  • Data: 2020-07-01 09:37:15
    Temat: Re: Jeszcze o elektrycznych
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Hello ToMasz,

    Tuesday, June 30, 2020, 7:28:17 PM, you wrote:

    > posłuchaj.
    > 1. zasilacz do PC, gdzie konkurencja jest zajebista, jak ma sprawność
    > 85+ to jest bardzo dobry.

    Masz stare wiadomości. Konkurencja dąży do obniżenia ceny a nie do
    podwyższenia sprawności.

    > W układach ładowania samochodów elektrycznych są jakieś inne prawa
    > fizyki?

    Nie. Inne konstrukcje zasilaczy. Uzyskanie na samej przetwornicy DC/DC
    dużej mocy sprawności rzędu 98% nie jest obecnie czymś nieosiągalnym.
    Obecnie najwięcej strat jest na prostowaniu na wejściu - bez PFC i
    aktywnego zarządzania mocą ani rusz. W efekcie osiąga się 95-96%

    > 2. sprawność akumulatorów litowo jonowych jest podawana bardzo
    > ogólnikowo i bez źródeł danych. Mówię tu o okolicach 80-90%, bez
    > uwzględniania efektów starzenia.( Jak wszyscy wiemy, producenci
    > telefonów ze swoimi bateriami są lata świetlne do tyłu za tą
    > technologią, bo akumulatory wytrzymują maks 2 lata używania a ładowac
    > telefony trzeba co dziennie.)

    Oczywiście, że bateria w telefonach są lata świetlne do tyłu z
    technologią. To pojedyncze ogniwa, z samego założenia skazane na
    zagładę tuż po gwarancji.

    > Mamy w Polsce elektrownie szczytowo pompową, której sprawność wynosi
    > 70%. Dla czego więc nie ma boomu na otwieranie podobnych elektrowni
    > opartych na akumulatorach lion i przetwornicach?

    Ależ jest. Tylko to droższe jest od elektrowni szczytowo-pompowej.
    https://www.tesla.com/blog/introducing-megapack-util
    ity-scale-energy-storage

    > napisz konkretnie, (będziesz pierwszy) ile procent energii traci się
    > pomiędzy elektrownią oddaloną o 100km a silnikiem tesli

    Nie posiadam aż tak dokładnych danych. Jednak wiem jedno - ciągle
    zapominasz o drodze od szybu naftowego do wlewu paliwa w swoim
    samochodzie i wcale Ci to nie przeszkadza.

    --
    Best regards,
    RoMan