eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)Re: Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
    -for-mail
    From: "Pszemol" <P...@P...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot
    Partner)
    Date: Thu, 22 Apr 2010 22:05:37 -0500
    Organization: http://onet.pl
    Lines: 57
    Message-ID: <h...@p...onet.pl>
    References: <hqkadf$op1$1@inews.gazeta.pl>
    <4bcdb228$0$17089$65785112@news.neostrada.pl>
    <h...@p...onet.pl>
    <4bcdba4f$0$2596$65785112@news.neostrada.pl>
    <h...@p...onet.pl>
    <9...@e...googlegroups.com>
    Reply-To: "Pszemol" <P...@B...com>
    NNTP-Posting-Host: adsl-76-217-101-115.dsl.emhril.sbcglobal.net
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1271992771 19610 76.217.101.115 (23 Apr 2010 03:19:31 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 23 Apr 2010 03:19:31 +0000 (UTC)
    X-Posting-Agent: Hamster/1.3.13.0
    In-Reply-To: <9...@e...googlegroups.com>
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    Importance: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 14.0.8089.726
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V14.0.8089.726
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2274793
    [ ukryj nagłówki ]

    "Wmak" <w...@g...pl> wrote in message
    news:98797cb4-a84d-4f7f-b4fc-abe990a4d594@e7g2000yqf
    .googlegroups.com...
    > Pszemol <P...@P...com> napisał(a):
    >
    >
    >> A tu parę zdań celem wyjaśnienia...
    >> Żarówka gdy jest zimna (wyłączona) ma bardzo, bardzo małą
    >> oporność dla prądu elektrycznego. Oporność ta silnie wzrasta
    >> gdy żarówka się nagrzewa od świecenia. W momencie włączania
    >> zimnej żarówki wystąpi więc przez ułamek sekundy silne uderzenie
    >> prądu które zwykle przepala już stare, wyświecone żarówki...
    >> Więc, zakładając stałą oporność zimnej żarówki w dwu omawianych
    >> scenariuszach (włączenie jej przed i po zapłonie zilnika) prąd jaki
    >> popłynie przez zimną żarówkę będzie MNIEJSZY gdy napięcie
    >> w instalacji będzie mniejsze. A zatem lepiej jest włączać zimne
    >> żarówki gdy silnik nie pracuje, i w instalacji jest zaledwie 12V niż gdy
    >> silnik pracuje i alternator zasila nam instalację napięciem 13-14V.
    >>
    >> Co Ty na to?
    >>
    >
    > Przed chwilą, z nudów, pomierzyłem oporność na zimno kilku
    > samochodowych żarówek halogenowych H4 :
    > żarówki 100W/12V - 0.10-0.12 oma
    > żarówki 60W/12V - ok 0.2 oma
    > Włókna 55W od świateł mijania nie zmierzyłem, bo były spalone.
    >
    > Przyjmując, dla łatwego rachunku, moc 60W i napięcie 12V,
    > gdyby pominąć oporność przewodów, styków i wewnętrzną akumulatora
    > to w momencie włączenia popłynąłby przez taką żarówkę impuls prądu
    > 60A!
    > Taki impuls jest szokiem dla żarnika, szczególnie zrekrystalizowanego
    > po dłuższe pracy - najczęściej żarówki przepalają się w momencie
    > włączenia
    > Po uzyskaniu roboczej temperatury prąd spadnie do nominalnych 5A
    > (12Vx5A=60W)

    No właśnie o tym mowa!

    > Praktycznie w aucie ten impuls jest ograniczany opornością przewodów,
    > złączek, styków przełączników albo przekaźników.
    > W samochodach, gdzie instalacja elektryczna jest "za dobrze" zrobiona,
    > dodanie oporności rzędu ułamka oma może niewiele wpłynąć na jasność
    > światła ale dzięki zmniejszeniu impulsu startowego znacznie przedłużyć
    > żywotność żarówek.

    Opornik o wartości 1/5 ohma przy prądzie 5A spowoduje spadek napięcia
    o jeden wolt. Taki spadek napięcia da ZAUWAŻALNY spadek jasności
    świecenia żarówek, a wiem coś o tym bo w mojej hondzie accord jest
    tak właśnie zrobiona instalacja że włączenie sprzęgła klimy lub wiatraków
    chłodnicy powoduje chwilowy spadek napięcia w instalacji o 0,5-1.0V
    i daje to zauważalne przygaśnięcie żarówek przy jeździe w nocy.

    Prędzej już dałbym jakiś termistor NTC co to będzie miał dużą oporność
    na zimno, np. 10 ohmów a jak mu dasz w bebechy 5A to mu rezystancja
    spadnie do jakichś pojedynczych setnych ohma... Tylko czy robią takie?

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: