  • 111. Data: 2014-03-31 23:01:15
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Zrobiłem przed chwilą zdjęcie z 10", zdjęcie jest wyraźnie nieostre,
    > rozmycie jest kilkupikselowe (trudno dokładnie policzyć).

    A teraz wyłącz stabilizację i będzie ostro. Pytanie: dlaczego, skoro ona
    w niczym ponoć nie przeszkadza?

    Wiesz, mogło się u mnie zdarzyć, że coś tąpnęło w pobliżu gdyż mam
    budowę niedaleko - co spowodowałoby większe rozmycie obrazu. Jednakże
    nawet jeśli byłoby normalnie o połowę mniejsze, to i tak jest ono ogromne.

    Marek

  • 112. Data: 2014-04-01 08:21:55
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 31. März 2014 23:01:15 UTC+2 schrieb Marek:

    > A teraz wyłącz stabilizację i będzie ostro. Pytanie: dlaczego, skoro ona
    >
    > w niczym ponoć nie przeszkadza?

    ojej , powtarzasz jak mantra .

    przeciez na 10 sekundach ma prawo byc nieostro z zalaczona stabilzuacaja na statywie.
    pisalismy o tym.
    to zupelnie normalne - tak ma byc i dlatego na dlugich czasach na statywie nalezy
    stabilizacje wylaczyc. 10 sek to batrdzo dlugi czas.

    Natomiast nie ma prawa byc nieostro z zalaczony stabilizacja na czasach bardzo
    krotkich. Ma byc tak samo ostro jak z wylaczona stabilizacja.

    jesli tutaj byöby roznica , to cos nie tak z aparatem.

  • 113. Data: 2014-04-01 11:09:30
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-04-01 08:21, XX YY pisze:

> [...]
    > tak ma byc i dlatego na dlugich czasach na statywie nalezy
    > stabilizacje wylaczyc. 10 sek to batrdzo dlugi czas.

    Ok, ja to rozumiem. Pytanie napisałem w formie retoryczne dla Krzyśka
    aby dać temat do zastanowienia się i powtórzenia mojego eksperymentu -
    co też uczynił.

    > Natomiast nie ma prawa byc nieostro z zalaczony stabilizacja na
    > czasach bardzo krotkich. Ma byc tak samo ostro jak z wylaczona
    > stabilizacja.
    >
    > jesli tutaj byöby roznica , to cos nie tak z aparatem.

    Też tak sądziłem. Serwis niczego się nie doszukał. Dokonał drobnej
    regulacji i uznał, że to poprawne zachowanie stabilizacji.

    Czy masz jakieś zdjęcie wykonane na ok 400mm ze stabilizacją z czasem
    rzędu 1/1000? Porównałbym czy nieostrość jest podobna do uzyskiwanej u
    mnie. Dobrze by było aby były tam jakieś drobne kontrastowe punkciki,
    detal, kontrasty.

    Marek

  • 114. Data: 2014-04-01 11:23:46
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Dienstag, 1. April 2014 11:09:30 UTC+2 schrieb Marek:

> [...]
    >
    > rzędu 1/1000? Porównałbym czy nieostrość jest podobna do uzyskiwanej u
    >
    > mnie. Dobrze by było aby były tam jakieś drobne kontrastowe punkciki,

    nie mam pod reka.
    gdzies na dysku sie znajda ale odnalezc wsrod tysiecy - syzyfowa praca.
    moge zrobic , tyle ze akurat teraz robie cos innego.
    w ciagu dnia cos zrobie gdy bede mial chwile czasu .

  • 115. Data: 2014-04-01 13:51:06
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > rzędu 1/1000? Porównałbym czy nieostrość jest podobna do uzyskiwanej u
    >
    > mnie. Dobrze by było aby były tam jakieś drobne kontrastowe punkciki,

    tutaj ze stabilizacja

    http://spherapan.vot.pl/IMG_2069.JPG

    bez stabilizacji:

    http://spherapan.vot.pl/IMG_2070.JPG

    40-200/4 L IS na 200 mm + 2* converter.

    roznic nie ma.
    w kazdym razie nie widac.
    podejrzewam , ze ze stabilizacja moznaby pomierzyc troche wyzsze MTF - ale to sa
    roznice mniejsze od rozdzielczosci matrycy.

    odleglosc nastawiona na AF , pozniej af wylaczony , tak ze w obu wypadkach taka
    sama. do motywu jakies 150-200 m.

    to , ze sa zdjecia mydlaste nie przejmuj sie . obydwa sa takie same i o to chodzi.

