  • 1. Data: 2014-06-20 02:33:11
    Temat: Nowe akumulatory AA/AAA Panasonic Eneloop BK-3MCCE
    Od: r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl (astro)

    Nowe akumulatory moga byc ladowane (wedlug zapewnien producenta) 2100 razy
    (poprzednia generacja UTGB - 1800x). Sanyo zostalo wykupione przez
    Panasonica, stad tez zmiana brandu.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Eneloop#Panasonic_Enelo
    op_.284th_generation.29
    http://eneloop.pl/c/1,0,Produkty_Oferta
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 2. Data: 2014-06-21 20:14:41
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-06-20 02:33, astro pisze:
    > Nowe akumulatory moga byc ladowane (wedlug zapewnien producenta) 2100
    > razy (poprzednia generacja UTGB - 1800x). Sanyo zostalo wykupione przez
> [...]

    A stare lite 5000x :-D Pytanie: i co z tego ma wyniknąć? Ilość ładowań
    to nie jedyny parametr pracy akumulatorów. No i w fotografii mało
    istotny - przynajmniej dla mnie.

    Marek

  • 3. Data: 2014-06-22 00:26:43
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-06-21 20:14, Marek wrote:
    > A stare lite 5000x :-D Pytanie: i co z tego ma wyniknąć? Ilość ładowań
    > to nie jedyny parametr pracy akumulatorów. No i w fotografii mało
    > istotny - przynajmniej dla mnie.

    Z liczbą ładowań aku jest trochę jak z ISO w aparatach.
    Tam coraz wyższe ISO oznacza, że użyteczny zakres (powiedzmy: do 6400)
    jest coraz lepszy.
    Tu 2100 ładowań zamiast 1800 może oznaczać, że wolniej spada maksymalne
    napięcie przy kolejnych wizytach w ładowarce :).

    Pewnie po prostu odświeżyli linię produkcyjna i produkt się sam
    ulepszył :).

    No ale wiadomo... ludzie lubią się spierać na forach o wyższość X nad Y,
    więc marketingowcy dostarczają im amunicji typu "ISO 400k" i "2100
    ładowań" :).

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 4. Data: 2014-06-22 11:51:10
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-06-22 00:26, Piotr Kosewski pisze:

    > No ale wiadomo... ludzie lubią się spierać na forach o wyższość X nad Y,
    > więc marketingowcy dostarczają im amunicji typu "ISO 400k" i "2100
    > ładowań" :).

    Eeee tam... ja np. lubuję się w serii Eneloop Pro (lub XX) gdzie liczba
    ładowań wynosi zaledwie 500. Ich zaletą jest to, że mogą poleżeć długo
    nie używane. Konkretnie: mam kilka lamp błyskowych i nie często
    wszystkie używam. Gdy jest "akcja" to biorę lampę i nie zastanawiam się
    w jakim stanie jest akumulator bo wiem, że zawsze będzie w pełnej
    gotowości.

    Z kolei lampę stystemową dość często stosuję i bardzo cenię sobie w tej
    serii akumulatorów to, że wysysana jest z nich energia do ostatniego
    wata a potem gwałtownie padają. Ciągną naprawdę długo względem innych
    (nawet Eneloopów).

    Jak do tej pory nie zauważyłem spadków pojemności na tych ogniwach. Nie
    liczę ile razy są ładowane. Rotacyjnie to zresztą czynię: używam zleżałe
    w pierwszej kolejności i co parę miesięcy mierzę pojemność.

    Jeśli kiedyś w przyszłości dobiję do 500 ładowań (a raczej spadku
    pojemności bo liczyć nie ma sensu) to je zutylizuję i tyle. Nad czym się
    tu głowić? :-) Szczerze mówiąc nawet nigdy nie sprawdzam ile razy dany
    model ogniwa można ładować.

    Marek

  • 5. Data: 2014-06-22 13:41:01
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-06-22 11:51, Marek wrote:
    > Jak do tej pory nie zauważyłem spadków pojemności na tych ogniwach. Nie
    > liczę ile razy są ładowane. Rotacyjnie to zresztą czynię: używam zleżałe
    > w pierwszej kolejności i co parę miesięcy mierzę pojemność.

    Nie mówię o spadku pojemności tylko napięcia :).
    Uniwersalne aku niestety często mają z tym problem. Jak kupisz tańsze,
    to już na starcie mogą mieć duży rozrzut, a potem jest coraz gorzej.

    Lampy to jednak dosyć proste urządzenia, więc mają relatywnie dużą
    tolerancję.

    Zanim przerzuciłem się na Eneloopy, używałem zwykłych Sanyo 2500mAh AA
    i Camelion AAA.
    Ogólne wnioski były takie, że niestety Sanyo padały dużo szybciej (być
    może przez tanią ładowarkę), ale napięcia trzymały nieźle i nie robiły
    problemów w aparacie. Cameliony mam do dziś (te same od 8 lat), ale np.
    mojego mp3 już od dawna nie budzą. Używam ich tylko w lampkach
    rowerowych.

> [...]
    > pojemności bo liczyć nie ma sensu) to je zutylizuję i tyle. Nad czym się
    > tu głowić? :-) Szczerze mówiąc nawet nigdy nie sprawdzam ile razy dany

    No i pewnie nikt tego nie sprawdza. Akumulatory "zwracają się" po kilku
    ładowaniach, więc te 2000 to oczywiście taki wielki żart z głupiego
    klienta. Ale jednak głupich klientów nie brakuje, bo co jakiś czas
    słyszę, jak ktoś daje się takim argumentem przekonać w sklepie :).

