-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
-for-mail
From: "Pszemol" <P...@P...com>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot
Partner)
Date: Thu, 22 Apr 2010 22:05:37 -0500
Organization: http://onet.pl
Lines: 57
Message-ID: <h...@p...onet.pl>
References: <hqkadf$op1$1@inews.gazeta.pl>
<4bcdb228$0$17089$65785112@news.neostrada.pl>
<h...@p...onet.pl>
<4bcdba4f$0$2596$65785112@news.neostrada.pl>
<h...@p...onet.pl>
<9...@e...googlegroups.com>
Reply-To: "Pszemol" <P...@B...com>
NNTP-Posting-Host: adsl-76-217-101-115.dsl.emhril.sbcglobal.net
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1271992771 19610 76.217.101.115 (23 Apr 2010 03:19:31 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 23 Apr 2010 03:19:31 +0000 (UTC)
X-Posting-Agent: Hamster/1.3.13.0
In-Reply-To: <9...@e...googlegroups.com>
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Importance: Normal
X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 14.0.8089.726
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V14.0.8089.726
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2274793
[ ukryj nagłówki ]"Wmak" <w...@g...pl> wrote in message
news:98797cb4-a84d-4f7f-b4fc-abe990a4d594@e7g2000yqf
.googlegroups.com...
> Pszemol <P...@P...com> napisał(a):
>
>
>> A tu parę zdań celem wyjaśnienia...
>> Żarówka gdy jest zimna (wyłączona) ma bardzo, bardzo małą
>> oporność dla prądu elektrycznego. Oporność ta silnie wzrasta
>> gdy żarówka się nagrzewa od świecenia. W momencie włączania
>> zimnej żarówki wystąpi więc przez ułamek sekundy silne uderzenie
>> prądu które zwykle przepala już stare, wyświecone żarówki...
>> Więc, zakładając stałą oporność zimnej żarówki w dwu omawianych
>> scenariuszach (włączenie jej przed i po zapłonie zilnika) prąd jaki
>> popłynie przez zimną żarówkę będzie MNIEJSZY gdy napięcie
>> w instalacji będzie mniejsze. A zatem lepiej jest włączać zimne
>> żarówki gdy silnik nie pracuje, i w instalacji jest zaledwie 12V niż gdy
>> silnik pracuje i alternator zasila nam instalację napięciem 13-14V.
>>
>> Co Ty na to?
>>
>
> Przed chwilą, z nudów, pomierzyłem oporność na zimno kilku
> samochodowych żarówek halogenowych H4 :
> żarówki 100W/12V - 0.10-0.12 oma
> żarówki 60W/12V - ok 0.2 oma
> Włókna 55W od świateł mijania nie zmierzyłem, bo były spalone.
>
> Przyjmując, dla łatwego rachunku, moc 60W i napięcie 12V,
> gdyby pominąć oporność przewodów, styków i wewnętrzną akumulatora
> to w momencie włączenia popłynąłby przez taką żarówkę impuls prądu
> 60A!
> Taki impuls jest szokiem dla żarnika, szczególnie zrekrystalizowanego
> po dłuższe pracy - najczęściej żarówki przepalają się w momencie
> włączenia
> Po uzyskaniu roboczej temperatury prąd spadnie do nominalnych 5A
> (12Vx5A=60W)
No właśnie o tym mowa!
> Praktycznie w aucie ten impuls jest ograniczany opornością przewodów,
> złączek, styków przełączników albo przekaźników.
> W samochodach, gdzie instalacja elektryczna jest "za dobrze" zrobiona,
> dodanie oporności rzędu ułamka oma może niewiele wpłynąć na jasność
> światła ale dzięki zmniejszeniu impulsu startowego znacznie przedłużyć
> żywotność żarówek.
Opornik o wartości 1/5 ohma przy prądzie 5A spowoduje spadek napięcia
o jeden wolt. Taki spadek napięcia da ZAUWAŻALNY spadek jasności
świecenia żarówek, a wiem coś o tym bo w mojej hondzie accord jest
tak właśnie zrobiona instalacja że włączenie sprzęgła klimy lub wiatraków
chłodnicy powoduje chwilowy spadek napięcia w instalacji o 0,5-1.0V
i daje to zauważalne przygaśnięcie żarówek przy jeździe w nocy.
Prędzej już dałbym jakiś termistor NTC co to będzie miał dużą oporność
na zimno, np. 10 ohmów a jak mu dasz w bebechy 5A to mu rezystancja
spadnie do jakichś pojedynczych setnych ohma... Tylko czy robią takie?
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
Najnowsze wątki
- 2024-12-20 Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Gdańsk => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-20 czyste powietrze
- 2024-12-20 Katowice => Analyst in the Trade Development department (experience wi
- 2024-12-20 Opole => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-20 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-20 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2024-12-20 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-12-20 Ekstradycja
- 2024-12-20 Mikroskop 3D
- 2024-12-20 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-20 Warszawa => Analityk w dziale Trade Development (doświadczenie z Powe