  • 31. Data: 2010-04-20 21:16:15
    Temat: Re: Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "bratPit" <k...@o...pl> wrote in message
    news:hqktl5$75q$1@inews.gazeta.pl...

    > ale na pewno znacznie?
    > skoro żarówka jest robiona na nominalne napięcie 12V, po prostu będzie
    > mieć jasność nominalną, a ta większa jasność wynika po prostu z
    > przekręcenia napięcia zasilania o więcej niż 10%,

    Wszystko zależy co porównujesz co czego... :-)

    Ja przyjąłem założenie że masz konkretny samochód w którym instalacja
    ma 14V w czasie jazdy i żarówki pracowały przy takim napięciu. Do tej
    jasności
    jest już kierowca przyzwyczajony. Jeśli dasz oporniki obniżające napięcie na
    żarówce do 12V to spowodujesz że żarówki będą świecić słabiej niż świeciły
    wcześniej.

    Wez tez pod uwage ze zmiana napiecia pracy zarowki BARDZO MOCNO wplywa
    na ilosc produkowanego przez nia swiatla. Roznica tych 2 wolotow jest
    znaczna i latwo to przetesowac zanim kupisz oporniki/diode...
    Po prostu w nocy gdzies w ciemnej okolicy porownauj jak swieca Ci lampy
    z silnikiem wlaczonym i z silnikiem wylaczonym... Ja roznice widze wyraznie.

    Problem z typowymi zarowkami halogenowymi jest taki, ze one i tak przy
    14V swieca slabo w porownaniu z np. zarowkami HID, wiec jeszcze dodatkowe
    oslabienie ich swiecenia oznacza dalszy spadek jasnosci - nie wiem czy
    sie oplaca - ja wolalbym je jednak czesciej wymieniac ale lepiej widziec.

    A co do argumentu ze producent robi je dla napiecia nominalnego 12V...
    To akurat jest dosyc mylace zalozenie - naopiecie nominalne 12V oznacza
    tylko tyle ze nie jest to zarowka motocyklowa do napiecia nominalnego 6V.
    Kazdy producent wie, ze w instalacji samochodowej o nominalnym napieciu
    12V rzeczywiste napiecie jest znacznie wieksze i przewaznie jest > 13V.
    I do pracy przy takim napieciu produkowane sa zarowki, nie do pracy przy 12V.

  • 32. Data: 2010-04-20 21:22:15
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Feniks" <F...@n...ma.maila> wrote in message

    > Philips LongerLife. Podobno wytrzymują 3x dłużej od standardowych żarówek.

    A ile mniej swiatla produkuja w porownaniu do standardowych halogenow?

  • 33. Data: 2010-04-20 21:38:22
    Od: "Feniks" <F...@n...ma.maila>

    Pszemol wrote:
    > A ile mniej swiatla produkuja w porownaniu do standardowych halogenow?

    Producent podaje że tyle samo.

  • 34. Data: 2010-04-20 21:49:59
    Od: "Jacek" <n...@w...pl>

    Zacna teoria. Może nie na miarę Nobla, ale zawsze coś.
    To, że o czymś jest sporo w sieci świadczy najwyżej, że o czymś jest sporo w
    sieci ;-)
    Jacek

  • 35. Data: 2010-04-20 22:09:23
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Producent podaje że tyle samo.

    Jakoś niedowiarek jestem i zapytałbym o konkretną ilość lumenów...

    A może przedłużenie żywotności nie jest związane z samym żarnikiem
    a raczej jego lepszym umocowaniem, oddzieleniem od wstrząsów?

  • 36. Data: 2010-04-21 01:04:38
    Od: "J_K_K" <J...@i...fm>

    Użytkownik "Feniks" <F...@n...ma.maila> napisał w wiadomości

    > Producent podaje że tyle samo.
    Bosch DayTime (zapewne jest tańszy odpowiednik GE Hungary lub Tungsram)
    Podobno 3x dłużej i 10% jaśniej od standardu.

    Pzdr

    JKK

  • 37. Data: 2010-04-21 12:36:40
    Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>

> [...]
    > na
    > żarówce do 12V to spowodujesz że żarówki będą świecić słabiej niż świeciły

    trzeba zbadać jakie jest rzeczywiste napięcie na instalacji/żarówkach i
    jakie będzie po włożeniu diod/rezystancji,

    > Wez tez pod uwage ze zmiana napiecia pracy zarowki BARDZO MOCNO wplywa
    > na ilosc produkowanego przez nia swiatla.

    wydaje Ci się, napięcie wpływa mniej na jasność niż na trwałość,

> [...]
    > Po prostu w nocy gdzies w ciemnej okolicy porownauj jak swieca Ci lampy
    > z silnikiem wlaczonym i z silnikiem wylaczonym... Ja roznice widze

    bo pewnie masz napięcie z pracującym silnikiem na poziomie 14V a na
    akumulatorze <12,5V,

> [...]
    > 12V rzeczywiste napiecie jest znacznie wieksze i przewaznie jest > 13V.
    > I do pracy przy takim napieciu produkowane sa zarowki, nie do pracy przy

    i dlatego robią je nominalnie na napięcie o 10% większe niż 12V,

    brat

  • 38. Data: 2010-04-21 14:44:10
    Od: Wmak <w...@g...pl>

    Pszemol <P...@P...com> napisał(a):

> [...]
    > gdy żarówka się nagrzewa od świecenia. W momencie włączania
    > zimnej żarówki wystąpi więc przez ułamek sekundy silne uderzenie
    > prądu które zwykle przepala już stare, wyświecone żarówki...
    > Więc, zakładając stałą oporność zimnej żarówki w dwu omawianych
    > scenariuszach (włączenie jej przed i po zapłonie zilnika) prąd jaki
    > popłynie przez zimną żarówkę będzie MNIEJSZY gdy napięcie
    > w instalacji będzie mniejsze. A zatem lepiej jest włączać zimne
    > żarówki gdy silnik nie pracuje, i w instalacji jest zaledwie 12V niż gdy
    > silnik pracuje i alternator zasila nam instalację napięciem 13-14V.

    Przed chwilą, z nudów, pomierzyłem oporność na zimno kilku
    samochodowych żarówek halogenowych H4 :
    żarówki 100W/12V - 0.10-0.12 oma
    żarówki 60W/12V - ok 0.2 oma
    Włókna 55W od świateł mijania nie zmierzyłem, bo były spalone.

    Przyjmując, dla łatwego rachunku, moc 60W i napięcie 12V,
    gdyby pominąć oporność przewodów, styków i wewnętrzną akumulatora
    to w momencie włączenia popłynąłby przez taką żarówkę impuls prądu
    60A!
    Taki impuls jest szokiem dla żarnika, szczególnie zrekrystalizowanego
    po dłuższe pracy - najczęściej żarówki przepalają się w momencie
    włączenia
    Po uzyskaniu roboczej temperatury prąd spadnie do nominalnych 5A
    (12Vx5A=60W)
    Praktycznie w aucie ten impuls jest ograniczany opornością przewodów,
    złączek, styków przełączników albo przekaźników.
    W samochodach, gdzie instalacja elektryczna jest "za dobrze" zrobiona,
    dodanie oporności rzędu ułamka oma może niewiele wpłynąć na jasność
    światła ale dzięki zmniejszeniu impulsu startowego znacznie przedłużyć
    żywotność żarówek.
    Wmak

  • 39. Data: 2010-04-23 05:01:02
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > "M1SLQ" <mbierwia@w_domenie_o2.pl> wrote in message

    > Czemu Ty nam nie powiesz?
    >
    > Do jakiej chwilowo wzrasta?
    >
    > I skąd się ten wzrost bierze?
    > Gdzie to mam sobie "sprawdzic"?

    I wymowna cisza... :-)

  • 40. Data: 2010-04-23 05:05:37
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Wmak" <w...@g...pl> wrote in message
    .googlegroups.com...

> [...]
    > włączenia
    > Po uzyskaniu roboczej temperatury prąd spadnie do nominalnych 5A

    No właśnie o tym mowa!

> [...]
    > dodanie oporności rzędu ułamka oma może niewiele wpłynąć na jasność
    > światła ale dzięki zmniejszeniu impulsu startowego znacznie przedłużyć

    Opornik o wartości 1/5 ohma przy prądzie 5A spowoduje spadek napięcia
    o jeden wolt. Taki spadek napięcia da ZAUWAŻALNY spadek jasności
    świecenia żarówek, a wiem coś o tym bo w mojej hondzie accord jest
    tak właśnie zrobiona instalacja że włączenie sprzęgła klimy lub wiatraków
    chłodnicy powoduje chwilowy spadek napięcia w instalacji o 0,5-1.0V
    i daje to zauważalne przygaśnięcie żarówek przy jeździe w nocy.

    Prędzej już dałbym jakiś termistor NTC co to będzie miał dużą oporność
    na zimno, np. 10 ohmów a jak mu dasz w bebechy 5A to mu rezystancja
    spadnie do jakichś pojedynczych setnych ohma... Tylko czy robią takie?