  • Data: 2012-05-10 22:13:49
    Temat: Re: Koniec telefonów w dostępie radiowym w TP
    Od: "Anerys" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:slrnjqo3g4.piv.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Gdzie te czasy, kiedy nocą z Warszawy do Krakowa jechało się na długich
    > światłach, a tylko od czasu do czasu przy mijaniu włączało się krótkie.
    > Kiedyś drogi były puste, w eterze cisza, a trawa była bardziej zielona.

    Jarku, jako krótkofalowca, uczysz mnie w tej chwili "robienia dzieci" :)
    Ja sobie doskonale zdaję sprawę z tego, jaka jest wada dalekiej propagacji.
    Trochę za szybko spostponowałeś to, co powiedziałem, a raczej IMVHO należało
    by "poczytać między wierszami". Jasne jest, że technologia się rozwija, ale
    nie ma nic za darmo - przykładowo, nie bez powodu w kosmos wysyła się
    urządzenia pozornie przestarzałe, ściślej, np. procesory o mocy 486, czy
    pierwszych Pentium, a kosztuje to ogromne pieniądze... Najnowocześniejsza
    technologia operuje m.in. ścieżkami o dwucyfrowej liczbie określającej ilość
    nanometrów szerokości ścieżek. Ale cząsteczki pyłu kosmicznego, czy czego
    tam, to takie najmniejsze nie są i ze ścieżkami konkurują, wprost, czy
    okrężnie. Grube ścieżki, o 3-cyfrowej liczbie nanometrów, czy wręcz
    mikrometrowe, są jednak znacznie odporniejsze na niuanse kosmosu. Najnowsze
    procki mają ścieżeczki cieniutkie, żeby się mniej grzały, obniża się
    napięcie, nawet poniżej jednego wolta. Nie ma róży bez kolców - staje się to
    bardziej wrażliwe na skutki wynikłe z zakłóceń i obcych pól w.cz. W starym
    pececie wkładałem do środka antenę ręczniaka i 5W pruło w elementy, zero
    reakcji. Dziś bym się obawiał, znam doniesienia o np. resetowaniu się
    komputerów wskutek takiego zadziałania.
    Technologia, gdzie się ogranicza zasięg może ma rację bytu tam, gdzie jest
    większy ruch, aby w miarę korzystający sobie nie przeszkadzali, jednak na
    słabo obsadzonych obszarach mały zasięg może stać się przekleństwem - mało
    korzystam to i mało stacji się daje, no, Bieszczady się kłaniają. Tam dobry
    zasięg NMT może być błogosławieństwem, z powodu bardzo realnego braku innych
    środków łączności (czyli nawet wydłużonego GSM). I nie chodzi tu o telefon
    "mamusiu, jestem w Bieszczadach, tu jest pięknie/brzydko/etc", tylko np. o
    możliwość wezwania pomocy. (tak, wiem, roaming, ale IMHO nie tędy droga).