    From: rrrrrrrrrrr <...@...com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Który RAID jest najbezpieczniejszy?
    Date: Fri, 24 Apr 2009 21:29:28 +0200

    edek pisze:
    > Hej,
    >
    > moje pytanie bierze się stąd, że niekoniecznie mam super większy
    > budżet ale za to super ważne dane.
    >
    > Koszty serwerów, które mają kontrolery RAID6 są spore, np. IBM x3650 z
    > RAID5/6 to ok 18 tys zł. Sporo jak na 1,5 TB przestrzeni dyskowej ;)
    > Nie aż tak sporo, jesli chodzi o koszt świętego spokoju.
    >
    > Tym niemniej budżet mam napięty do granic możliwości i zastanawiam
    > się, czy nie da się tego zrobić jakoś taniej. Typu serwer 1U z 2x750GB
    > w RAID1 i do tego choćby zwykły backup po SFTP tego na jakimś innym
> [...]
    Zasadnicza sprawa jak korzystasz z tych danych
    jeżeli to zwykłe pliki które można zwyczajnie kopiować to nie
    inwestowałbym w jakieś wysokie RAIDY a raczej w drugą maszynę w
    stosownej odległości i możliwie jak najczęstsze kopiowanie plików które
    uległy zmianie. (pytanie czy częstej modyfikacji nie ulega zakiś ogromny
    plik)

    Jeżeli Twoje dane to np baza SQLowa czy nawet w plikach mdb czy
    jakichkolwiek które są cały czas otwarte przez użytkowników
    to takie kopiowanie praktycznie nie ma sensu.
    Pozostaje tylko RAID bo on zapewni ci ciągłość pracy i zabezpieczy przed
    utratą danych pomiędzy kolejnymi backupami.
    poziom RAIDu tak naprawdę zależy od tego ile jesteś skłonny wydać na to
    pieniędzy. jeżeli przestrzeń dyskowa to jeden dysk 500 GB to dokup drugi
    i zrób raid1 (mirror) jeżeli tych danych masz kilka terabajtów to
    bardziej opłacalny będzie Raid 5 (tylko jeden dysk się "marnuje")
    Niezależnie od poziomu RAIDa weź pod uwagę zniszczenie serwera (zalanie
    spalenie przepięcie kradzież).
    druga kopia danych na jakimś innym nośniku to podstawa niechby to nawet
    była wypalona jedna płyta DVD dziennie z przyrostem danych
    kosztuję złotówkę a w razie draki uratuje ci życie :)