    From: Piotrne <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak o?ywi? pena USB?
    Date: Mon, 17 Mar 2014 20:55:51 +0100

    W dniu 2014-03-16 00:55, Mirek pisze:

    > Ale niby z jakiego powodu? Podatek od "możliwości"?
    > W instrukcji od aparatu jest napisane "w niektórych krajach czas zapisu video jest
    ograniczony do
    > 15-tu minut".

    Tak, podatek od możliwości wprowadzony przez Unię Europejską
    dla Europejczyków. Działający pośrednio również w krajach,
    które w UE nie są, ale towary sprowadzają przez UE (np. Polska
    na początku XXI w.). Aparat fotograficzny z możliwością nagrywania
    długich filmików jest według UE kamerą filmową, a za kamerę
    należą się wyższe cła/podatki/akcyza czy jak to się nazywa.

    Podobnie jest (było?) od dawna z kamerami - kamkorderami, które
    w wersji oryginalnej mogły nagrywać obraz z obiektywu lub z wejścia
    analogowego albo cyfrowego (FireWire). W wersji europejskiej
    taka możliwość była zablokowana, bo wtedy kamera byłaby magnetowidem.
    A za magnetowidy jest jeszcze większy podatek. Żeby zachować cenę,
    producent blokował nagrywanie. Czasem sprzedawał również droższą
    o kilkaset złotych wersję bez blokady. Można było próbować
    sprowadzać wersje PAL z krajów, które takich podatków nie nakładały.

    Blokadę często udawało się zdjąć wysyłając do kamery (np. przez
    łącze szeregowe przypominające RS232) specjalny, nieudokumentowany
    ciąg komend. Do tego celu można było nawet kupić (za ok. 200 zł)
    specjalne urządzenia, które wysyłały do kamery sekwencję kilka bajtów
    i odblokowywały nagrywanie.

    ALE: producent takich urządzeń zabezpieczył się przed hurtowym
    odbezpieczaniem wielu kamer jednym odbezpieczaczem. Mianowicie
    po wysłaniu sekwencji odbezpieczającej urządzenie odmawiało
    dalszej pracy i kolejnej kamery już nie odbezpieczało. Można jednak
    było przywrócić funkcjonalność - przez podłączenie kamery poprzednio
    odblokowanej. Urządzenie ponownie ją blokowało i można było
    odblokować inną kamerę.

    Miało to miejsce na początku XXI w. (ok. roku 2000). Miałem taką
    zablokowaną kamerę Sony. Udało się ją odblokować "ręcznie"
    na podstawie znalezionego w Sieci opisu i kabelka szeregowego.
    Dzięki temu można było nagrywać sygnał video (PAL) z jakością
    "cyfrową" kilka lat przed pojawieniem się komputerów o odpowiedniej
    mocy obliczeniowej. Wadą była słaba kompresja: około 13 gigabajtów
    na godzinę nagrania SD (PAL + dźwięk stereo 48 kHz, 16 bps bez
    kompresji).

    P.