-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!polsl.pl!not-for-mail
From: Bartłomiej Zieliński <B...@p...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Jazda po czesku
Date: Thu, 14 Jul 2011 17:13:46 +0200
Organization: Politechnika Slaska, Gliwice
Lines: 104
Message-ID: <ivn13a$5qi$1@polsl.pl>
References: <ivftfe$uh3$1@news.onet.pl>
<1...@s...googlegroups.com>
<ivi659$4ei$1@news.onet.pl>
<2...@m...googlegroups.com>
<ivkbmb$heq$1@polsl.pl>
<s...@k...sail-ho.pl>
<ivkgfa$5l9$1@usenet.news.interia.pl> <ivlve2$jsi$1@polsl.pl>
<ivm76b$br$1@news.onet.pl> <ivmb8p$7p0$1@polsl.pl>
<ivmbi8$h1s$1@news.onet.pl> <ivmbof$7p0$3@polsl.pl>
<ivmbti$ic9$1@news.onet.pl> <ivmnou$qbl$1@polsl.pl>
<ivmnuq$3qh$1@news.onet.pl> <ivmq2r$4pi$1@polsl.pl>
<ivmqnr$gh0$1@news.onet.pl> <ivmslo$gcp$1@polsl.pl>
<ivmt02$qk4$1@news.onet.pl> <ivmtj7$l1f$1@polsl.pl>
<1...@p...pl>
NNTP-Posting-Host: 195.82.178.211
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
X-Trace: polsl.pl 1310656426 5970 195.82.178.211 (14 Jul 2011 15:13:46 GMT)
X-Complaints-To: n...@p...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 14 Jul 2011 15:13:46 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:5.0) Gecko/20110706 Firefox/5.0
SeaMonkey/2.2
In-Reply-To: <1...@p...pl>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2384886
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
> A jest jakiś przepis wymuszający kulturę? Bardzo by się przydał na
> większość rowerzystów przepychających się przy krawężniku zamiast
> spokojnie czekać na swoją kolej jak inni uczestnicy ruchu.
W PoRD nie ma, ale kiedyś było coś takiego jak savoir-vivre. I może
warto sobie przypomnieć o co w tym "biega" ;-). Tej uwagi nie kieruję go
nikogo osobiście, nie wyróżniam jakiejś grupy użytkowników dróg. To tak
na marginesie.
Zaś jeśli chodzi o rowerzystów przepychających się. Czasem wystarczy
przyjąć zasadę, że lewa strona pasa jest dla aut, prawa dla rowerów.
Nawet, jeśli osobne pasy nie są oznaczone. Gdyby wszystkie drogi na to
pozwalały, zapewne nie byłoby potrzeby modyfikacji PoRD tak jak to
zrobiono niedawno. Zresztą kiedyś tego nie było i jakoś tak jeździło
się... przyjemniej. Może było mniej aut?
Zauważyłem ostatnio ciekawe zjawisko, otóż kierowca ruszając ze świateł,
gdy jadę za nim na rowerze, dojeżdża do lewej strony pasa, zostawiając
mi - w miarę możliwości - więcej miejsca z prawej. Ja, jeśli mogę, jadę
tak blisko krawężnika, jak jest to bezpieczne (przy czym 50-100 cm od
krawężnika jezdnia często ma mocno zmienną jakość, bywa zaśmiecona, są
studzienki kanalizacyjne, wreszcie jak jest wysoki krawężnik to
podświadomie odsuwam się od niego, żeby nie uderzyć weń pedałem - piszę
to aby kierowcy mieli świadomość, że rowerzysta jadący "wężykiem"
niekoniecznie jest pod wpływem).
IMO, gdyby tego się trzymać konsekwentnie, byłoby wszystkim lepiej i
bezpieczniej. Konsekwentnie, tzn. wszyscy użytkownicy dróg stosownie do
kierowanego pojazdu. I wtedy rowerzysta nie musiałby się przeciskać, a
kierowca nie musiałby kombinować, jak go wyprzedzić. Ruch odbywałby się
w jakimś stopniu równolegle, obok siebie. Utopia? Chyba nie, ale jeszcze
sporo wody w rzekach upłynie, zanim odpowiednie osoby zdadzą sobie z
tego sprawę.
