  • Data: 2014-05-23 08:43:49
    Temat: Re: Jaki filtr ND?
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Am Freitag, 23. Mai 2014 08:09:29 UTC+2 schrieb JD:
> [...]
    docierta do matrycy jest powiedzmy 16 mW.

    dostarczona z sygnalem wynosic bedzie 16 mJ

    musisz zwiekszyc czas naswietlania 8 razy.

    taka sama - 16 mJ. s/n w ujeciu energetycznym wynosi teraz 20.

    > Do tego miejsca si� zgadzam, ale sygna� mo�esz podnie��
    >
    > otwieraj�c przys�on�, czas pozostawiaj�c ten sam.
    >
    > Ma�a GO w silnym s�o�cu, to jedno z zastosowa� filtra ND.
    >
    > Wtedy Twoje wyliczanki nie majďż˝ zastosowania.
    >

    > --
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > JD

    to nie chodzi o konkretne zastosowania , one sa rozne , jesli ktos stosuje z glowa ,
    to wie co robi mam nadzieje.
    ogolna zasada jest taka , ze filtry ND szczegolnie te mocne prowoduja wzrost
    widztialnosci szumu . jesli go skompensujesz przyslona to spadku nie ma , ale jest
    wydluzenie czasu ( czy mozliwe)

    zreszta podobnie jak filtry CPL o wysokim wspolczynniku przedluzenia expozycji np *4.
    z tego powodu stosuje filtr HT , ktory wymaga przedluzenia najczesciej o 0,5 - 1 ev ,
    nie wiecej.

    jesli jestes w afryce i zar sie leje z nieba , brakuje zakresu czasu i przyslony aby
    poprawnie naswietlic to ND w ogole umozliwi fotografowanie.

    Jesli fotografujemy w lesie wodospad na ND 32 to warto sie zastanowic co z szumami ,
    one na pewno beda wieksze niz bysmy robili bez filtra.
    W konkretnym wypadku efekt estetyczny moze uzasadnic stosowanie filtra.

    Zalozenie na stale ND8 dlatego ze np na urlopie w grecji jest jasno moze prowadzic
    niepotrzebnie do spadku jakosci z powodu wlasnie wzrostu szumu.

    akurat jestem na poludniu europy , zar sie rzeczywiscie leje z nieba , mam aparat o
    czasie 1/500 sek i filtry nie sa potrzebne - jakos tam wyrabiam , choc tutaj lekki
    nd2 by nie zaszkodzil, tym bardziej ze aparat bez AF.
    Tak -- nastepny aspekt - wplyw filtra na prace AF - ale to pomijam,

    jesli otworzysz przyslone przy tym samym czasie to zapobiegasz obnizeniu poziomu
    sygnalu , nie jest to powodem wzrostu szumu.
    z tym ze zalozenie filtra nd8 po to zeby oslabic sygnal 8 razy a potem otworzyc
    przyslone o 3 stopnie zeby bylo rzeczywiscie uzasadnione i zrobione z glowa to
    trzeba wlasnie dobrze zrozumiec te zaleznosci.
    to sie robi jesli jest nadmiar swiatla i chcesz wejsc w zakres najwyzszej
    rozdzielczosci obiektywu czyli pracowac na okreslonej przyslonie np 5,6 a czasy
    migawki bylby ograniczone , lub tez uzyskac mala GO - np w Studio przy nadmiarze mocy
    swiatla blyskowego.
    Lub tez ze wzgledu na kolosalna ropzpietosc tonalna oslabienie tla filtrem ND ,
    podswietlenie motywu lampa blyskowa.
    dzisiaj to wlasciwie rzecz hipotetyczna , gdyz to zmniejszenie energii uzyskujesz
    skracajac czas. migawki sa dostatecznie szybkie.

    jasne jest woiele ürzypadkow , gdzie sie stosuje filtry ND - warto pamietac , ze
    oslabienie jasnosci powoduje wzrost szumu.

    jesli ja skompensujesz inaczej to wzrostu szumu nie ma.

    generalnie jasniejszy sygnal prowadzi do lepszej jakosci w jakims tam oczywiscie
    praktycznie stosowanym zakresie

    co innego w aparacie z np 1/500 sek. tutaj gdybym nie chcial stosowac np 16 dla
    ktorej dyfrakcja jest wieksza , moglbym zastosowac 5,6 i ND8.

    ale we wspolczesnym aparacie zastosuje 5,6 i czas 1/4000 sek.

    warto o tych zaleznosciach wiedziec , zeby moc przewidziec skutki.

    jak pisalem znajac skladowe mozna przewidziec wektor wypadkowy.