  • 11. Data: 2014-06-20 12:50:58
    Temat: Re: Jest nowy król niskich szumów na Hi-ISO!
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Kolega XX YY przez jaki� czas robi� mi m�tlik w g�owie, �e zw�tpi�em
    >
    > swoj� wiedz�. Nawet w tej chwili pisze, �e nie ma znaczenia na ile
    >
    > pikseli podzieli si� matryc� - dynamika b�dzie ta sama.

    jak zwykle snujesz jakies domorosle teorie.

    ani slowa nie wspomnialem o dynamice wejscia czy wyjscia.
    jedynie poruszylem aspekt szumow.

    gdyby nie szumy , dynamika nie zalezalby od wielkosci pixela.
    a ze szumy dla wiekszych pixeli sa mniejsze , wiec dynamika wejscia jest nieco
    wieksza.

    widzialnosc szumu na zdjeciu zrobionym przez matryce w tej samej technologi jest
    determinowana przez jej wielkosc i pozniej przez wielkosc zdjecia.

    jesli dostarczysz do mniejszej matrycy mniej energii( swiatla) , a chcesz uzyskac
    obraz w tej samej rozdzielczosci to zaplacisz za to wiekszym szumem.
    jesli chcesz miec Taki sam szum to dostaniesz obraz w mniejsszej rozdzielczosci.
    Nie da sie energii unicestwic ani wytworzyc . Jest dana przez nature i w naturze
    pozostanie, Mozna ja jedynie przetworzyc , transportowac , wyzwolic.
    dostarczajac wiecej energii ze swiatlem dostarczassz z zewnatrz czyli z baterii
    dokladnie tyle samo mniej energii , a tym samym szumy beda mniejsze.

    10 razy o tym pisalem , i nie bardzo chce mi sie powtarzac.
    To moze jest trudno zrozumiec , ale tak jest .
    Sugerowalbym najopierw poczytac troche poezji a pozniej wyklady termodynamiki Maxa
    Planca , sa do znalezienia z pewnoscia w sieci.

  • 12. Data: 2014-06-20 13:27:10
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Freitag, 20. Juni 2014 12:50:58 UTC+2 schrieb XX YY:

> [...]
    >
    > Sugerowalbym najopierw poczytac troche poezji a pozniej wyklady termodynamiki Maxa
    Planca , sa do znalezienia z pewnoscia w sieci.

    zeby nie wprowadzac nieporozumienia piszac " szumy" mam na mysli widzialnosc szumu.
    widzialnosc szumu dla duzego pixela jest mniejsza niz dla malego dlatego ze S/N jest
    wieksze dla duzych pixeli.
    poziom bezwzgledny N jest dla obu Taki sam - tak , tak - Taki sam.
    dla wiekszego pixela S jest wieksze.

  • 13. Data: 2014-06-20 18:30:16
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> wrote:

    > DxO pomierzyło wreszcie 12 megapikselowego FF Sony a7S i tym samym
    > mamy nowego króla niskich szumów na Hi-ISO (ISO 3702 vs. ISO 3279 Df
    > vs. ISO 3253 D3s)!
    > http://www.dxomark.com/Reviews/Sony-Alpha-7S-sensor-
    review-New-low-light-champ/Sony-A7S-versus-Sony-A7-v
    ersus-Sony-A7R

    A jednocześnie Dpreview dodało sample do porównywarki. No to
    popatrzmy... Porównajmy sobie do...

