  • 81. Data: 2010-12-19 14:45:36
    Temat: Re: Jaki j?zyk - ceny?
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 16 Dec 2010 14:44:55 -0800 (PST), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:
    h systemów.

    >Zauważ też, że obecnie w takich systemach współbieżność jest zwykle
    >zarządzana nie przez programistę, tylko przez jakiś framework. Czy to
    >centralny broker, czy to serwer aplikacyjny, czy jeszcze coś -
    >wszystko jedno. To znaczy, że zarządzanie wielowątkowością, przydział
    >zadań, itd. są robione niejawnie i poza głównym kodem. I bardzo
    >dobrze, ale jednocześnie jest to cecha, którą niby chcemy uzyskać w
    >nowych językach. Tylko że to żaden postęp, bo to już dawno jest.

    Kiedy nie o to chodzi - nei o to chodzi aby zrownoleglic swrwer
    webowy, ale idze o to zeby aplikacje chodzaca na jednym procesorze
    napisac tak aby mogla korzystac z wielu procesorow i robila to
    sprawniej niz na jednym.

    Ta dyscyplina nazywa sie "parallel orogramming" i specjaknei duzo
    frameworkow nie ma: PVM, MPI, OpenMP i kilka innych. Ale wszystkei
    dosyc dalekie od tego co tzreba.

    Nie mowiac o tym ze pozostaje problem fundamentalny: jak algorytm
    sekwencyjny pzrerobic na roznolegly. I tutaj jest najwieksza luka.
    Gdzie i jak do tej luki beda pasowaly jezyki funkcyjne i czy - nei
    wiadomo. W kazdym razie tu jest ta nastepna rzecz do zrobienia

    A.L.

  • 82. Data: 2010-12-19 14:56:35
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Thu, 16 Dec 2010 14:44:55 -0800 (PST), Maciej Sobczak napisał(a):

    > Bo będąc 4GL jest bardziej zrozumiały dla człowieka (widziałem kiedyś
    > tutorial dla sekretarek, zresztą MS Access swoją popularność skądś
    > wziął). C++ i Java są mainstreamowe, bo odzwierciedlają sposób
    > działania komputera. Co najmniej jeden z tych dwóch warunków musi być
    > spełniony, żeby był mainstream.

    Zastanawiam sie skad sie biora wysmiewcy, ktorzy wysmiewaja uzytkownikow i
    osoby piszace aplikacje wykorzystujace MS Access.
    Chodzi o to, by uzywanie komputera bylo proste, prawda?
    A takie wlasnie mozliwosci daje wspomniana czesc MS Office.

  • 83. Data: 2010-12-19 15:26:50
    Od: Roman W <r...@g...com>

    On Dec 19, 2:56 pm, Jacek <a...@o...pl> wrote:

> [...]
    > Chodzi o to, by uzywanie komputera bylo proste, prawda?
    > A takie wlasnie mozliwosci daje wspomniana czesc MS Office.

    Wysmiewac to sie raczej ludzie wysmiewaja z firm ktore usiluja uzywac
    MS Access do zastosowan, do ktorych potrzeba Oracle.

    R.

  • 84. Data: 2010-12-19 15:30:18
    Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl>

    Roman W wrote:

    > Wysmiewac to sie raczej ludzie wysmiewaja z firm ktore usiluja uzywac
    > MS Access do zastosowan, do ktorych potrzeba Oracle.

    Postgres wystarczy. Po co nabijac kabze Oraclowi? Google podobno
    wszystkie bazy ma na mysqlu zreszta...

  • 85. Data: 2010-12-19 15:33:44
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 19/12/2010 13:39, Mariusz Kruk wrote:

    > Niestety, ja akurat prędzej z drugiej strony barykady. Owszem, wolę
    > kupić drugi serwer za, powiedzmy, 10kzł, niż płacić 50kzł za kolejne
    > miesiące "optymalizacji". (kwoty możesz sobie przeskalować w
    > którąkolwiek stronę chcesz).

    Każdy woli. Problemy są dwa: Po pierwsze bywa, że żeby drugi serwer
    rozwiązał problem wydajności, trzeba dostosować oprogramowanie, co może
    kosztować więcej miesięcy i więcej kilozłotych niż optymalizacja. Nie
    mówiąc już o przypadkach, kiedy w ogóle się nie da, lub praktycznie się
    nie da.

    Drugą sprawą jest to, że przy dokładaniu kolejnego serwera ograniczeiem
    nie jest cena samego serwera, tylko zasoby serwerowni.

  • 86. Data: 2010-12-19 15:42:22
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"
> [...]
    >
    >Drugą sprawą jest to, że przy dokładaniu kolejnego serwera ograniczeiem
    >nie jest cena samego serwera, tylko zasoby serwerowni.

    Oczywiście. Takie problemy też _bywają_.
    Owszem, istnieje klasa problemów, których optymalizacja (poza "zdrowy
    rozsądek") ma sens. Ale w praktycznych zastosowaniach to nie jest aż tak
    wielki margines.

    --
    \.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\
    .\....@e...eu.org.\.\.

  • 87. Data: 2010-12-19 17:05:23
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    Mariusz Kruk wrote:

    > Och, jaka subtelna próba wyzwania mnie od nieuków :-P

    Jestem daleki od wyzywania nieznanych mi osób od nieuków. Opisuję część
    przypadków, z którymi zetknąłem się osobiście. Nic więcej.

> [...]
    > kupić drugi serwer za, powiedzmy, 10kzł, niż płacić 50kzł za kolejne
    > miesiące "optymalizacji". (kwoty możesz sobie przeskalować w

    A jeśli ktoś posiłkując się tym samym powiedzonkiem, które Ty
    zaprezentowałeś robi oprogramowanie kilkadziesiąt razy wolniejsze? Też
    proponujesz zamiast jednego komputera postawić pięćdziesiąt?

  • 88. Data: 2010-12-19 18:59:14
    Od: Roman W <r...@g...com>

    On Dec 19, 3:30 pm, "R. P." <r...@w...to.wp.pl>
    wrote:

    > Postgres wystarczy. Po co nabijac kabze Oraclowi? Google podobno
    > wszystkie bazy ma na mysqlu zreszta...

    Do czego wystarczy? do wszystkiego?

    R.

  • 89. Data: 2010-12-19 19:30:49
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Wojciech Jaczewski"
    >A jeśli ktoś posiłkując się tym samym powiedzonkiem, które Ty
    >zaprezentowałeś robi oprogramowanie kilkadziesiąt razy wolniejsze? Też
    >proponujesz zamiast jednego komputera postawić pięćdziesiąt?

    Mozno zależy od sytuacji. Owszem, może się okazać, że taniej
    w ostatecznym rachunku wyjdzie postawić kilkadziesiąt serwerów
    z tanim, przejrzystym kodem niż babrać się z utrzymaniem potwora,
    którego nikt już nie rozumie. Owszem, jest to przykład dość ekstremalny
    i zapewne nie taki częsty. Owszem, zdrowego rozsądku, doświadczenia
    i umiejętności nic nie zastąpi (RDBMS z sortowaniem przez permutację do
    skutku anyone?). Owszem, zazwyczaj jest pewien próg powyżej którego nie
    ma sensu optymalizować.

    --
    \ K...@e...eu.org /

  • 90. Data: 2010-12-19 20:45:33
    Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl>

    Roman W wrote:

    > Do czego wystarczy? do wszystkiego?

    Postgres z open-sourcowych jest najbardziej zaawansowaną bazą. Są
    ludzie, którzy robią na tym hurtownie. Z powodzeniem...