  • Data: 2013-06-27 10:57:52
    Temat: Re: Magister Inżynier elektronik
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:kqg904$7o6$1@news.task.gda.pl...

    > o, teraz poprawnie !

    Po prostu użyłem wcześniej złej składni zdania.

    > Ale czytać ze zrozumieniem, to jeszcze nie...
    > NS-10 oczywiście nie są wentylowane (co widać).
    > Ale wskazałem ci typowo studyjne głośniki GENELEC, które jak chyba
    > przeoczyłeś są jak najbardziej wentylowane.
    > I do tego aktywne, na co poniektórzy "specyaliści" w ogóle patrzeć nie
    > mogą.

    I jak zwykle przeoczyłeś to co napisałem wcześniej:
    "Obecnie coraz częściej monitory bliskiego pola konstruuje się jako
    aktywne z wbudowanym DSP, które mają za zadanie wyrównać
    charakterystykę."

    Wybacz, ale nie chce mi się dalej prowadzić dyskusji w stylu "kto ma
    rację".

    > A ktoś przyrównywał ? Powtarzam się już - NS-10 mają wyjątkowo
    > nierównomierne brzmienie, co przeczy twojej tezie "że monitory
    > bliskiego pola mają być neutralne". I o to mi chodziło.

    Nie chodzi o neutralność charakterystyki, ale jej nierównomierność. To
    są dwie różne sprawy.
    Bass-reflex przejawia się dużymi skokami i spadkami w kilku miejscach
    całego przebiegu charakterystyki.
    Obudowy typu zamkniętego tak jak w przypadku Yamahy NS-10 mają w miarę
    wyrównane charakterystyki, zbliżone do charakterystyki słyszalności
    ludzkiego ucha.
    Każdy zestaw głośnikowy typu bass-reflex posiada rezonanse. Rezonanse
    głośników oraz rezonanse kanałów powietrznych.
    W przypadku zestawu 2-drożnego taki rezonans głośnika niskotonowego
    pojawia się w okolicach 100-200 Hz w zależności od wielkości głośnika
    niskotonowego i pojemności obudowy. Otwory wentylacyjne posiadają
    wmontowane kanały (rury), których zadaniem jest po odpowiednim
    zestrojeniu, wytłumić ten rezonans.
    Przypatrz się drugiemu rysunkowi:
    http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/audio/bas
    ref.html
    Linią kreskową narysowana jest charakterystyka rezonansowa głośnika.
    Linią ciągłą narysowana jest charakterystyka obudowy typu bass-reflex po
    zestrojeniu kanałów rezonansowych tak, aby stłumić rezonans głośnika w
    tejże obudowie.

    Na trzecim rysunku masz pokazane charakterystyki obudów typu zamkniętego
    (closed box) oraz strojonego bass-reflex w odniesieniu do tzw.
    nieskończonej przegrody (gruba, ciągła linia). Najogólniej mówiąc,
    nieskończona przegroda polega na umieszczeniu głośnika w ogromnej,
    płaskiej ścianie o nieskończonych rozmiarach. Taki głośnik posiada swój
    rezonans f0 którego podbicie może dochodzić nawet do 20-30 dB.

    Obudowa zamknięta zauważ ma bardziej równomierną charakterystkę, która
    poniżej pewnej częstotliwości zaczyna płynnie opadać jednocześnie prawie
    całkowicie tłumiąc rezonans głośnika. W przypadku bass-reflexu
    charakterystyka w okolicy rezonansu głośnika f0 jest mocno podniesiona i
    pofalowana na skutek tłumienia rezonansu głośnika strojonym otworem
    bass-reflex (patrz rys. 2), a następnie zaczyna gwałtownie opadać. To
    pofalowanie i podbicie przypada w okolicach gitar basowych. Realizator
    kierujący się odsłuchem typu bass-reflex po prostu miałby tendencję do
    wycinania basu z miksów, bo bass-reflex po prostu odtwarza go dużo
    głośniej niż inne partie instrumentalne.
    Bas jest najważniejszym instrumentem rytmicznym w muzyce rozrywkowej.