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 6. Data: 2014-06-22 15:29:55
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-06-22 13:41, Piotr Kosewski pisze:

    > Nie mówię o spadku pojemności tylko napięcia :).

    Sądziłem, że masz na myśli wzrost minimalnej rezystancji wewnętrznej
    ogniwa wskutek starzenia przekładającej się na spadek napięcia pod
    obciążeniem. Ogniwo samo z siebie obniża napięcie????

    Nie wiedziałem o tym. Właśnie sprawdziłem jakieś wiekowe GP jakie mam w
    klawiaturach i mimo znacznych ubytków w pojemnościach, napięcie mają jak
    wszystkie inne NiMh...

    > Uniwersalne aku niestety często mają z tym problem. Jak kupisz tańsze,
    > to już na starcie mogą mieć duży rozrzut, a potem jest coraz gorzej.

    Hmmm... faktem jest, że stosuję wyłącznie Eneloop oraz zostały mi
    jeszcze Varty Ready2Use. Więc nie "tańsze" a więc poglądu nie posiadam
    wyrobionego. Skoro jest tak jak mówisz, to nie warto oszczędzać.

    > Lampy to jednak dosyć proste urządzenia, więc mają relatywnie dużą
    > tolerancję.

    Ojjj.. niekoniecznie. Lampy to dość specyficzne urządzenia. Żrą prąd jak
    opętane w stosunku do typowych urządzeń. Doskonale to widać po czasie
    ładowania się od pełnego błysku. Na wspomnianych Eneloopach Pro czas
    bywa nawet 2-3x krótszy względem szajsowatych.

    > Zanim przerzuciłem się na Eneloopy, używałem zwykłych Sanyo 2500mAh AA
    > i Camelion AAA.
    > Ogólne wnioski były takie, że niestety Sanyo padały dużo szybciej (być
    > może przez tanią ładowarkę),

    Kiedyś,gdy błądziłem po rynku akumulatorków, to również i Sanyo
    testowałem. Nie zauważyłem ich szczególnej padliwości - ale dobre
    ładowarki stosowałem jak BC700/900 czy C9000 lub Ansmann (choć ta firma
    obniżyła już loty). Zgadzam się jednak, że kiepskie ładowarki (nie mylić
    z tanimi) niszczą ogniwa. Mam taką z Biedronki do ładowania głównie 9V
    ogniw. Coś mnie podkusiło by naładować kiedyś AA. Średnio 3 cykle
    wytrzymywały w niej i to mimo długiego czasu ładowania. Nie wiem co oni
    w niej sp... że tak jest.

> [...]
    > klienta. Ale jednak głupich klientów nie brakuje, bo co jakiś czas
    > słyszę, jak ktoś daje się takim argumentem przekonać w sklepie :).

    Niestety... To tak jak z pożyczkami w reklamach w TV. Rata tylko 10zł!
    Nikt jednak nie mówi ile tych rat będzie bo po co takimi drobiazgami się
    przejmować, jest tanio przecież! :-D

    Marek

  • 7. Data: 2014-06-24 03:28:54
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Kosewski <p...@m...nowhere> writes:

    > Nie mówię o spadku pojemności tylko napięcia :).
    > Uniwersalne aku niestety często mają z tym problem. Jak kupisz tańsze,
    > to już na starcie mogą mieć duży rozrzut, a potem jest coraz gorzej.

    Ale to jest napięcie pod obciążeniem, tak? Wtedy to jest wynik wzrostu
    rezystancji wewnętrznej (to nie jest aż takie proste, ale w pierwszym
    przybliżeniu może być). Jeśli bez obciążenia, to nie zauważyłem
    istotnego spadku napięcia na starych akumulatorach (nawet takich
    naprawdę starych i zepsutych, z Rint rzędu 1 ohma).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 8. Data: 2014-09-15 09:48:23
    Od: r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl (astro)

    Pojawila sie tez nowa, czterokanalowa ladowarka procesorowa. Nastepca
    popularnej serii BC-700, BC-800, BC-900.
    Zowie sie NC-1000. Poprawiono w niej obsluge zuzytych ogniw o duzej
    rezystancji wewnetrznej. Posiada wyprowadzone gniazdo zasilania USB 5V/1A.
    Prad ladowania dla poszczegolnych ogniw moze byc regulowany niezaleznie.
    Zasilana jest 12V, mozna ja teraz podlaczyc do gniazda zapalniczki
    samochodowej.
    www.hurt.com.pl/ladowarka-profesjonalna-nc-1000,p134
    51.html
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 9. Data: 2014-09-19 01:18:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Sep 2014, astro wrote:

    > Pojawila sie tez nowa, czterokanalowa ladowarka procesorowa. Nastepca
    > popularnej serii BC-700, BC-800, BC-900.
    > Zowie sie NC-1000. Poprawiono w niej obsluge zuzytych ogniw o duzej
    > rezystancji wewnetrznej.

    Dla porządku - BC-* jest w tym zakresie i tak sporo lepsza od np. MH9000.
    Ciekawe, czy dorobili możliwość "wymuszenia" na jakiś czas prądu większego
    niż te 20mA (dla ruszenia ogniw wyładowanych do zera oczywiście),
    bo tak to bez osobnej "głupiej" ładowarki jest pewien problem.

    > Zasilana jest 12V,

    Hm... czyli druga przetwornica w środku :) (oprócz tej w zasilaczu)
    thx za namiar.

    pzdr, Gotfryd