    ...tych najgęstszych FF! (porównywanie utrudniają różnice w
    rozmiarach - konkurenci na pewno bardzo by zyskali na interpolacji w
    dół, więc trudno ocenić... [i w ogóle bardzo się udał ten a7R - czy ktoś
    wie czy a7 ma czujniki fazy na całej powierzchni? Bo wypada dziwnie
    słabo...]):

    http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison/ful
    lscreen?attr18=lowlight&attr13_0=sony_a7s&attr13_1=n
    ikon_d800&attr13_2=sony_a7r&attr13_3=nikon_d800e&att
    r15_0=jpeg&attr15_1=jpeg&attr15_2=jpeg&attr15_3=jpeg
    &attr16_0=25600&attr16_1=25600&attr16_2=25600&attr16
    _3=25600&normalization=full&widget=1&x=-0.5461284886
    109742&y=-0.8092093224147056

    Najlepsze mniejpikselowe:

    http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison/ful
    lscreen?attr18=lowlight&attr13_0=sony_a7s&attr13_1=c
    anon_eos6d&attr13_2=nikon_d4s&attr13_3=nikon_d610&at
    tr15_0=jpeg&attr15_1=jpeg&attr15_2=jpeg&attr15_3=jpe
    g&attr16_0=25600&attr16_1=25600&attr16_2=25600&attr1
    6_3=25600&normalization=full&widget=1&x=-0.546128488
    6109742&y=-0.8092093224147056

    APS-C "gęste":

    http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison/ful
    lscreen?attr18=lowlight&attr13_0=sony_a7s&attr13_1=s
    ony_nex6&attr13_2=nikon_d3200&attr13_3=pentax_k3&att
    r15_0=jpeg&attr15_1=jpeg&attr15_2=jpeg&attr15_3=jpeg
    &attr16_0=25600&attr16_1=25600&attr16_2=12800&attr16
    _3=25600&normalization=full&widget=1&x=-0.5461284886
    109742&y=-0.8092093224147056

    Albo co lepsze z dostępnych APS-C:

    http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison/ful
    lscreen?attr18=lowlight&attr13_0=sony_a7s&attr13_1=n
    ikon_d5300&attr13_2=nikon_d7100&attr13_3=pentax_k3&a
    ttr15_0=jpeg&attr15_1=jpeg&attr15_2=jpeg&attr15_3=jp
    eg&attr16_0=25600&attr16_1=25600&attr16_2=25600&attr
    16_3=25600&normalization=full&widget=1&x=-0.54612848
    86109742&y=-0.8092093224147056

    W ramach żartu można porównać do Samsunga NX30 (zresztą w ogóle
    któregokolwiek... :)

    http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison/ful
    lscreen?attr18=lowlight&attr13_0=sony_a7s&attr13_1=s
    amsung_nx30&attr13_2=samsung_nx2000&attr13_3=samsung
    _nx300&attr15_0=jpeg&attr15_1=jpeg&attr15_2=jpeg&att
    r15_3=jpeg&attr16_0=25600&attr16_1=25600&attr16_2=25
    600&attr16_3=25600&normalization=full&widget=1&x=-0.
    5461284886109742&y=-0.8092093224147056

    Żart nr 2: najlepsze z najlepszych m4/3:

    http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison/ful
    lscreen?attr18=lowlight&attr13_0=sony_a7s&attr13_1=o
    ly_em1&attr13_2=oly_epl5&attr13_3=oly_ep5&attr15_0=j
    peg&attr15_1=jpeg&attr15_2=jpeg&attr15_3=jpeg&attr16
    _0=25600&attr16_1=25600&attr16_2=25600&attr16_3=2560
    0&normalization=full&widget=1&x=-0.5461284886109742&
    y=-0.8092093224147056

    No i jeszcze najgorsze spośród nowości w m4/3:

    http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison/ful
    lscreen?attr18=lowlight&attr13_0=sony_a7s&attr13_1=p
    anasonic_dmcgf6&attr13_2=oly_em5&attr13_3=oly_em10&a

    Czy dobrze widać różnicę? ;-)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 14. Data: 2014-06-20 19:28:42
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> wrote:

    [...]
> [...]
    >
    > ...tych najgęstszych FF! (porównywanie utrudniają różnice w
    > rozmiarach - konkurenci na pewno bardzo by zyskali na interpolacji w

    Do tej pory nie bawiłem się wszystkimi opcjami ichniej porównywarki,
    a okazuje się, że jest opcja wyrównywania rozmiarów w dół (oczywiście z
    równoczesną utratą pełnej jakości), zatem dodaję kilka linków:

[...]
    _3=25600&normalization=print&widget=1&x=-0.546128488
    6109742&y=-0.8092093224147056

    Bez potrzeby dłuższej analizy: 12 MPix FF z 490-gramowego
    "kompakcika" w słabym świetle bije wszystkie gęste FF profesjonalnych
    lustrzanek!

