    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Date: Sun, 10 Feb 2013 11:36:02 +0100

    W dniu 2013-02-07 13:45, Ergie pisze:

    > Stabilizacja służy do stabilizacji drżenia _ręki_ nie podłogi. Stare
    > systemy wymagały wyłączenia jej gdy aparat był na statywie, nowe same to
    > wykrywają, ale żaden z nich nie ustabilizuje drgań wysokiej częstotliwości.
    >
    > A czy stabilizacja działa to się sprawdza robiąc zdjęcia z ręki przy 4
    > krotnie za długim czasie. Czyli dla ogniskowej 450mm użyj czasu 1/100
    > lub. Zrób dwie serie 10 zdjęć z ręki raz z włączoną a raz z wyłączona
    > stabilizacją i oceń ostrość obu serii.

    Hej,

    Masz rację. Próbowałem wykonać kilka eksperymentów. Zaobserwowałem, że
    przy ogniskowej 450mm i czasie 1/100 praktycznie nie ma zmian przy
    włączonej stabilizacji lub wyłączonej.

    Natomiast wykonałem inny test: ustawiłem pół sekundy robiąc zdjęcia
    jakiemuś przedmiotowi w pokoju i celowo poruszałem delikatnie aparatem.
    I tu stabilizacja ma ogromny wpływ. Tak na marginesie: stabilizacja
    oddzielnie jest włączana dla filmów i tam sprawdza się rewelacyjnie.

    Konkluzja jest prawdopodobnie taka jak to ująłeś, że stabilizacja
    eliminuje bujanie a nie drżenie. Fotografując odległy przedmiot staramy
    się przyjąć stabilną pozycję więc bujania nie ma a drgania są minimalne
    z punktu widzenia body aparatu (o małej amplitudzie ale o wysokiej
    częstotliwości). Być może (tak jak sugerujesz) stabilizacja w takich
    warunkach nie sprawdza się. Jeśli prawidłowo interpretuję to co
    zobaczyłem, to oznacza, że stabilizacja sprawdza się wyłącznie przy
    krótkiej ogniskowej. Wtedy brak stabilizacji drżenia rąk (wysoka
    częstotliwość mała amplituda) nie przeszkadza bo przedmiot w kadrze przy
    krótkiej ogniskowej przemieszcza się znacznie mniej niż przy długiej
    ogniskowej. Natomiast bujanie (małą częstotliwość ale większa amplituda)
    przy dłuższych czasach skutecznie jest eliminowane. Kurcze, trochę
    inaczej wyobrażałem sobie przeznaczenie stabilizacji. Sądziłem, że
    głównie dla długich ogniskowych jest ona dedykowana.

    Marek