    Nachylenie charakterystyki obudowy zamkniętej możesz sobie bez problemu
    samemu skorygować przy pomocy praktycznie 3-punktowego regulatora
    charakterystyki (barwy dźwięku, jak to niektórzy nazywają). Jeżeli
    jeszcze będziesz dysponował 3-punktowym, parametrycznym regulatorem
    charakterystyki to już masz full-wypas.
    Natomiast nierównomierności spowodowane rezonansami głośnika jak w
    przypadku bass-reflexu czy obudów tubowych, nie skorygujesz "na ucho" i
    musisz do tego użyć kilkudziesięciopozycyjnego equalisera, przynajmniej
    tercjowego i wspomagać się analizatorem widma i mikrofonem pomiarowym
    lub też użyć głośników aktywnych, które mają wbudowane DSP, którego
    zadaniem jest skorygowanie tych nierównmierności charakterystyki.
    Korekcja z użyciem odpowiednio projektowanych zwrotnic w przypadku
    głośników bass-reflex jest bardzo trudna i nie przynosi
    wystarczająco dobrych rezultatów.

    Reasumując:
    Obudowy typu bass-reflex nie dość, że mają ugięcie całej charakterystyki
    w paśmie ok. 1-3kH to do tego mają mocno podbite pasmo 100-200 Hz. Czyli
    ich charakterystyka jest dokładnie odwrotna do charakterystyki ludzkiego
    słuchu.
    Wygląda to tak: http://livesound.pl/images/stories/4134:p.jpg
    Nadają się świetnie do słuchania muzyki nagranej płasko, ponieważ
    korygują nierównmierność ludzkiego słuchu. Niestety nie nadają się do
    tworzenia muzyki, ponieważ wymuszają u realizatora tworzenie płaskiej
    charakterystyki w nagraniach, czyli takiej, która będzie odbierana
    poprawnie tylko i wyłącznie na głośnikach typu bass-reflex.
    Oczywiście jeżeli uzyskanie płaskiej charakterystyki jest zamierzeniem
    celowym realizatora to nie widzę przeszkód pracy na takich głośnikach.

    W przypadku obudów typu zamkniętego tak jak NS-10, mają one
    charakterystyki zbliżone do ludzkiego słuchu, czyli podbicie w paśmie
    1-5kH, spadek powyżej 5kH oraz spadek poniżej 1kH. Tu pokazana jest
    kolorem niebieskim charakterystyka NS-10
    http://www.moozek.com/postsfiles/hs50m/hs50m-vs-ns10
    .jpg
    Pracując z takimi głośnikami, realizator jest zmuszony do utworzenia w
    nagraniu charakterystyki odwrotnej do ludzkiego słuchu, zgodnej z tzw,
    krzywą izofoniczną. Dzięki temu tak utworzone nagranie będzie idealne
    podczas słuchania na większości głośników domowych i nie bedzie wymagało
    użycia jakichkolwiek korektorów. Po prostu słuchacz ustawi wszystkie
    korektory na zero i będzie git.
    Producenci głośników obecnie dążą do tworzenia głośników o płaskiej,
    wyrównanej charakterystyce.
    Zatem, aby miksy były dobrze odtwarzane na tych głośnikach to nagrania
    muszą być skorygowane wg krzywej izofonicznej, która wygląda tak:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:FletcherMunson_ELC
    _PL.svg
    Ludzkie ucho słyszy dokładnie na odwrót tej krzywej.

    > Ale rozumiesz, że istnieje coś takiego jak "doświadczenie zawodowe" ?

    Rozumiem. Wiem też, że często to doświadczenie nie ma nic wspólnego z
    prawdziwą wiedzą dotyczącą fizjologii słuchu oraz akustyki, a często
    bywa tylko intuicyjne i wypracowane przez lata metodą prób i błędów.

    > Estrada, a praca w studio to są 2 CAŁKOWICIE różne rzeczy. Których
    > zasadniczo nie łączy nic.

    Zdaję sobie z tego sprawę, że charakter pracy jest inny. Niestety tu i
    tu rządzą te same prawa akustyki i ta sama znajomość budowy i
    charakterystyk głośników.