    Takie mniej więcej wyniki miałem na myśli martwiąc się kiedyś o
    dalszą formę Olego/Panasa/Kodaka i ich format m4/3. Jak tylko Sony
    taśmowo natrzaska tych swoich pudełeczek w
    bezlusterkowcach/kompaktach/lustrzankach, to cała ichnia produkcja naraz
    będzie równie śmiechu warta (wiadomo, zdjęcia wciąż da się robić, ale
    skoro znajomy równie dobre robi komórką... ;) ...to już sprzęt nie
    smakuje tak bardzo...)

    I dlatego już dziś powinni chwytać moją starą radę wejścia w format
    4:3 FF, a jeszcze lepiej (polecam!) 5:4 FF! (jeden i drugi symbolicznie
    większy od FF, co daje duży potencjał marketingowy. :)

    www.dpreview.com/reviews/image-comparison/fullscreen
    ?attr18=lowlight&attr13_0=sony_a7s&attr13_1=panasoni
    c_dmcgf6&attr13_2=oly_em5&attr13_3=oly_em10&attr15_0
    =jpeg&attr15_1=jpeg&attr15_2=jpeg&attr15_3=jpeg&attr
    16_0=25600&attr16_1=25600&attr16_2=25600&attr16_3=25
    600&normalization=print&widget=1&x=-0.54612848861097
    42&y=-0.8092093224147056

    Równie śmiechowe mogą być wkrótce wszystkie aparaty Samsunga - ich
    matryce też dokonałyby najszybszego skoku jakości wraz ze wzrostem
    powierzchni (FF lub MF) - od swojego startu wykonali olbrzymią poprawę
    jakości, tymczasem, krótko mówiąc, wciąż są w totalnym lesie (aż żal
    patrzeć na ich najlepsze osiągnięcia, bo ten budyń serwują od samego
    początku):

[...]
    600&attr16_3=25600&normalization=print&widget=1&x=-0
    .5461284886109742&y=-0.8092093224147056

    FF będzie powoli stawał się standardem (oczywiście starzy userzy
    cropowych szkieł nie odpuszczą tak od razu, ale nowi coraz rzadziej będą
    wchodzić w mniej perspektywiczne małe formaty [może z wyjątkiem
    Japończyków, u nich małe wciąż jest piękne...] :)

    Cóż, pożyjemy, zobaczymy...

    /-/

    Mariusz [mr.]

  • 15. Data: 2014-06-21 11:50:49
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-06-20 19:28, Mariusz [mr.] wrote:
    > Bez potrzeby dłuższej analizy: 12 MPix FF z 490-gramowego
    > "kompakcika" w słabym świetle bije wszystkie gęste FF profesjonalnych
    > lustrzanek!

    Ty jesteś jakiś opętany...

    A7s to aparat zrobiony po to, żeby pobić rekordy szumów w wysokim ISO.
    Po prostu tak wygląda wydajność współczesnego sensora FF 12 MPx.

    Nikon D800e nie jest stworzony, żeby popisać się w rankingach. Jest
    zrobiony dla ludzi, którzy potrzebują solidnego narzędzia pracy, a nie
    wibratora...

