  • Data: 2020-07-23 16:44:12
    Temat: Re: Lampa
    Od: a...@m...uni.wroc.pl szukaj wiadomości tego autora

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale pamietasz, jak sie o lampy pytalem ?
    > Mamy goraca katode otoczona siatka.
    > Jakby siatka byla kulista, to ladunek na siatce nie generuje pola
    > wewnatrz niej.
    > W przypadku siatki cylindrycznej - tez raczej nie, z wyjatkiem koncow.

    Dla cylindra to jest klasyka: jest pole w srodku. Kula w 3D jest
    _bardzo_ specjalna. W 2D jest zupelnie inaczej, pole sie nie
    znosi. Cylinder to prawie 2D z dodana nieistotna zmienna.

    > Wiec w jaki sposob ?adunek na siatce reguluje ilosc elektronow
    > wyplywajacych z katody ?

    Kwestia potencjalu generowanego przez siatke. Wiekszosc regularnych
    geometii da potencjal ktory narasta jak sie zblizamy do siatki.
    Kula z katoda w srodku jest wyjatkiem. Latwo to widac dajac
    anode w srodku a katode na zewnatrz: wtedy potencjal w obszarze
    miedzy katoda a siatka narasta jak sie zblizamy do siatki. Katoda
    moze byc punktowa, wtedy polowa siatki dalej od katody daje slabsze
    pole w istotnym obszarze, wiec jak ja wywalimy tez bedzie dzialac.

    > Uprzedzajac - siatke mozna na?adowac np przykladajac naelektryzowana
    > pa?eczke ..
    >
    > Mnie wychodzi, ze krytyczny jest ten kawalek drutu, co laczy katode z
    > reszta ukladu i przechodzi gdzies przez obszar oddzialywania siatki.
    > Ale ponoc pole eletryczne do metalu nie wnika ...

    Nie, musisz miec w miare sensowna geometrie siatki (katody i anody
    tez). W ruskich lampach w.cz. siatka to cos cztery druty rownolegle
    do katody (zdaje sie ze anoda to tez byly rownolegle druty, tyle
    ze troche dalej). Pole od drutow latwo policzyc i widac ze jest
    OK.

    --
    Waldek Hebisch