    From: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kopia dysku
    Date: Wed, 12 Oct 2022 10:31:07 +0200

    2022-10-12 o 07:43 +0200, Marek napisał:

    > ?? Ogromny zysk. Rsync po rsyncu na bieżąco fsa z 500tys plików przez
    > Internet (nie lokalnie)

    Oczywiście, jeśli masz wąskie gardło między źródłem a celem, to
    podejście przyrostowe jest istotnie szybsze. Wcześniej nic nie pisałeś
    o backupach przez internet więc odniosłem się do sytuacji stricte
    lokalnej. Ale i tu BORG jest lepszy od rsync, bo dodatkowo deduplikuje
    i kompresuje.

    > Nie ma nic lepszego niż rsync, reszta to protezy.

    Z tym nie będę polemizował, bo wkraczamy już w obszar religii.

    > Ale tworzenie obrazu to długa operacja

    Zależy od nośnika i stanu FSa. Przy magnetycznych talerzach, taki
    sekwencyjny dd potrafi być znacząco szybszy od kopiowania milionów
    porozrzucanych plików.

    > poza tym tworzenie obrazu dd
    > jest bez sensu gdy fs jest np. w 1% zajęty lub ma pliki z dziurami.
    > Dd tego nie zoptymalizuje.

    Ano, dlatego pisałem, że samo dd ogólnie słabe jest, jeśli o backupy
    chodzi. Można natomiast połączyć dd z BORGiem, wtedy wychodzi nam bardzo
    eleganckie rozwiązanie. Albo użyć BORGa bez dd, jeśli sama struktura
    FSa nas nie interesuje.

    > Jak nie rsync pozwala? Opcja compare-dest, tworzy dumpy różnicowe.

    Niezupełnie. compare-dest kopiuje po prostu pliki, które
    uległy zmianie, kopiując je w całości, czyli mają plik gigabajtowy, w
    którym zmienił się tylko jeden bajt, w kopii przyrostowej rsync-a
    pojawi się cały gigabajt.

    > Świat się dzieli tylko na tych co używają rsync i tych, którzy będą
    > go używać w przyszłości. Żadne inne protezy.

    Przez parę lat używałem rsynca, ale świat idzie do przodu i obecnie
    istnieją dużo fajniejsze rozwiązania. Najpierw z rsynca przeskoczyłem
    na rdiff-backup, a później z rdiff-backup na BORG. Przy czym poniekąd
    masz rację, bo w obu tych rozwiązaniach rsync jest zaszyty.

    Mateusz