    No i na Twoim miejscu byłbym ostrożny w przepowiedniach, jak to Sony FF
    zawojuje rynek.
    Po pierwsze: na razie jest to aparat za drogi nawet dla przeciętnego
    Szwajcara. Nawet jeśli produkcja FF stanie się masowa i zdobędzie
    istotnie duży fragment rynku, będą to aparaty droższe niż dzisiejsze
    APS-C. O kompaktach nawet nie wspominam.
    Po drugie: jeśli Sony utrzyma aktualne tempo rozwoju oferty obiektywów,
    Sony FE będzie w miarę kompletnym systemem może już za 5 lat... To jest
    dopiero powód do dumy...

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 16. Data: 2014-06-21 12:54:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> writes:

    > Ale także samego zastosowania.

    No wiadomo. Weźmy np. takie plenerowe, gdzie nie da się podejść blisko
    do obiektu, i potrzebna jest długa ogniskowa. Druga opcja, macro.

    No i niekoniecznie chciałbym targać wielki i bardzo drogi obiektyw.

    > W uproszczeniu komunikat dla fotograficznego ludu mz. powinien brzmieć:
    > - "Zasada jest prosta - pikseli im mniej, tym lepiej!"

    Taaak. I w terenie zrobią sobie zdjęcie kropki.

    > Gdyby szanować każdy piksel kadru, to do normalnych zdjęć powinno
    > chyba wystarczać od 6 do 12 MPix (luźno rzucam, bo jeszcze żaden
    > producent mnie nie usłuchał... :)

    Myślę że z połowę zdjęć robię w 6 MPix. No i fajnie. Tylko co z drugą
    połową?

    > Oczywiście że nie, ale liczy się to, jakie w towarzystwie 12 MPix FF
    > padają hasła ze strony producenta. Przy 36 MPix na APS-C zapewne by już
    > nie użyli tych argumentów - sami najlepiej wiedzą, co wyprodukowali -

    Nie wiem jak 36 MPix APS-C (nie wydaje mi się by takie produkowali),
    ale myślisz że kolory, dynamika itd. w 24 MPix APS-C są złe? W czasach
    analogu nawet nie miałem takich marzeń. Jasne, można mieć jeszcze
    lepsze, to kompromis - ale naprawdę korzystny kompromis.

    Właśnie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 17. Data: 2014-06-22 08:40:12
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > FF b�dzie powoli stawa� si� standardem (oczywi�cie starzy userzy
    >
    > cropowych szkie� nie odpuszcz� tak od razu, ale nowi coraz rzadziej b�d�
    >
    > wchodzi� w mniej perspektywiczne ma�e formaty [mo�e z wyj�tkiem
    >
    > Japo�czyk�w, u nich ma�e wci�� jest pi�kne...] :)

    nie ma racjonalnych powodow, dla ktorych akurat FF mialby stac sie standardem.
    co to znaczy standardem?
    Chyba tylko wzgledy historyczne - ale to nie sa racjonalne.

    Inaczej bylo w fotografii analogowej , gdzie przyjeto Standard blony
    kinematograficznej dwustronnie perforowanej , a ta byla standaryzowana , ze wzgledu
    na koniecznosc budowy w calym swiecie kin dostoswanych do jakiegos formatu - a wiec
    ze wzgledu na olbrzymie i okreslone inwestycje .

    ale w cyfrze ? Wlasciwie kazdy producent ma swoje formaty , jedynie m3/4 jest przez
    paru dzielony.
    Dalszy postep w odszumianiu bedzie stawial w coraz to lepszej sytuacji male formaty
    matryc i skutki juz widzimy - aparaty w komorkach/tabletach nalezy do najszcesciej
    uzywanych .
    Do celow komercyjnych tam gdzie wymagane sa zdjecia o duzych wymiarach/ wysokiej
    rozdzielczosci oraz ze wzgledu na wymagana jakosc obrazu bardziej predyscynowyne sa
    formaty duze . Ale czy FF stanie sie standardem - watpie . bedzie bezwzglecnie coraz
    wieksza liczba aparatow FF na rynku , ale liczba aparatow z matrycami mniejszymi
    bedzie rosc szybciej ( komporki ) tak wiec udzial FF raczej Spada.
    Z pewnoscia sprzedaje sie wiecej tabletow z aparatem niz aparatow FF.

    mniejszy Format to nieco gorsza jakosc , ale za to wieksza wygoda i nizsza cena
    osprzetu . A ze jakosc obrazu z mniejszych matryc przerasta oczekiwania i potzeby
    masowej fotografii , tak wiec chyba FF nie zajmie ich pozycji.
    Mnie zreszta wszystko jedno czy Format , ktory uzywam jest standardowy czy nie.
    Uzywam jaki mam i na jaki mnie stac.