  • 116. Data: 2014-04-01 14:06:58
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Dienstag, 1. April 2014 13:51:06 UTC+2 schrieb XX YY:

> [...]
    sama. do motywu jakies 150-200 m.

    > to , ze sa zdjecia mydlaste nie przejmuj sie . obydwa sa takie same i o to chodzi.

    70-200 /4 l is na przyslonie 4 czas 1/1000 iso 400

  • 117. Data: 2014-04-01 14:15:34
    Od: XX YY <f...@g...com>

    a tak wyszlo stalko 400mm /5,6 bez stabilizacji.
    wyszlo slonce pozwolilo na troche krotszy czas 1/3000sek

    http://spherapan.vot.pl/IMG_2073.JPG

    widac ze converter na poprzednich zdjeciach pogorszyl obraz , ale nie ma tragedii ,
    troche lepszym ostrzeniem da sie mydelko usunac.

  • 118. Data: 2014-04-01 18:08:36
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Masz na myśli stabilizację? Właśnie sprawdziłem w bibliotece, że mam
    > kilka zdjęć zrobionych z czasem 1/13s z ręki i to przy ok 200mm z
    > minimalnym może poruszeniem typu 3-4px.

    Ale mi chodzi o takie bez poruszeń. Może być 1/30", nie musi być
    200 mm.

    > Tak jak napisałem: stabilizacji szkodzi bezruch, jak przypuszczam.
    > Wtedy szaleje. Gdy aparat trzymam w dłoni - działa idealnie pominąwszy
    > fakt, że tworzy się małe rozmycie ze 2px tak jak na pokazanej próbce.
    > Niektórzy tego nie dostrzegają nawet a mnie denerwuje.

    Może to być wina obiektywu (ostrości). Występuje także przy czasach typu
    1/1000, tak? I to jest normalna nieostrość (kołowa), nie przesunięcie?
    Podejrzewam że to inny problem niż ten pierwszy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 119. Data: 2014-04-01 18:12:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > A drgania napędu żyroskopu? Skoro go słyszę to muszą być jakieś
    > drgania. Dźwięk to drgania.

    A tam jest w ogóle jakiś żyroskop? Dźwięk może np. pochodzić z cewek
    takiego mini-siłownika.

    > Sony A77 a obiektywy 3 szt. Rybiego oka nie liczę więc Tamron 70-300/f
    > 4-5.6 USD oraz Sony 16-50mm/f2.8 SSM. Jednakże głównie na tym długim
    > obiektywie eksperymentowałem bo przede wszystkim tam przydaje się
    > stabilizacja. Co do krótszego - nie pamiętam już konkluzji. Musiałbym
    > od nowa poeksperymentować.

    To by trochę rozjaśniło sytuację. Moim zdaniem w zakresie 16-50
    stabilizacja "także" się przydaje.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 120. Data: 2014-04-01 18:30:08
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > No to ok... Czyli skoro słychać to musi drżeć.

    Pytanie tylko co i o ile. Bo mimo owego "drżenia" zdjęcia są ostre, może
    minimalnie ostrzejsze niż po wyłączeniu stabilizacji.

    > Ja też nie. W serwisie powiedziano mi (gdy aparat był u nich): używasz
    > statywu, wyłącz stabilizację. W instrukcji też to jest powtórzone.
    > Napisano enigmatycznie, że "w niektórych" okolicznościach stabilizacja
    > na statywie będzie zakłócać obraz.

    Jasne. Np. podczas kręcenia filmu, gdy aparat będzie starał się
    neutralizować celowy ruch aparatem.

    > Wtedy nie drinkowałem więc mniej więcej panowałem nad sobą :-D

    Miałem na myśli ten 16-50, zrobiłbym podobne eksperymenty.
    To może być też wina obiektywu - jego firmware, albo czegoś na styku
    firmware obiektywu - firmware aparatu.
    --
    Krzysztof Hałasa