  • 11. Data: 2013-02-09 10:27:07
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Od siebie dodam - przyczyną błędów mogły być jeszcze:
    - drżenia od lustra(A77 ma chyba opcję podnoszenia tego
    półprzepuszczalnego lustra?) lub mechanizmu migawki w twoim wypadku
    - drżenie powietrza spowodowane różnicą temperatur - robiłeś zdjęcia z
    budynku obiektowi na zewnątrz.

    WAIDODAYO!

    --
    http://www.stopakcyzie.pl/
    WWW.GLOSUJINACZEJ.PL

  • 12. Data: 2013-02-10 11:36:02
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-07 13:45, Ergie pisze:

    > Stabilizacja służy do stabilizacji drżenia _ręki_ nie podłogi. Stare
    > systemy wymagały wyłączenia jej gdy aparat był na statywie, nowe same to
    > wykrywają, ale żaden z nich nie ustabilizuje drgań wysokiej częstotliwości.
    >
    > A czy stabilizacja działa to się sprawdza robiąc zdjęcia z ręki przy 4
    > krotnie za długim czasie. Czyli dla ogniskowej 450mm użyj czasu 1/100
    > lub. Zrób dwie serie 10 zdjęć z ręki raz z włączoną a raz z wyłączona
    > stabilizacją i oceń ostrość obu serii.

    Hej,

    Masz rację. Próbowałem wykonać kilka eksperymentów. Zaobserwowałem, że
    przy ogniskowej 450mm i czasie 1/100 praktycznie nie ma zmian przy
    włączonej stabilizacji lub wyłączonej.

    Natomiast wykonałem inny test: ustawiłem pół sekundy robiąc zdjęcia
    jakiemuś przedmiotowi w pokoju i celowo poruszałem delikatnie aparatem.
    I tu stabilizacja ma ogromny wpływ. Tak na marginesie: stabilizacja
    oddzielnie jest włączana dla filmów i tam sprawdza się rewelacyjnie.

    Konkluzja jest prawdopodobnie taka jak to ująłeś, że stabilizacja
    eliminuje bujanie a nie drżenie. Fotografując odległy przedmiot staramy
    się przyjąć stabilną pozycję więc bujania nie ma a drgania są minimalne
    z punktu widzenia body aparatu (o małej amplitudzie ale o wysokiej
    częstotliwości). Być może (tak jak sugerujesz) stabilizacja w takich
    warunkach nie sprawdza się. Jeśli prawidłowo interpretuję to co
    zobaczyłem, to oznacza, że stabilizacja sprawdza się wyłącznie przy
    krótkiej ogniskowej. Wtedy brak stabilizacji drżenia rąk (wysoka
    częstotliwość mała amplituda) nie przeszkadza bo przedmiot w kadrze przy
    krótkiej ogniskowej przemieszcza się znacznie mniej niż przy długiej
    ogniskowej. Natomiast bujanie (małą częstotliwość ale większa amplituda)
    przy dłuższych czasach skutecznie jest eliminowane. Kurcze, trochę
    inaczej wyobrażałem sobie przeznaczenie stabilizacji. Sądziłem, że
    głównie dla długich ogniskowych jest ona dedykowana.

    Marek

  • 13. Data: 2013-02-10 11:38:48
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Read
    > The
    > F... ;) (wersja oficjalna: "fine")
    > Manual!
    >
    > :D

    It doesn't help :-)

    > Ale obstawiam to co piszesz - że w instrukcji nie ma opisu
    > organoleptycznego testowania czy AF działa, choć łatwo
    > do tego dojść.

    Słowa Ergiego pozwoliły mi parę eksperymentów przeprowadzić.
    Stabilizacja działa ale w specyficznych warunkach. Wyszło mi na to, że
    przy teleobiektywie nie ma zastosowania. Więcej napisałem o tym w
    komentarzu dla Ergiego.

    Marek

  • 14. Data: 2013-02-10 13:38:42
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Read
    > The
    > F... ;) (wersja oficjalna: "fine")
    > Manual!

    A'propos instrukcji.

    http://www.sony.pl/support/pl/product/SLT-A77/manual

    Jej czytanie może do obłędu doprowadzić. Mam np. w aparacie 2 tryby
    robienia zdjęć seryjnych (str. 53) a także tzw ciągły priorytet AE (str
    48). Zapomniano tylko wyjaśnić nad czym AE ma priorytet.
    Eksperymentalnie muszę dociekać różnic a i tak nie wiem czy wszystkie
    wyłapię. Laboratorium musiałbym wybudować.

    Marek

  • 15. Data: 2013-02-10 14:11:01
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 10 Feb 2013 11:36:02 +0100, Marek napisał(a):

> [...]
    > się przyjąć stabilną pozycję więc bujania nie ma a drgania są minimalne
    > z punktu widzenia body aparatu (o małej amplitudzie ale o wysokiej
    [..ciach pomieszane z poplątaniem ;)..]

    Drgania dłoni są o małej częstotliwości i tutaj stabilizacja powinna
    sprawować się wyśmienicie (albo przynajmniej bardzo dobrze).

    Drgania statywu (chociażby przenoszone z gruntu od jadących pojazdów)
    mają dużo większą częstotliwość i tutaj stabilizacja czasem sobie nie
    radzi.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 16. Data: 2013-02-10 15:35:07
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-10 14:11, Sylwester Zarębski pisze:

    > [..ciach pomieszane z poplątaniem ;)..]