  • 18. Data: 2014-06-24 13:10:12
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Piotr Kosewski" <p...@m...nowhere> wrote:

    > Ty jesteś jakiś opętany...

    Jedynie stwierdzam prosty, naocznie widoczny fakt, nic więcej.

> [...]
    >
    > Nikon D800e nie jest stworzony, żeby popisać się w rankingach. Jest
    > zrobiony dla ludzi, którzy potrzebują solidnego narzędzia pracy, a nie

    Czy ja temu zaprzeczam? Po prostu stwierdzam goły fakt, który jest
    absolutnie prawdziwy. Non plus ultra.

    Nie mam żadnego obowiązku nakreślania sytuacji od starożytnych
    Rzymian ;) - nikt by tego nie czytał, poza tym byłoby to
    niepotrzebne dzielenie włosa na czworo - tu fakt jest faktem.

    Zresztą gęstych matryc nie tworzono po to, by były mistrzami słabego
    światła. Do studia też są potrzebne profi aparaty. A to o czym pisałem
    pozostaje w pełni mocy - mamy wreszcie lekkie i "niedrogie" (por. Leica)
    "kompakciki" FF na każde światło - we wnętrzu, z ciemnym tele, polarem,
    gradacyjnym, konwerterem, pierścieniem makro, czy innym osłabiaczem
    światła, bez wymuszania otwierania obiektywu do maksimum (np. przy makro
    z dużą GO), dźwigania statywu, błyskania fleszem, itd.

    Podałem linki, bo naprawdę warto obejrzeć te sample - w porównaniu
    do 4/3 i APS-C Samsunga cały czas łapałem się na myślach: - "Masakra...
    Nie no, po prostu masakra..." (jestem [ściślej ujmując: kiedyś byłem]
    przyzwyczajony do analizy sampli i wyszukiwania niuansów jakości,
    których laik nie zauważa na pierwszy rzut oka, a tu mówimy o różnicy
    normalnie walącej po oczach - zdjęcia z konkurencyjnych mirrorlessów
    wyglądają jak rozjechana żaba).

    Jak ktoś nowowchodzący w system nie obejrzy sobie osiągnięć tego
    "kompakcika", to później może poczuć rozczarowanie, że wpakował się w
    ginący system. A jeśli ktoś już w nim jest - próżne żale i ataki niczego
    nie zmienią (sam focę już nienajnowszym sprzętem i nie tylko nie mam
    najmniejszego żalu o postęp techniczny, ale nawet wręcz przeciwnie -
    wciąż jestem zawiedziony, że jest on tak powolny):
    https://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/96506
    48839/in/photostream/lightbox/

    Mocne uderzenie FF Sonego może doprowadzić słabszych graczy do
    decyzji albo o wyjściu z biznesu (np. sprzedaniu go jakiemuś kolejnemu
    chińskiemu "Kodakowi"), albo o wygaszeniu starego formatu i przejściu na
    jakiś nowy, bardziej perspektywiczny.

    Mimo że profesjonalnej fotografii nic nie grozi (choćby śluby itp.
    eventy), to cały czas ubywa pracy dla fotografów na etacie. Jeszcze może
    się okazać, że górą będą właśnie ci producenci, którzy z największą
    powagą potraktowali fotografowanie rekreacyjne.

    > No i na Twoim miejscu byłbym ostrożny w przepowiedniach, jak to Sony
    > FF zawojuje rynek.