Oczywiście można powiedzieć, wzorem dawnych haseł: rowery na "ścieżki
rowerowe". Ale zadajmy sobie pytanie, ilu z nas miało - nierzadko
wątpliwą - przyjemność skorzystania z takiego tworu? Wiele z tych
ścieżek, a właściwie DDR(iP) (dróg dla rowerów (i pieszych)), nie bardzo
nadaje się nawet do spokojnej weekendowej przejażdżki z rodziną, a co
dopiero do sprawnej jazdy przez miasto. Wiele z tych DDR(iP) jest
łączonych z chodnikami, i pełno na nich pieszych, którzy nie są
zobowiązani do sygnalizowania swoich zamiarów. Znane są odcinki DDR,
gdzie co chwilę trzeba przejeżdżać z jednej strony jezdni na drugą,
gdzie nie mają szans minąć się dwa rowery, gdzie "nagle" wyrasta drzewo,
znak drogowy, albo inna przeszkoda. Dlatego na jezdni naprawdę czuję się
bezpieczniej, nie przeraża mnie prędkość jadącego obok samochodu 3-,
4-krotnie wyższa od mojej, ale jest jedno ale. Otóż chciałbym, abym mógł
sobie normalnie jechać - i pozwolić, w miarę możliwości jakie daje
droga, jechać innym. Nie chciałbym natomiast być zmuszanym m. in. do
gwałtownego hamowania, bo ktoś tuż po wyprzedzeniu mnie nagle sobie
przypomniał, że musi zjechać w prawo. I nieważne czy jadę rowerem, czy
samochodem, czy furmanką. Wyprzedzenie mnie nie powoduje, że zniknąłem z
drogi. Ja jeszcze tam jestem i jeśli przede mną pojawia się nagle
przeszkoda, hamuję. Czy zdążę wyhamować? Czy zdąży wyhamować jadący za
mną? Być może samo hamowanie nie jest zagrożeniem, ale nagłe hamowanie
może takie zagrożenie spowodować.
--
----------------------------------------------------
-------------------
* Bartłomiej Zieliński http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/ *
* Bartlomiej.Zielinski(at)polsl.pl gg:970831 *
----------------------------------------------------
-------------------
Następne wpisy z tego wątku
- 14.07.11 20:03 Cavallino
- 14.07.11 20:05 Cavallino
- 14.07.11 20:41 Bartłomiej Zieliński
- 14.07.11 20:45 Bartłomiej Zieliński
- 14.07.11 23:12 Cavallino
- 14.07.11 23:15 Cavallino
- 15.07.11 07:02 Bartłomiej Zieliński
- 15.07.11 07:04 Bartłomiej Zieliński
- 15.07.11 08:46 Bartłomiej Zieliński
- 15.07.11 10:00 Cavallino
- 16.07.11 02:33 Gotfryd Smolik news
- 16.07.11 02:23 Gotfryd Smolik news
- 16.07.11 02:43 Gotfryd Smolik news
- 16.07.11 10:07 Cavallino
- 16.07.11 10:34 RoMan Mandziejewicz
Najnowsze wątki z tej grupy
- Odcinkowy Pomiar Prędkości. NIELEGALNY w Polsce!!! Nie daj SIĘ!
- Z cyklu POJEBANA UE: samochody elektryczne nie mogą być tanie i dobre
- Czy turbiny muszą "mielić" ptaki? ;-)
- Fiaciki Panda
- Toyota zmniejsza produkcję elektryków do MILIONA a Volvo jednak będzie SPALINOWE
- Tesla
- rozstaw 5 x 112 mm
- Hej, Shreku!
- Dlaczego dochodzi do pożarów hulajnóg?
- Re: Dlaczego dochodzi do pożarów hulajnóg?
- Stardax.eu
- Normalny, wolny, biały człowiek
- Wzór
- Polska-Chorwacja 650zł elektrykiem
- odrdzewiacz do amelinium
Najnowsze wątki
- 2024-09-14 Canon 550D
- 2024-09-14 Odcinkowy Pomiar Prędkości. NIELEGALNY w Polsce!!! Nie daj SIĘ!
- 2024-09-14 Warszawa => Menadżer Okręgu <=
- 2024-09-14 Łódź => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-09-14 Warszawa => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-09-14 Warszawa => Technical Leader (Java Background) <=
- 2024-09-14 Gdynia => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-09-14 k.o.mendant
- 2024-09-12 Z cyklu POJEBANA UE: samochody elektryczne nie mogą być tanie i dobre
- 2024-09-13 dodanie karty graf zawiesza komp
- 2024-09-13 Sezon grzewczy kurła
- 2024-09-13 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-09-13 Warszawa => Mid Account Manager <=
- 2024-09-13 Warszawa => QA Engineer <=
- 2024-09-13 Białystok => Frontend Developer (Angular area) <=