  • Data: 2014-04-05 23:51:30
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-04-05 19:32, XX YY pisze:

    > juz nie wnikajac w to jakiej jakosci byl ten filtr , to przemyslenie
    > jest nielogiczne. przeciez ten sam filtr pracuje tym samym swoim
    > srodkiem na obiektywie szerokokatnym tez. Tez pogorszylby
    > rozdzielczosc tym samym srodkiem jak na 300 mm

    Krzyśkowi przed chwilą wspomniałem iż doszukałem się korespondencji ze
    sprzedawcą, gdzie wymieniłem się nazwą modeli filtrów CPL i efektami
    jakie doświadczałem po ich zastosowaniu. Nie wnikałem czy jest logiczne
    to co widzę lecz skupiłem się na stopniu rozmywania obrazu przez filtr.
    Zależało mi na uzyskaniu ostrego obrazu a nie wmawianiu sobie, że obraz
    jest ostry bo jego rozmycie byłoby nielogiczne.

    - Najpierw miałem Seagull. To była katastrofa. Rozmywał nawet przy 70mm.
    Pokazałem sprzedawcy efekty w [postaci przykładowego zdjęcia.

    - Sprzedawca zaproponował mi Marumi WPC (kiedyś takie były). Zrobiłem
    kilka zdjęć w bardzo słoneczną pogodę więc i czasy były krótkie. Efekty
    były lepsze ale nie zwalające z nóg.

    - Sprzedawca zaproponował mi wymianę z dopłatą na Super DHG. I teraz
    jestem zadowolony.

    Inne filtry kupiłem w sklepie stacjonarnym. Nauczony powyższym
    doświadczeniem, umówiłem się z właścicielem - serwisantem na dłuższe
    wspólne testy, zabrałem aparat i pojechałem tam. Górę filtrów
    przetestowałem przy 300mm. Sprawdziły się wyłącznie najwyższe modele
    Marumi i B+W. Żadne inne z jego oferty.

    Nic nie poradzę na to, że przy 70mm nie było widać rozmycia. Nie
    potrafię do tego zastosować logiki i nie odczuwam takiej potrzeby. Celem
    było to aby filtr nie psuł obrazu przy każdej ogniskowej a nie tylko
    najkrótszych. Nie potrafię wyjaśnić dlaczego tak się działo. Różnice
    były doskonale widoczne na LCD - nie musiałem robić zdjęć.

    > w tych tanich filtrach przyczyna zla moga byc powloki
    > przeciwodblaskowe. one sa b. wazne.

    Być może. To jedyne alternatywne wytłumaczenie efektu rozmycia. Z
    drugiej zaś strony wydawałoby się, że Marumi WPC nie powinien mieć
    beznadziejnych ... a jednak. Po trzecie, w warunkach sklepowych nie było
    jakiś szczególnie niekorzystnych warunków oświetleniowych. Halogeny
    skierowane na półki. Nie wiem czy takie oświetlenie wygenerowałoby
    odblaski aż na takim poziomie aby rozmyć ostrość.

    > Na obiektywie szerokokatnmy jest mniej oddalony od obszaru ostrosci
    >

    > powodem Twoich problemow z ostrzeniem na 300 mm raczej nie byl filtr
    > UV.

    A co innego pozostaje, skoro jego odkręcenie z obiektywu usuwało problem?

    > jak pisalem juz i pomierzylem to kiedys dokladnie - nawet
    > nienaturalnie mocno zakur´zony filtr nie spowodowal mierzalniego
    > spadku MTF/rozdzielczosci. Co mnie nawet pozytywnie zaskoczylo ,
    > wplyw malych czastek kurzu jest mniejszy niz przypuszczalem
    > wczesniej.

    To też zauważyłem. Liczne drobiny kurzu, których do wczorajszego
    eksperymentu nie chciałem usuwać - nie były widoczne. W tych samych
    warunkach nieostrość kiepskiego filtra była ogromna.

    Marek