  • Data: 2023-11-12 11:05:10
    Temat: Re: Jaki wskaźnik napięcia 3F dla dokładności <=1V?
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 06.11.2023 20:47, LordBluzg(R)?? wrote:

    > No nie. Każdy kanał traktuj osobno jako wyzwalacz.To nie jest pole
    > warunków a pole wyzwalacza/natychmiastowe. IMHO masz tam błąd ">=" czyli
    > 2 zmienne po sobie...

    Zgadzam się! Każda zmiana któregokolwiek kanału powoduje wyzwolenie
    sceny. Ale! Aby scena sprawdziła "warunek wykonania" czy też wykonała
    przypisaną akcję jak np. wysłanie notyfikacji, to całość warunków w
    "Wyzwalanie w oparciu o stan kanałów" musi zostać spełniona! Wtedy
    wyzwalacz dopiero przełącza swój "stan logiczny" i nie wykona
    powiadomień dopóki ponownie jego stan logiczny się nie zmieni - co nie
    jest równoznaczne z wyzwoleniem sceny aby sprawdzić przypisane warunki
    wyzwolenia. I mam na to niepodważany dowód!

    Stwórzmy scenę w której w warunku "Wyzwalanie w oparciu o stan kanałów"
    ustawimy kanał.temperatura > 25 (załóżmy że warunek aktualnie nie
    spełniony). Ustawmy też reakcję (dowolną).

    Następnie kanał wysyła 26C. Wyzwala się scena bo zmieniła się wartość,
    warunek wyzwolenia spełniony, scena ustawia wartość logiczną na true,
    wykonuje akcję.

    Następnie kanał wysyła 27C. Wyzwala się scena bo zmieniła się wartość,
    warunek wyzwolenia spełniony, ale scena ma już wartość logiczną true
    więc nie wykonuje akcji.

    Akcja zostanie ponownie wykonana dopiero kiedy kanał wyśle wartość
    mniejszą (lub równą) 25,0C.

    Czyli akcja przypisana do takiej sceny zostanie wykonana za każdym razem
    kiedy zmieni się wartość logiczna warunku "temperatura > 25".

    Następnie do akcji wkracza "Warunek wykonania". Jeżeli przypiszemy do
    niego np. ten sam warunek czyli "temperatura > 25", to teraz przed
    wykonaniem akcji zostanie sprawdzony także ten warunek czyli - scena
    będzie "przechodzić" za warunek wyzwolenia za każdym razem kiedy warunek
    wyzwolenia zmieni stan logiczny, ale reakcję wykona tylko kiedy
    temperatura była <= 25.0 i wzrosła - jednorazowe wykonanie akcji,
    poczekanie aż spadnie i kolejne gdy ponownie wzrośnie.

    Tak to działa. Mam nadzieję że zrozumiale opisałem :-)

    W tym kontekście, ja nie próbuje rozwiązać swojego problemu notyfikacji,
    bo uważam że jest to błąd do rozwiązania po stronie serwera - brak
    transakcyjności (co najmniej w obrębie jednego urządzenia, które nadaje
    kilka kanałów). Zgłosiłem na forum i mam nadzieję że się doczekam, reakcji.

    > W ogóle pole "wyzwalacza" traktuję u siebie rzadko. Wolę korzystać z
    > wyzwalacza czasowego bo jest dla mnie lepszy/bardziej stabilny w sensie.

    Jeden i drugi ma zastosowanie, ja nie widzę "lepszości" między nimi.
    Jeżeli chcesz sprawdzać co 10 minut i tylko w weekendy, to użyję
    czasowego warunku. Jeżeli potrzebuję wiedzieć 24/7, możliwie najszybciej
    jak się da, że się zmienił warunek to użyję wyzwalacza.

    się temperatura" - https://i.ibb.co/xfd5mHm/reakcje.png.

    wartość na czujniku np. z 20.25°C na 20.56°C. O jakiej wartości logicznej Ty piszesz?
    Jak dla mnie to muszą mieć zapisaną poprzednią wartość żeby sprawdzić czy A != B.

    > Nie. Skoro definiujesz STAN to każda różna/inna wartość, sprawdzana jest ze stanem
    wpisanym i nie ma tutaj porównania do historii. Traktuj to jako "odwróconą logikę".

    Ale ja tam nie podaje żadnego stanu! Zajrzałeś na ten obrazek co
    dołączyłem? Tam się nic nie podaje! :-P

    nie była (np. ESP nie miało zasilania przez tydzień) - przecież IMO oni tak samo to
    porównują dla reakcji "Kiedy zmieni się temperatura".

    > Mistrzu. Stan "wpisany" jest wartością porównawczą a nie historia ?

    Jak wyżej. Piszesz o innej opcji niż wskazałem.

    > OK, nie bawiłem się w widgety z linkami publicznymi. Osobiście używam widgetu z
    Puschover bo loguje mi to co chcę, bez bawienia się w kombinacje/polecam mam to na
    ekranie głównym+powiadomienia w smartwaczu, i nie kukam nawet w telefon ?

    Link publiczny nie jest tutaj akurat potrzebny, ale pokażę Ci co mnie
    wydaje się naturalne, gdy zobaczyłem że można wyprodukować ze sceny
    "odpowiedź". Zamiast N natywnych widgetów supli (1) można dodać widget
    który wyświetla stronę HTML (2).

