    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera?
    Date: Sat, 19 Apr 2014 13:06:34 +0200

    Michal Tyrala <w...@b...com.pl> writes:

    > 1. Czy w aparacie APS-C 6 i 12 mpix ekspozycja jakoś się różni (i czy wg
    > Ciebie trzeba w którymś na coś przeliczać przysłonę)?

    To kwestia także sprawności matryc, jeśli ta 6 MPix jest dużo starsza to
    w rezultacie ich sensowne czułości mogą być podobne. Ale robiąc zdjęcia
    aparatem X Mpix (jeśli potrzebuję takiej rozdzielczości) muszę ustawić
    mniejszą czułość niż gdy robiąc je tym samym aparatem przeskaluję je do
    X/4 MPix.
    Wniosek: czas ekspozycji różni się w takich przypadkach.

    > 2. Czy ten sam obiektyw zapięty do FF 12 mpix oraz APS-C 6mpix wymaga
    > jakiegos korygowania ekspozycji ze względu na matrycę?

    Jeśli naszym celem jest uzyskanie w pierwszym przypadku zdjęć 12 MPix,
    a w drugim tylko 6 MPix, to niekoniecznie. Ale jeśli chciałbym uzyskać
    zdjęcia analogicznej jakości, to tak - na FF mógłbym dać np. 2x krótszy
    czas.

    > Przemyśl dobrze temat, bo rzeczywistość jest taka, że nic nie trzeba
    > cudować. Ekspozycja to czułość, f/ i czas.
    > Aparaty o ktorych piszę to EOSy 300D, 450D i 5D.

    Tylko jeśli używasz tej samej czułości. Różnica między FF i APS-C jest
    mała, a dodatkowo jeśli ten APS-C ma mniej MPix, to jeszcze się
    zmniejsza (ale dostajesz zdjęcie gorszej jakości - o mniejszej
    rozdzielczości), dlatego jej możesz nie widzieć. Zamień jednego z tych
    EOSów na rzeczonego Panasonika (czy co to tam było) i pomyśl, czy
    w dalszym ciągu nic nie trzeba "cudować". A jeśli nie trzeba, to po jaką
    ch* targasz takie wielkie pudła (i szkła), zamiast kupić mały kompakt za
    500 zł.

    > Prawda, jeśli myślisz o GO, bzdura do kwadratu jeśli mówimy o
    > ekspozycji.

    Mylisz się niestety (a szkoda, bo to byłoby naprawdę fajne).
    Z prawdziwej przesłanki (mówiącej o tym, że czas jest stały jeśli mamy
    stałą czułość itd.) wyciągasz błędny wniosek, że czas jest zawsze stały.
    Problem w tym, że czułość nie może być stała.

    BTW dziwne to może, ale chyba dominuje pogląd (także błędny oczywiście),
    że przysłona powinna być podawana jako ekwiwalent dla 35 właśnie jeśli
    chodzi o czas ekspozycji i czułość, ale nie w celu porównywania GO.

    > No i dlaczego 35mm? W 6x6 jest jeszcze płytsza GO.

    Może być 6x6. Nie jest ważne, czy GO jest płytsza czy nie. Ważne jest
    to, by warunki porównania były takie same. 35 mm jest/było "raczej"
    nieco bardziej powszechne niż 6x6, ale jak dla mnie, to może być 6x6.

    Tak w ogóle... Czy Wy nigdy nie robiliście zdjęć kompaktem z ~ f/2
    i lustrzanką z f/4? Przecież jeśli ktoś robił, to chyba wie, jakie czasy
    można stosować z kompaktem, a jakie z lustrzanką. Przecież to nie jest
    tylko kwestia teoretyczna oderwana od rzeczywistości, teoria tutaj tylko
    i wyłącznie potwierdza to, co jest od pierwszej chwili jasne w praktyce.
    --
    Krzysztof Hałasa