    Heh.. a co z czym zostało pomieszane i poplątane? :-D

    > Drgania dłoni są o małej częstotliwości i tutaj stabilizacja powinna
    > sprawować się wyśmienicie (albo przynajmniej bardzo dobrze).

    Właśnie napisałem, że niekoniecznie. Przy 450mm i czasie od 1/30 w górę
    nie zauważyłem żadnych jej efektów. Reasumując - uznałem, że mamy w
    teleobiektywach do czynienia z sytuacją o jakiej Ergie mówi: drgania
    w.cz. (ręki) w nich psują wszystko i dlatego w ogóle stabilizacja się
    nie sprawdza. Napisałem, że drgania w.cz. (które pomijane są przez
    stabilizację) nawet o małej amplitudzie powodują duże przesunięcia
    obrazu w kadrze przy takiej ogniskowej więc zapewne stąd brak efektów.
    Napisałem też, że drgania m.cz. ręki, które stabilizacja mogłaby
    eliminować są ograniczone tym, że przy teleobiektywach staramy się
    trzymać stabilnie aparat więc tym bardziej stabilizacja ma niewielkie
    pole do popisu.

    Rozumiem, że nie podzielasz mojej konkluzji uważając, że coś poplątałem? :-)

    Marek

  • 17. Data: 2013-02-10 16:21:59
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:
> [...]
    > Kurcze, trochę inaczej wyobrażałem sobie przeznaczenie stabilizacji.
    > Sądziłem, że głównie dla długich ogniskowych jest ona dedykowana.

    no i jest...

    a na drżenie rąk są tylko dwie metody, więcej pić albo mniej pić w
    zależności od tego kiedy nam łapy zaczynają chodzić ;-)

    serio ręce nie przenoszą drgań, swego czasu przy lekkich body polecano
    przykręcenie do śruby statywowej specjalnego obciążnika ołowianego który
    zwiększał masę zestawu i zmniejsza ewentualne drgania.

    stabilizacja ma tłumić ruchy a nie drżączkę, dlatego też stabilizacja się
    może nie sprawdzić na statywie jeśli będzie on przenosił drgania z podłoża.

  • 18. Data: 2013-02-10 16:30:41
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:

> [...]
    > pole do popisu.
    >
    > Rozumiem, że nie podzielasz mojej konkluzji uważając, że coś

    imho jak zwykle zaczynasz sie doktoryzować...

    być może jesteś jedyneym wyjątkiem dla którego stabilizacja nie działa, albo
    masz problemy neurologiczne czy alkoholowe które powodują drżenie rąk. Na to
    nei pomoże żadna stabilizacja, sorry winetu, to trzeba leczyć.

    wiesz miałem nikorra 70-200 VR z telekonwerterem 1.4 i było widać
    doskonale efekty stabilizacji zrówno podczas celowania jak i strzelania, ale
    mnie ręce nie drżą, dodam że gdy sie chce robić zdjęcie to warto też trzymac
    prawidłow cały zestaw, czyli body przytulone do policzka, obiektyw podparty
    od dołu ręką, łokieć oparty o klatkę piersiową, nogi w lekkim wykroku, lewa
    z przodu stopą na wprost praw z tyłu ze stopą ustawiona pod kątem mneije
    więcej prostym, lekko ugięte w kolanach, szczególeni jak stoich np na
    pokładzie okrętu czy czegoś co sie porusza.

    teraz mam OM-D i on ma imho znacznie skuteczniejszą stabilizację bo zakres
    ruchów matrycy jest bardzo duży co sie przekłąda na olbrzymi zakres
    stabilizacji ruchów zestawu w tym obrotów.

  • 19. Data: 2013-02-10 18:10:29
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Masz rację. Próbowałem wykonać kilka eksperymentów. Zaobserwowałem, że
    > przy ogniskowej 450mm i czasie 1/100 praktycznie nie ma zmian przy
    > włączonej stabilizacji lub wyłączonej.

    Nie spodziewałbym się, że jakakolwiek stabilizacja (poza może taką
    żyroskopową w dużej "głowicy") coś poradzi przy 300 (450) mm. Tu są
    tylko opcje: statyw (na stabilnym podłożu), ministatyw :-), postawienie
    aparatu na czymś.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 20. Data: 2013-02-10 18:49:37
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    [...]
> [...]
    > wprost praw z tyłu ze stopą ustawiona pod kątem mneije więcej prostym,
    > lekko ugięte w kolanach, szczególeni jak stoich np na pokładzie okrętu

    I kto tu zaczyna doktoryzować... ;-)

    Ale mam tak samo, dokładnie tak jak powyżej. Na habilitację dodam,
    że instrukcje, prawdopodobnie wiedzione poprawnością polityczną,
    pokazują, iż focąc w pionie, rękę trzymającą należy trzymać u góry.
    Lubię niepoddawać się głupim wpływom i robię na odwrót - jak zwykle
    łokcie podparte o klatkę piersiową robią "zastrzały" stabilizujące.
    Zasady jak wyżej, pewna ręka plus stabilizacja i nawet nie tracę czasu
    na sprawdzanie, czy wyszło ostro. Mam to.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]