    Nie napisałem, że zawojuje, napisałem jedynie, że może to zrobić, ma
    wreszcie do tego mocne karty.

> [...]
    > istotnie duży fragment rynku, będą to aparaty droższe niż dzisiejsze
    > APS-C. O kompaktach nawet nie wspominam.

    Jak pokazują filmiki: budowa a7/a7R/a7S jest prosta jak budowa
    cepa - automatyczny montaż automatycznie produkowanych elementów. Sony
    gdyby tylko chciało, mogłoby zalać nimi rynek, a koszty krańcowe byłyby
    wówczas naprawdę minimalne (jak to w elektronice - gigantycznie
    kosztowne jest tylko samo uruchomienie linii produkcyjnej).

    Tej możliwości nie wykorzystał Samsung - będąc hegemonem w branży
    elektronicznej, do fotografii cyfrowej wciąż zabiera się jak do jeża -
    najpierw pokątnie klepali OEM-owe lustrzanki z Pentaksem, potem weszli w
    mało przyszłościowy rynek mirrorlessów z najgorszymi matrycami APS-C,
    gdzie niczym pozytywnym się nie wyróżniają, przez co wciąż robią ogony,
    podczas gdy będąc gigantem mogli od razu narzucić reguły gry - wejść w
    coś w rodzaju FF, czy nawet mini MF, żeby w reklamach dobrze brzmiało.
    Wykorzystując korzyści skali (z czego korzystają np. smartfony, gdzie
    "aparat" dostaje się praktycznie w bonusie) zalaliby względnie tanim
    produktem rynek (rodzaj Forda-T) kreując zarazem dominujący "ekosystem"
    dla podwykonawców i niszcząc praktycznie Pentaksa/Olego/Panasa, tzn.
    sprowadzając ich produkty do roli bibelotów, które byłyby tym droższe,
    im bardziej niszowe (MF, Leica, Sigma, Fujifilm...).

    I to wchodzić mogli już od lat 2005-2007, kiedy wszystkie elementy
    do automatycznej produkcji bezlusterkowców były już gotowe (pierwszy
    m4/3 wyszedł bodajże w 2008 i było to uznawane za mocno spóźnione).
    Mogli też wykupić przechodzącego z rąk do rąk Pentaksa i tym samym
    zyskać kontrolę nad szklarnią i bagnetem, jak to kiedyś zrobiło Sony.

    Teraz rynek się zwinął i słabsi będą musieli odpaść odpisując
    utopione koszty (i zostawiając na lodzie tych userów, którzy nie chcieli
    wybierać perspektywicznie), za to hegemonom oczywiście nic nie grozi.
    Ale tak to już jest, jak się chce zjeść ciastko i mieć ciastko.

    A co było do wygrania? Ni mniej, ni więcej, ale pozycja (z
    zachowaniem proporcji) nowego Kodaka - kiedyś największej korporacji
    giełdowej, której produkcja nie była związana z ropą naftową. A czemu
    Kodak zawdzięczał swoją pozycję? Właśnie pierwszemu skutecznemu
    uczynieniu fotografii zajęciem masowym, nie tylko dla geniuszy wielkiego
    formatu i własnoręcznie robionych błon.

    > Po drugie: jeśli Sony utrzyma aktualne tempo rozwoju oferty
    > obiektywów, Sony FE będzie w miarę kompletnym systemem może już za 5
    > lat... To jest dopiero powód do dumy...

    Nawet kilka razy wspominałem, że system ma swoje wady - nie czytasz
    uważnie. Nb. jak tak dalej pójdzie, to niedługo liczbą bagnetów (albo
    liczbą puszek pod dany bagnet) przekroczą liczbę sensownych obiektywów
    pod nie. ;)

    Mimo wszystko gdybym miał stawiać pieniądze kto wcześniej wypadnie z
    rynku foto: Sony czy np. Nikon, to nie postawiłbym wszystkich pieniędzy
    na któregokolwiek gracza - kursy akcji obydwu są równie śmieciowe (co
    jednakowoż jest pośrednim dowodem na to, że sukcesu na pewno już nie
    przyniesie "business as usual" - trzeba kombinować i zawalczyć o pozycję
    lidera: IBM, Nokii, Apple'a, Microsoftu, Intela, Google'a fotografii
    cyfrowej - ci, którzy chcieli prowadzić biznes jak zwykle: Kodak, AGFA,
    Minolta, Konica, Praktica, Yashica i inni dawno już przeszli do
    historii).

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 19. Data: 2014-06-24 20:34:56
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Tue, 24 Jun 2014 13:10:12 +0200, "Mariusz [mr.]"
    <l...@i...wp.pl> pisze:

> [...]
    >najpierw pokątnie klepali OEM-owe lustrzanki z Pentaksem, potem weszli w
    >mało przyszłościowy rynek mirrorlessów z najgorszymi matrycami APS-C,

    Wg rankingu DxO matryce APSC Samsunga są lepsze niż APSC Canona. Więc
    może tu pokutują stereotypy?

    Dpreview zrobiło porównanie matryc A7S, A7R i 5D III:
    http://www.dpreview.com/articles/4613822764/high-iso
    -compared-sony-a7s-vs-a7r-vs-canon-eos-5d-iii

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 20. Data: 2014-06-24 22:39:23
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Andrzej Popowski" <p...@p...onet.pl> wrote:

    [...]
    > Wg rankingu DxO matryce APSC Samsunga są lepsze niż APSC Canona.
    > Więc może tu pokutują stereotypy?

    Dpreview jeszcze bardzo niewiele aparatów udostępnia w nowym modelu
    do porównywania - biorąc pod uwagę najlepsze dostępne Canony można
    powiedzieć, że są na równi, z minimalnym może jedynie negatywnym
    wskazaniem na Samsunga (a w końcu na większej przecież matrycy!):

    http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison/ful
    lscreen?attr18=lowlight&attr13_0=sony_a7s&attr13_1=s
    amsung_nx30&attr13_2=canon_eos70d&attr13_3=canon_eos
    100d&attr15_0=jpeg&attr15_1=jpeg&attr15_2=jpeg&attr1
    5_3=jpeg&attr16_0=25600&attr16_1=25600&attr16_2=2560
    0&attr16_3=25600&normalization=full&widget=1&x=-0.54
    61284886109742&y=-0.8092093224147056

    Przy okazji zgłaszam problem z jakością obrazu matryc wykonujących
    również pomiar fazowy - wciąż nie wiem jak dobrze działa dzięki niemu
    AF, natomiast bez dwóch zdań dość poważnie niszczy jakość obrazu (przede
    wszystkim małą dynamikę - w sposób typowy dla małych pikseli) - pierwszy
    udowodnił to Canon, a następnie Sony a7 (żeby ktoś nie powiedział, że
    mniej pikseli od a7R, a obraz gorszy).

    Nie wiem skąd ten problem - nie dało się umieścić na matrycy góra
    kilkuset pikseli fazowego AF? Bo w efekcie wynalazek na razie dość
    wątpliwy.

    > Dpreview zrobiło porównanie matryc A7S, A7R i 5D III:
    > http://www.dpreview.com/articles/4613822764/high-iso
    -compared-sony-a7s-vs-a7r-vs-canon-eos-5d-iii

    Tak, widziałem, ale nie jestem wielkim zwolennikiem takich porównań,
    gdy jest dostępna tak dobra tablica testowa (rewelacyjnie dobra! Sam
    miałbym do niej zaledwie kilka poprawek :) [do tego jest kilka
    błędów, np. Pentax Q]).

    Mimo wszystko na zdjęciu w realu niewielka przewaga a7S została
    utrzymana - szczególnie widać to przy analizie zaszumienia w cieniach:
    http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison/ful
    lscreen?attr65_0=sony_a7s&attr65_1=canon_eos5dmkiii&
    attr66_0=25600&attr66_1=25600&attr67_0=jpeg&attr67_1
    =jpeg&attr68=12mp&normalization=full&widget=119&x=0.
    2930374022565235&y=0.37717982329389993

    oraz wierności kolorów w cieniach:
    http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison/ful
    lscreen?attr65_0=sony_a7s&attr65_1=canon_eos5dmkiii&
    attr66_0=25600&attr66_1=25600&attr67_0=jpeg&attr67_1
    =jpeg&attr68=12mp&normalization=full&widget=119&x=-0
    .047851434970800306&y=0.7545073150792231

    Na tablicy testowej widać było, że zwłaszcza wierność kolorów działa
    jeszcze bardziej na korzyść a7S (który oczywiście w lepszym świetle
    traci swe przewagi).

    A przy okazji podaję, co dziś znaczy określenie "gęste matryce".
    Zestawienie dla aparatów pomierzonych przez DxO na początek grudnia.

    Na początek zbiórka najbardziej napikselowanych matryc w danym
    formacie - wybrany wariant o najlepszym i najgorszym moim IQ^ wg
    pomiarów DxO:

    Model Format MPix IQ^

    Nikon D800E FF 36 4,7
    Sony a7R FF 36 4,3
    Canon EOS 1D Mark IV APS-H 15 1,7
    Nikon D5300 APS-C 24 2,7
    Sony SLT Alpha 65 APS-C 24 1,4
    Canon EOS 70D APS-C 20 1,3
    Olympus PEN E-P5 4:3 16 1,5
    Panasonic Lumix DMC GH2 4:3 16 1

    A teraz jeszcze przeliczenie użytej gęstości pikseli z jednego
    formatu na inne (a7S uzyskałby na mniejszych matrycach 1/3 MPix
    podanych dla 36 MPix FF):

    FF APS-H APS-C Canon 4:3
    36 25,7 56,1 52,6 61,5 FF
    21 15 32,7 30,7 35,9 APS-H
    15,4 11 24 22,5 26,3 APS-C
    13,7 9,8 21,3 20 23,4 Canon
    9,4 6,7 14,6 13,7 16 4:3
    5,1 3,7 8 7,5 8,7 1"
    2,4 1,7 3,8 3,5 4,1 2/3"
    1 0,7 1,6 1,5 1,8 1/2,5"

    Jak widać 4/3 w całkiem sporej liczbie egzemplarzy dotarło już do
    granicy gęstości pikseli na poziomie APS-C 32 MPix i FF 62 MPix - nic
    dziwnego, że w słabym świetle to się po prostu nie sprawdza [przypominam
    cytowane linki do sampli - w obrazie masakra z gatunku rozjechanej
    żaby]):
[...]
    16_3=25600&normalization=print&widget=1&x=-0.5461284
    886109742&y=-0.8092093224147056

    Najwyższą gęstość pikseli na mm^2 spośród badanych modeli uzyskały
    następujące kompakty:

    Panasonic Lumix DMC FX150
    Panasonic DMC FZ28
    Olympus SP 565 UZ
    Olympus SP 570 UZ

    I gdyby tę gęstość przenieść na wyższe formaty, to uzyskalibyśmy
    następujące wyniki:

    MPix Format

    309,8 FF
    180,8 APS-H
    132,6 APS-C
    117,8 Canon
    80,6 4:3
    44,1 1"
    20,8 2/3"
    8,9 1/2,5"

    I tego się trzymajmy, jeśli wyścig na megapiksele ma się nie
    zatrzymać - 1/3 gigapiksela na FF! :)

    Oczywiście nie muszę tłumaczyć, że ww. aparaciki nie uzyskały zbyt
    dobrych wyników w ekstremalnie słabym świetle... Ale co tam - przecież
    jest z czego uśredniać! ;-)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]