  • Data: 2020-07-23 19:23:20
    Temat: Re: Transformator oparty na potencjale wektorowym
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2020-07-23 o 12:30, J.F. pisze:

    > Jak jednak wrocisz do wiedzy z elektrostatyki, to ladunek zgromadzony na
    > katodzie wytwarza pole na zewnatrz katody.
    > Ładunek na kulistej siatce wytworzy pole elektryczne na zewnatrz siatki,
    > ale nie wewnatrz obszaru siatki.

    Elektrostatykę mogę brać tylko na wyczucie....
    Na moje wyczucie wewnątrz takiej siatki nie ma pola (w sensie gradientu
    pola), ale cała ta przestrzeń ma jeden potencjał zgodny z potencjałem
    siatki (według mnie to nie jest tak, że siatka ma na zewnątrz inny
    potencjał niż wewnątrz, mogła by mieć, gdyby była izolatorem, ale nie jest).

    Jeśli w środku takiego obszaru znajdzie cię katoda na innym potencjale
    (wymuszonym przez zewnętrzne podłączenie) to między katodą a wewnętrzną
    powierzchnią siatki powstanie gradient pola. Sterując potencjałem siatki
    wpływamy na ten gradient.

    Ale jak lampa działa to pamiętam z książki:
    https://skzw.pl/A/Czesław%20Klimczewski%20-%20ABC%20
    radioamatora.PDF

    Tylko, że to jest wydanie z 64 roku (przerobione i uzupełnione) a ja
    czytałem wydanie z 53 roku i tam było, że na siatkę wchodzą krasnoludki
    i zależnie czy wchodzą białe, czy czarne to albo pomagają tym z katody,
    które chcą wędrować do anody, albo przeszkadzają.
    Jestem prawie pewien, że rysunki na stronie 156 i 157 zastąpiły te,
    które ja pamiętam.

    > Czyli ladunek na siatce nie ma wplywu na drodze katoda-siatka.

    Wydaje mi się, że nie można na siatkę patrzyć całkiem elektrostatycznie
    - to nie jest kwestia ładunku tylko potencjału względnego wynikającego z
    zewnętrznych połączeń a nie ładunku zgromadzonego.

    > Chodzi o to, ze ten potencjal katody w srodku moze byc inny niz na
    > drugim koncu drucika, ktory np jest przylaczony do "masy", czy minusa
    > baterii.

    Wydaje mi się, że tak można rozumować, gdyby katoda była zrobiona z
    izolatora, ale jest z przewodnika i potencjał (z zadowalającą
    dokładnością) jest w całej katodzie taki sam.

    > Czy siatka wplynie na to, co sie dzieje w druciku ?

    Żeby za bardzo nie wnikała to nie jest kulista :)
    P.G.