    Primo, w jednym bloczku zmieściłbym co najmniej 4 wiersze - 1 customy
    bloczek zamiast 4 supli! - gdyby tylko "odpowiedź" wypluwała "entery".

    Secundo, np. dla żony bardziej zrozumiała informacja to procenty które
    wypluwam wg mojego przeliczenia, niż wskazanie jaka jest temperatura CWU
    na środku zbiornika ;-)

    https://i.ibb.co/qs44gkJ/centrum-dowodzenia.jpg

    że tego i tamtego to nie chcesz, jak dostajesz 10 powiadomień w tej samej sekundzie z
    jednej sceny to dlatego że "nie ogarniasz" i "się nie znasz" albo "sobie źle
    założyłeś" ?

    > Podtrzymuję. Tutaj obowiązuje jednak ścisła logika. 2 lata się w to bawię i
    osiągnąłem dokładnie to, czego oczekiwałem/chciałem. Poroblem tkwił na początku w
    mojej głowie i w dostepnych na tamte czasy możliwościach. Kiedy pokonałem granicę
    "dlaczego nie? Bo mogę?" to sobie nawet 5 scen rozpisałem na jedno zdarzenie. Raz
    zapisane i sprawdzone działają.

    Poczytałem forum supli i widzę że oni powstali dopiero w 2016 (czyli
    kiedy ja już szukałem sprawdzonego rozwiązania HA), a dwa lata temu to
    scripts było jeszcze w powijakach. Ale dzisiaj, to na co zwracam uwagę
    to wydają się drobne niedociągnięcia do poprawienia w zamian dając na
    prawdę fajne możliwości.

    > Nie kombinowałem tak jak Ty, "żebypodjednąscenąz kilkomawarunkamizapisaćwszystko".
    Zrobiłem sobie kilka scen i zyskałem dodatkowe opcje szczegółowego
    warunkowania+dopiski z opóźnieniem na szczególne akcje ?

    Bo Ty bierzesz co dają, ja wymagam ;-)

    > No to Ci podałem przepis:
    > {{state(12345).temperature > 42}} to kiedy rośnie
    > {{state(12345).temperature < 41}} to kiedy spada

    To powieśmy ten termometr na zewnątrz, ciekawe czy taki warunek będzie
    działał i latem i zimą ;-)

    > Nie musisz dokładać 'idealnie stałej'. Nim ja dobrałem u siebie warunki "optymalne"
    to trwało kilka dni. Na dodatek je zmieniam co jakiś czas. Dzisiaj właśnie zmieniłem
    odpalanie kamer przy konkretnym napięciu (traktuj to jak wskaźnik temperatury bo na
    takim kanale mam woltomierz).

    Rozumiem że temperaturowa kompensacja ładowania? ;-) Czujnik temperatury
    na zewnątrz masz, zapisz to wJednymWarunku i powinno działać. A jak nie
    działa, to żalić się i wytykać na forum. Niech poprawią ;-)

    Ja robię HA tam gdzie nie chce mi się niczego dotykać.

    > ale zrobię sobie kopię scen lato/zima

    O! Kolejna rzecz, która "kłuje w oko"! Jak skopiować scenę? Ja takiego
    przycisku nie widzę :-P

    Nie wiem czy całe scripts napisał sam Frącz, ale supla cloud ma te same
    braki. Czasami się zastanawiam czy nie siedzi 5 nerdów którzy mają swój
    szablon "jak powinno się używać HA" i nie dostrzegają innych przypadków
    użycia. Toteż im je przedstawiam na forum.

    > Mam kilka scen logicznych, bez żadnych opóźnień i kilka innych z opóźnieniem. Były
    mi potrzebne, żeby "dopieścić" system więc skorzystałem z dobrodziejstwa
    nieograniczania ?

    W między czasie zakupiłem dwa "watomierze" kompatybilne z Tuya i
    zainstalowałem Smart Life.

    Pierwsze wrażenie, że aplikacje Smart Tuya, Smart Life i eWeLink to
    jedno i to samo tylko każde obcięte o coś. Przecież te aplikacje
    wyglądają identycznie :-D

    I ponownie mam prosty przypadek użycia:

    Podłączyłem przez to gniazdko pralkę. Chce żeby po zakończeniu prania,
    ten watomierz przełączał przekaźnik na OFF, bo "wyłączona" pralka
    "piszczy" mi gdy siedzę na tronie.

    Są opcje, że gdy zużycie będzie równe np. 0W to ustaw przekaźnik na OFF.
    I teraz zabawa. Bo nie widzę jak ustawić opóźnienia, aby np. sprawdził
    co minutę przez kilka minut lub gdy 0W to sprawdź jeszcze raz za 5 min i
    gdy 0W to wyłącz. Można wywołać scenę w reakcji - pomyślałem że zrobię
    drugą scenę która wywoła się z opóźnieniem po 5 min, ale ta druga sceną
    z kolei nie może mieć warunków, tylko reakcję.

    Dlaczego? Bo gdy żona ustawi pranie "delikatne" to pralka robi przerwy
    na 1-2 min między obrotami bębna. A że ma tryb "ciemny" i nie świeci
    wtedy światełkami, to ten watomierz wykrywa pobór 0W x-D

    Dla gimnastyki umysłowej, próbuję rozkminić jak bym to zapisał w supli...

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz