    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Date: Mon, 31 Mar 2014 17:26:24 +0200
    <kfbiri$j93$1@node2.news.atman.pl> <kfct40$6ir$1@node1.news.atman.pl>
    <kfd98v$jod$3@node1.news.atman.pl> <kfddhe$okn$1@node1.news.atman.pl>
    <kfdhre$tda$1@node1.news.atman.pl> <kfdljm$1pl$1@node1.news.atman.pl>
    <kfdpm7$6a8$1@node1.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1302130956470.3800@quad>
    <kfg9r1$o7a$1@node1.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <lh9m6h$mop$1@node2.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <lh9tu8$ubo$1@node2.news.atman.pl>
    <5...@g...com>
    <lha7er$7tc$1@node2.news.atman.pl>
    <a...@g...com>
    <lhbbd1$mo6$1@node1.news.atman.pl>
    <d...@g...com>
    <lhbm5v$jqp$1@node2.news.atman.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Skutek jest taki:
    >
    > https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7aHNYVGo
    5akJWcm8/edit?usp=sharing

    Przyznaję, że to zdjęcie mnie nieco zaskoczyło. W każdym razie w moim
    A65 + Tamron 18-270 PZD niczego choćby podobnego nie obserwuję.
    To jest jakaś totalna masakra, podejrzewam że coś jest zepsute albo
    nie współpracuje ze sobą.

    Zdjęcia z 10-sekundową migawką nie zrobiłem chwilowo, bo byłoby białe,
    ale zrobiłem takie z 3,2", 270 mm * 1,5, ok. 100 m. odległości, i tam,
    owszem, są rozmycia, choć mniejsze niż się spodziewałem. 3,2" to jest
    bardzo długi czas przy takiej efektywnej ogniskowej, do tego dochodzi
    przysłona f/40, która raczej nie jest zbyt korzystna pod względem
    ostrości. Ale to nie jest nijak podobne do tego powyżej.

    Powtórzę, przy czasie 3,2 sekundy nie obserwuje rozmycia choćby
    przypominającego to z powyższego obrazka, niezależnie od stabilizacji
    lub jej braku.

    > Powyższy przykład obrazuje, że nie jest możliwe zrobienie ostrych
    > zdjęć. Im czas krótszy tym nieostrości są coraz mniejsze ale zawsze
    > są.
    >
    > https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7YlBhSG5
    SbG5HbGc/edit?usp=sharing

    Przyznaję że tu nie do końca wiem co jest czym. To duże zdjęcie to jest
    crop 1:1? Tamte dwa kawałki są powiększone? Czy odwrotnie, dwa małe
    cropy 1:1?
    Obiekt jest słaby ze względu na to, że składa się głównie z poziomych
    elementów (mam na myśli te małe fragmenty). Trudno ocenić poziome
    przesunięcia. Dodatkowo to jest za szybą, chociaż blisko za nią.
    Generalnie takie rozmycie jak w tym drugim małym obrazku ew. mogę
    uzyskać, z dwusekundowym samowyzwalaczem pewnie nawet łatwo.

    > Różnica jest taka, że z dużej odległości (50-70m) przy 450mm jestem w
    > stanie zobaczyć żarówkę w lampie kontra żarówkę plus przeczytać nadruk
    > na niej informujący o jej mocy.

    No ale jaką żarówkę i jaki napis? Jakiej wielkości?

    > Nie zauważyłem aby przy 1/80 do 1/1000 była jakakolwiek różnica w
    > stopniu nieostrości (przy 450mm) przy włączonej stabilizacji.

    Tzn. przy zawsze włączonej stabilizacji, nie ma różnicy między 1/80
    i 1/1000?

    No to w przypadku mojego aparatu jest, i to spora. Tzn. oczywiście
    niczego podobnego do tego pudełka po drukarce to nie mam, i może na A4
    (zwłaszcza z całej matrycy, nie ze środkowej ćwiartki) nawet nie będzie
    tak widać, ale w 1:1 widać wyraźnie. Zdjęcie 1/1000 jest ostre (przy
    korzystnej przysłonie), 1/80 (albo raczej 1/50, bo takie zrobiłem) może
    mieć rozmycie rzędu np. 4 pikseli (widać poruszenie) albo 1 piksela
    (widać jakby mniejszą ostrość w porównaniu do zdjęcia 1/1000, ale trudno
    obiektywnie to policzyć, należałoby określić raczej rozdzielczość).

    W żadnych warunkach, jeśli pozycja aparatu jest względnie stabilna, nie
    mam przesunięć rzędu kilkudziesięciu pikseli. To by się kwalifikowało
    natychmiast do serwisu.

    Weź pod uwagę, że ten obiektyw ma znacznie szerszy zakres ogniskowych
    i teoretycznie powinien mieć gorsze parametry jakościowe.

    Sprawdziłbym z jakimś innym obiektywem (egzemplarzem).
    --
    Krzysztof Hałasa