  • Data: 2012-06-14 11:42:54
    Temat: Re: Kompakt idealny? Duza matryca w malym body
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-06-14 09:53, Paweł Pawłowicz pisze:

    > No popatrz, jak to dziwnie w tych szkołach uczą. Mnie uczyli, że to
    > dzięki refrakcji, czyli załamaniu. Ale to było za komuny, więc pewnie
    > kłamali :-)

    Nie sądzę, by kłamali, to raczej Ty nie uważałeś na lekcji, nie
    mieszajmy do tego ideologii. Refrakcja (a także odbicie, w układach
    lustrzanych) nie bierze udziału w tworzeniu obrazu, a jedynie
    w modyfikacji obrazu ugięciowego, tworzonego na krawędziach otworu
    przysłony. Mówiąc kolokwialnie, obraz tworzy zwykła dziura, a nie
    soczewki czy lustra, zupełnie tak samo, jak w camera obscura (której
    rozwinięciem jest aparat foto). Dla dowolnej średnicy otworu istnieje
    optymalna odległość tworzonego obrazu i wynikająca stąd jego
    rozdzielczość, rozmiar i jasność. Da się to dość łatwo policzyć,
    wystarczą podstawy optyki falowej. W skrócie - im większy otwór,
    tym wyższa rozdzielczość, większa odległość i rozmiar oraz mniejsza
    jasność. Dla otworów o średnicy rzędu centymetrów rozdzielczość jest
    gigantyczna, ale tak samo gigantyczne są rozmiar i odległość obrazu
    (rzędu setek metrów), a obraz jest bardzo ciemny. I tu jest rola
    obiektywu, jako skupiającego elementu optycznego. Dzięki niemu
    optymalny obraz tworzy się wielokrotnie bliżej, jest wielokrotnie
    mniejszy i jaśniejszy, co pozwala konstruować nasze przenośne
    zabawki. Przy okazji obiektyw (trochę szkoda ;)) wrzuca niekorzystne
    dla obrazu zniekształcenia geometryczne i chromatyczne, przez co
    rozdzielczość nie jest już tak gigantyczna, ale generalnie wychodzi
    na plus.
    --
    We all go a little mad sometimes.
    Norman Bates