  • 1. Data: 2013-05-12 02:41:26
    Temat: Jaki NAS do backupu, osiągi nieistotne
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Witam,

    Ostatnia dłuższa dyskusja o NAS-ach była ponad rok temu, więc może coś
    się zmieniło. Potrzebuję takiego czegoś tylko do robienia backupów
    danych księgowo-kadrowych z jednego, góra dwóch komputerów. Mój
    poprzedni pomysł (raid na dwóch dyskach, z czego jeden w ruchomej
    szufladce) nie zdał egzaminu, bo ten wyciągany co jakiś czas dysk
    zdechł był w końcu przedwcześnie. Teraz padł pomysł NAS-a, przeglądam
    co teraz jest dostępne i po odfiltrowaniu na tapecie zostały:

    QNAP 2-Bay TurboNAS
    Netgear ReadyNas Duo v2
    SYNOLOGY DS211 2-bay

    ten netgear najtańszy, ale ma jakieś szemrane opinie.
    Czy to powyższe warte jest rozważenia? Czy może pomyśleć nad jakimś
    innym sposobem backupu? Ilość danych jest śmiesznie mała (pewnie 6-8
    GB/miesiąc), prędkość transferu jest kompletnie nieistotna, tudzież
    inne wodotryski jak torrenty, ajtuny i inne miszmasze. Jednakowoż
    opcji z dyskiem usb czy czymś takim wolałbym uniknąć.

    L.

  • 2. Data: 2013-05-12 13:30:42
    Temat: Re: Jaki NAS do backupu, osiągi nieistotne
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Sat, 11 May 2013 17:41:26 -0700 (PDT), Lisciasty napisał(a):

> [...]
    > inne wodotryski jak torrenty, ajtuny i inne miszmasze. Jednakowoż
    > opcji z dyskiem usb czy czymś takim wolałbym uniknąć.

    Mam tego ReadyNAS Duo tylko w wersji v1. Uzywam od 3 lat do wlasnie kopii,
    nie narzekam. Wodotryski tez ma. Rozszzerzylem mu pamiec z 256MB do 1GB,
    doinstalowalem troche rzeczy, mam na nim nawet iSCSI i jedna partycja w
    kompie pod Win7 jest z tego NASa :-) Poza tym normalnie masz tam serwer FTP,
    http, jest PHP, nawet chyba sie mySQL znajdzie - mozna stawiac proste www.
    Jesdyne co moze byc klopotem to ewentualna aktualizacja systemu (poza
    aktualizacjami publikowanymi przez samego Netgeara). Chcialem tam ostatnio
    zainstalowac serwer pewnej gry i zderzylem sie z niezgodnoscia bibliotek
    systemowych. Na tym NASie pracuje Debian 3.1 i nie da sie dac nowszego, bo
    procesor jestdosc egzotyczny (Sparc) a Debian przestal go wspierac przy
    wersji 4.
    Jesli jednak nie robisz takich cudow i nie bedziesz to polecam. Choc do
    zabawy wolalbym dzis QNAPa ;-)

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 3. Data: 2013-05-12 15:40:09
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

> [...]

    > inne wodotryski jak torrenty, ajtuny i inne miszmasze. Jednakowoż
    > opcji z dyskiem usb czy czymś takim wolałbym uniknąć.

    Wstaw w tą kieszonkę drugi dysk i co jakiś czas (bez przerywania pracy)
    klonuj na niego partycję z systemem i z danymi przy pomocy darmowego
    Keriver Disk Sync. Nie będzie to oczywiście żaden backup, ale takie
    rozwiązanie ma jedną wielką zaletę - po awarii głównego dysku
    systemowego można natychmiast wrócić do pracy. Dodatkowo możesz
    oczywiście jakimś narzędziem codziennie kopiować bieżące dane na drugą
    partycję tegoż dysku.
    --
    M.
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 4. Data: 2013-05-12 17:14:12
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 12 Maj, 15:40, Michal Kawecki <k...@o...px> wrote:
> [...]
    > systemowego można natychmiast wrócić do pracy. Dodatkowo możesz
    > oczywiście jakimś narzędziem codziennie kopiować bieżące dane na drugą

    Też tak kombinowałem ale niestety co jakiś czas w biurze nie ma nikogo
    (wolne, święta, itp.) i przydałoby się zabrać ze sobą jeden dysk, żeby
    w razie kradzieży kompa nie być w czarnej d. No i właśnie od takiego
    wynoszenia dysk padł. A targać całego kompa ze sobą to trochę
    nieporęcznie.

    L.

  • 5. Data: 2013-05-12 17:15:18
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > Teraz padł pomysł NAS-a, przeglądam
    > co teraz jest dostępne i po odfiltrowaniu na tapecie zostały:

    A co bylo kryterium filtrowania?
    Bo jesli to ma byc tylko do backupu, to najtaniej chyba NSA 310/320
    Zyxela. Mam, dziala, wodotryskow specjalnych nie ma, a te co sa,
    dzialaja tak sobie, ale backup zawsze OK.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 6. Data: 2013-05-12 17:53:09
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 12 Maj, 17:15, Pawel O'Pajak <o...@i...pl> wrote:
    > A co bylo kryterium filtrowania?

    Miejsce na 2 dyski, cena od 400 do 1000, coś rozpoznawalnego i
    popularnego żeby się nie pałować bo nigdy czegoś takiego nie miałem, w
    zasadzie kryteria "na oko" ;)

    > Bo jesli to ma byc tylko do backupu, to najtaniej chyba NSA 310/320
    > Zyxela. Mam, dziala, wodotryskow specjalnych nie ma, a te co sa,
    > dzialaja tak sobie, ale backup zawsze OK.

    Hm spojrzałem na toto, kosztuje jakieś 550, qnap 680, synology 700,
    netgear 600. Jakiś istotnych różnic w cenie nie widzę, chyba że słabo
    szukam. Ten pojedynczy zyxel faktycznie jest tani jak zupa, ale
    podwójny już nie bardzo :]

    L.

  • 7. Data: 2013-05-12 21:27:57
    Od: "Leon Mazurek (inny)" <m...@g...bez-spamu.com>

    W dniu 2013-05-12 02:41, Lisciasty pisze:

> [...]
    > zdechł był w końcu przedwcześnie. Teraz padł pomysł NAS-a, przeglądam
    > co teraz jest dostępne i po odfiltrowaniu na tapecie zostały:

    Dlaczego 2-dyskowce?
    Dwa NASy 1-dyskowe wcale nie są droższe niż jeden 2-dyskowy (proszę się
    nie czepiać groszy), a o wiele bezpieczniejsze.

    Leo

  • 8. Data: 2013-05-12 21:38:32
    Od: p0li <p...@t...net>

    T->Dnia 2013-05-12 13:30:42 niejaki R.e.m.e.K napisał:
    > Rozszzerzylem mu pamiec z 256MB do 1GB

    a możesz coś napisać o tym? dużo jest roboty? trzeba lutować?

    --
    P0zdrawiam
    p0li p0li(at)poczta.onet.pl

  • 9. Data: 2013-05-12 21:40:19
    Od: p0li <p...@t...net>

    T->Dnia 2013-05-12 17:53:09 niejaki Lisciasty napisał:
    > Miejsce na 2 dyski, cena od 400 do 1000, coś rozpoznawalnego i
    > popularnego żeby się nie pałować bo nigdy czegoś takiego nie miałem, w
    > zasadzie kryteria "na oko" ;)

    pisałem na priv ale chyba nie doszło

    mam linksysa nas-200 z dwoma dyskami 1,5TB do wzięcia za 6set

  • 10. Data: 2013-05-12 21:53:31
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 12 Maj, 21:40, p0li <p...@t...net> wrote:
    > pisa em na priv ale chyba nie dosz o
    >
    > mam linksysa nas-200 z dwoma dyskami 1,5TB do wzi cia za 6set

    Doszło doszło, ino mnie w chacie nie było :>

    L.