eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)Re: Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
    -for-mail
    From: "Pszemol" <P...@P...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot
    Partner)
    Date: Thu, 22 Apr 2010 22:11:38 -0500
    Organization: http://onet.pl
    Lines: 78
    Message-ID: <h...@p...onet.pl>
    References: <hqkadf$op1$1@inews.gazeta.pl> <hqkgk0$i2h$1@inews.gazeta.pl>
    <h...@p...onet.pl> <hqktl5$75q$1@inews.gazeta.pl>
    <h...@p...onet.pl> <hqmkfs$fqq$1@inews.gazeta.pl>
    Reply-To: "Pszemol" <P...@B...com>
    NNTP-Posting-Host: adsl-76-217-101-115.dsl.emhril.sbcglobal.net
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1271992770 19610 76.217.101.115 (23 Apr 2010 03:19:30 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 23 Apr 2010 03:19:30 +0000 (UTC)
    X-Posting-Agent: Hamster/1.3.13.0
    In-Reply-To: <hqmkfs$fqq$1@inews.gazeta.pl>
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    Importance: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 14.0.8089.726
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V14.0.8089.726
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2274792
    [ ukryj nagłówki ]

    "bratPit[pr]" <k...@o...pl> wrote in message
    news:hqmkfs$fqq$1@inews.gazeta.pl...
    >>>>> takie przewody są dostępne np w serwisach Opla, obniżają napięcie na
    >>>>> żarówkach do poziomu nominalnego - efekt żarówki nie świecą słabiej
    >>>>> niż wcześniej, a ich żywotność znacznie wzrasta,
    >>>>
    >>>> Przy 12V będą świecić znacznie SŁABIEJ niż wcześniej przy 14V.
    >>>
    >>> ale na pewno znacznie?
    >>> skoro żarówka jest robiona na nominalne napięcie 12V, po prostu będzie
    >>> mieć jasność nominalną, a ta większa jasność wynika po prostu z
    >>> przekręcenia napięcia zasilania o więcej niż 10%,
    >>
    >> Wszystko zależy co porównujesz co czego... :-)
    >>
    >> Ja przyjąłem założenie że masz konkretny samochód w którym instalacja
    >> ma 14V w czasie jazdy i żarówki pracowały przy takim napięciu. Do tej
    >> jasności
    >> jest już kierowca przyzwyczajony. Jeśli dasz oporniki obniżające napięcie
    >> na
    >> żarówce do 12V to spowodujesz że żarówki będą świecić słabiej niż
    >> świeciły
    >> wcześniej.
    >
    > trzeba zbadać jakie jest rzeczywiste napięcie na instalacji/żarówkach i
    > jakie będzie po włożeniu diod/rezystancji,

    Dioda krzemowa przy prądzie rzędu 5 amperów da Ci spadek ponad 1V.
    Dodatkowo wydzielać się na niej będzie ponad 5W mocy, co zwykle
    oznacza że taka dioda musi być w metalowej obudowie i przykręcona
    śrubą do jakiegoś radiatora, albo żeby miała jakiś radiator nasuwany
    na nią, taki z żeberkami. Inaczej w upalne lato pod maską w silniku
    Ci się usmaży półprzewodnik - cudów nie ma... Opornik będzie trwalszy
    bo taki 5-10W przeznaczony jest do pracy przy wyższych temperaturach.

    Idealny byłby termistor NTC, ale pytanie brzmi - czy warto?

    >> Wez tez pod uwage ze zmiana napiecia pracy zarowki BARDZO MOCNO wplywa
    >> na ilosc produkowanego przez nia swiatla.
    >
    > wydaje Ci się, napięcie wpływa mniej na jasność niż na trwałość,

    Nie napisałem że wpływa bardziej na jasność - napisałem że wpływa
    na jasność, i to wpływa wyraźnie. Jak nie wierzysz to sobie wsadź taką
    diodę wraz z pstryczkiem którym będziesz ją zwierał patrząc na snop
    światła z żarówek w nocy... Gwarantuję Ci, że 1V zauważysz wyraźnie.

    >> Roznica tych 2 wolotow jest
    >> znaczna i latwo to przetesowac zanim kupisz oporniki/diode...
    >> Po prostu w nocy gdzies w ciemnej okolicy porownauj jak swieca Ci lampy
    >> z silnikiem wlaczonym i z silnikiem wylaczonym... Ja roznice widze
    >> wyraznie.
    >
    > bo pewnie masz napięcie z pracującym silnikiem na poziomie 14V a na
    > akumulatorze <12,5V,

    W mojej hondzie accord napięcie w instalacji nigdy nie sięga 14V.
    Oscyluje od 12,1-12,3V gdy alternator jest automatycznie odłączony
    do około 13,5V gdy alternator pracuje i ładuje akumulator.

    >> Problem z typowymi zarowkami halogenowymi jest taki, ze one i tak przy
    >> 14V swieca slabo w porownaniu z np. zarowkami HID, wiec jeszcze dodatkowe
    >> oslabienie ich swiecenia oznacza dalszy spadek jasnosci - nie wiem czy
    >> sie oplaca - ja wolalbym je jednak czesciej wymieniac ale lepiej widziec.
    >>
    >> A co do argumentu ze producent robi je dla napiecia nominalnego 12V...
    >> To akurat jest dosyc mylace zalozenie - naopiecie nominalne 12V oznacza
    >> tylko tyle ze nie jest to zarowka motocyklowa do napiecia nominalnego 6V.
    >> Kazdy producent wie, ze w instalacji samochodowej o nominalnym napieciu
    >> 12V rzeczywiste napiecie jest znacznie wieksze i przewaznie jest > 13V.
    >> I do pracy przy takim napieciu produkowane sa zarowki, nie do pracy przy
    >> 12V.
    >
    > i dlatego robią je nominalnie na napięcie o 10% większe niż 12V,

    Więc dyskusja że "i tak robią je na 12V" więc nie ma sensu dawać im 13V
    jest nietrafiona...

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: