głośnika strojonym otworem
bass-reflex (patrz rys. 2), a następnie zaczyna gwałtownie opadać. To
pofalowanie i podbicie przypada w okolicach gitar basowych. Realizator
kierujący się odsłuchem typu bass-reflex po prostu miałby tendencję do
wycinania basu z miksów, bo bass-reflex po prostu odtwarza go dużo
głośniej niż inne partie instrumentalne.
Bas jest najważniejszym instrumentem rytmicznym w muzyce rozrywkowej.
Nachylenie charakterystyki obudowy zamkniętej możesz sobie bez problemu
samemu skorygować przy pomocy praktycznie 3-punktowego regulatora
charakterystyki (barwy dźwięku, jak to niektórzy nazywają). Jeżeli
jeszcze będziesz dysponował 3-punktowym, parametrycznym regulatorem
charakterystyki to już masz full-wypas.
Natomiast nierównomierności spowodowane rezonansami głośnika jak w
przypadku bass-reflexu czy obudów tubowych, nie skorygujesz "na ucho" i
musisz do tego użyć kilkudziesięciopozycyjnego equalisera, przynajmniej
tercjowego i wspomagać się analizatorem widma i mikrofonem pomiarowym
lub też użyć głośników aktywnych, które mają wbudowane DSP, którego
zadaniem jest skorygowanie tych nierównmierności charakterystyki.
Korekcja z użyciem odpowiednio projektowanych zwrotnic w przypadku
głośników bass-reflex jest bardzo trudna i nie przynosi
wystarczająco dobrych rezultatów.
Reasumując:
Obudowy typu bass-reflex nie dość, że mają ugięcie całej charakterystyki
w paśmie ok. 1-3kH to do tego mają mocno podbite pasmo 100-200 Hz. Czyli
ich charakterystyka jest dokładnie odwrotna do charakterystyki ludzkiego
słuchu.
Wygląda to tak: http://livesound.pl/images/stories/4134:p.jpg
Nadają się świetnie do słuchania muzyki nagranej płasko, ponieważ
korygują nierównmierność ludzkiego słuchu. Niestety nie nadają się do
tworzenia muzyki, ponieważ wymuszają u realizatora tworzenie płaskiej
charakterystyki w nagraniach, czyli takiej, która będzie odbierana
poprawnie tylko i wyłącznie na głośnikach typu bass-reflex.
Oczywiście jeżeli uzyskanie płaskiej charakterystyki jest zamierzeniem
celowym realizatora to nie widzę przeszkód pracy na takich głośnikach.
W przypadku obudów typu zamkniętego tak jak NS-10, mają one
charakterystyki zbliżone do ludzkiego słuchu, czyli podbicie w paśmie
1-5kH, spadek powyżej 5kH oraz spadek poniżej 1kH. Tu pokazana jest
kolorem niebieskim charakterystyka NS-10
http://www.moozek.com/postsfiles/hs50m/hs50m-vs-ns10
.jpg
Pracując z takimi głośnikami, realizator jest zmuszony do utworzenia w
nagraniu charakterystyki odwrotnej do ludzkiego słuchu, zgodnej z tzw,
krzywą izofoniczną. Dzięki temu tak utworzone nagranie będzie idealne
podczas słuchania na większości głośników domowych i nie bedzie wymagało
użycia jakichkolwiek korektorów. Po prostu słuchacz ustawi wszystkie
korektory na zero i będzie git.
Producenci głośników obecnie dążą do tworzenia głośników o płaskiej,
wyrównanej charakterystyce.
Zatem, aby miksy były dobrze odtwarzane na tych głośnikach to nagrania
muszą być skorygowane wg krzywej izofonicznej, która wygląda tak:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:FletcherMunson_ELC
_PL.svg
Ludzkie ucho słyszy dokładnie na odwrót tej krzywej.
> Ale rozumiesz, że istnieje coś takiego jak "doświadczenie zawodowe" ?
Rozumiem. Wiem też, że często to doświadczenie nie ma nic wspólnego z
prawdziwą wiedzą dotyczącą fizjologii słuchu oraz akustyki, a często
bywa tylko intuicyjne i wypracowane przez lata metodą prób i błędów.
> Estrada, a praca w studio to są 2 CAŁKOWICIE różne rzeczy. Których
> zasadniczo nie łączy nic.
Zdaję sobie z tego sprawę, że charakter pracy jest inny. Niestety tu i
tu rządzą te same prawa akustyki i ta sama znajomość budowy i
charakterystyk głośników.
Następne wpisy z tego wątku
- 27.06.13 21:13 Atlantis
- 27.06.13 21:31 Atlantis
- 27.06.13 21:37 J.F.
- 27.06.13 21:49 Atlantis
- 27.06.13 22:28 Michoo
- 28.06.13 00:34 Anerys
- 28.06.13 10:00 uzytkownik
- 29.06.13 10:59 Atlantis
- 29.06.13 11:19 Atlantis
- 29.06.13 11:31 Atlantis
- 29.06.13 12:19 J.F.
- 29.06.13 12:56 Jarosław Sokołowski
- 29.06.13 13:01 Jarosław Sokołowski
- 29.06.13 14:39 s...@g...com
- 29.06.13 18:36 Irek N.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
- Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- Jaki silikon lub może klej?
- Smar do video
- Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- stalowe bezpieczniki
Najnowsze wątki
- 2025-02-12 Warszawa => Expert Recruiter 360 <=
- 2025-02-12 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-02-12 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-02-12 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-12 Kraków => PHP Full Stack Developer <=
- 2025-02-12 Karta dźwiękowa stereo
- 2025-02-12 Dęblin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-12 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-02-12 Łódź => NodeJS Developer <=
- 2025-02-12 Błonie => Sales Specialist <=
- 2025-02-12 Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
- 2025-02-11 Mini pecet
- 2025-02-10 Spalił się spaliniak
- 2025-02-10 zarowka wifi - z sensowna apka lub lepiej albo lokalnie lub przez web. I zeby harmonogram miala
- 2025-02-10 Chrzanów => Programista NodeJS <=