  • 1. Data: 2013-11-09 02:39:38
    Temat: Jak liczyć pojemność silnika
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Pamiętam, że na kursie jakoś to tłumaczono, ale: a) było to już dawno;
    b) nie zwracałem wtedy na to za dużej uwagi.

    Coś mi świta, że to suma maksymalnych pojemności wszystkich cylindrów.
    Dobrze to łapię?

    Jeśli tak, to przy założeniu, że silnik chodzi bez obciążenia na jałowym
    biegu, to na 1L mieszanki ile przypada (tak orientacyjnie) litrów paliwa
    (powiedzmy że chodzi o przeciętny silnik benzynowy)?

  • 2. Data: 2013-11-09 06:41:24
    Temat: Re: Jak liczyć pojemność silnika
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Sat, 09 Nov 2013 02:39:38 +0100 osobnik zwany PlaMa napisał:

> [...]
    > b) nie zwracałem wtedy na to za dużej uwagi.
    >
    > Coś mi świta, że to suma maksymalnych pojemności wszystkich cylindrów.

    źle.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Obj%C4%99to%C5%9B%C4%8
    7_skokowa

    > Jeśli tak, to przy założeniu, że silnik chodzi bez obciążenia na jałowym
    > biegu, to na 1L mieszanki ile przypada (tak orientacyjnie) litrów paliwa
    > (powiedzmy że chodzi o przeciętny silnik benzynowy)?

    to się liczy wagowo nie objetościowo
    http://www.autocentrum.pl/motoslownik/mieszanka-stec
    hiometryczna/
    <http://fluid.wme.pwr.wroc.pl/~spalanie/dydaktyka/
    spalanie_wyklad_mechanika/chemia_spalania/STECHIOMET
    RIA_SPALANIA.PDF>

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 3. Data: 2013-11-09 07:06:59
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-11-09 02:39, PlaMa pisze:
> [...]
    > b) nie zwracałem wtedy na to za dużej uwagi.
    >
    > Coś mi świta, że to suma maksymalnych pojemności wszystkich cylindrów.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Obj%C4%99to%C5%9B%C4%87
    _skokowa
    Dodam, że tak wyliczona fizyczna "pojemność skokowa" ma się tylko z
    jakoś z grubsza do pojemności podawanej "dla celów podatkowych" (patrz
    jakiś niemiecki fahrzeugbrief).

    > Jeśli tak, to przy założeniu, że silnik chodzi bez obciążenia na jałowym
    > biegu, to na 1L mieszanki ile przypada (tak orientacyjnie) litrów paliwa
    > (powiedzmy że chodzi o przeciętny silnik benzynowy)?

    A to już zależy od otwarcia przepustnicy. Jak przepustnica jest
    przymknięta, to tłok zasysa "rozrzedzone" powietrze, a więc mniej tlenu
    i mniej mieszanki (i mniej benzyny) na każdy suw.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 4. Data: 2013-11-09 09:21:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 09 Nov 2013 07:06:59 +0100, sqlwiel napisał(a):

> [...]
    > Dodam, że tak wyliczona fizyczna "pojemność skokowa" ma się tylko z
    > jakoś z grubsza do pojemności podawanej "dla celów podatkowych" (patrz

    Mysle ze ma sie bardzo dokladnie. W koncu liczy sie bardzo latwo i
    naciagnac srednice mozna co najwyzej o 0.1mm, a skok o 0.2.
    No dobra, nikt tam nie podaje co do 0.1mm, ale jak podaja np 85mm, to
    wypadaloby aby nie bylo wiecej niz 85.5 .. zmiana duza, bo ponad pol
    %, czyli gdzies o 10ccm z jednego wymiaru.

    > A to już zależy od otwarcia przepustnicy. Jak przepustnica jest
    > przymknięta, to tłok zasysa "rozrzedzone" powietrze, a więc mniej tlenu
    > i mniej mieszanki (i mniej benzyny) na każdy suw.

    W benzyniaku, gdzie sklad mieszanki powinien byc staly, choc
    nowoczesne silniki chyba go troche zmieniaja.

    W dieslu zasysane jest powietrze bez przepustnicy, a wtryskuje sie
    zmienne ilosci paliwa.

    J.

  • 5. Data: 2013-11-09 12:25:19
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

> [...]

    > Dodam, że tak wyliczona fizyczna "pojemność skokowa" ma się tylko z
    > jakoś z grubsza do pojemności podawanej "dla celów podatkowych" (patrz

    Nie wiem co to jest pojemność do celów podatkowych, ale wszystkie silniki w
    których pojemność mierzyłem, miały ją zgodną co do 1cm^3 z tym co podane
    jest w dowodzie rejestracyjnym

    To jest proste do policzenia - masz średnicę cylindra i jego skok
    wynikający z głębokości wykorbienia wału.
    I to się zgadza.

  • 6. Data: 2013-11-09 12:31:04
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 09 Nov 2013 02:39:38 +0100, PlaMa napisał(a):

> [...]
    > biegu, to na 1L mieszanki ile przypada (tak orientacyjnie) litrów paliwa
    > (powiedzmy że chodzi o przeciętny silnik benzynowy)?

    Silnik benzynowy ma przepustnicę, która na biegu jałowym przepuszcza
    niewiele powietrza.
    W kolektorze dolotowym znajduje się więc powietrze pod niskim ciśnieniem.
    Tym powietrzem (z dodaną dawką paliwa) napełniane są cylindry.

    Do tego dochodzą zjawiska takie jak pozostanie części spalin po poprzednim
    suwie, dodanie spalin celowo zaworem EGR, zjawiska związane z oporami na
    zaworach ssących itp. itd.

    Dlatego policzenie tego, nawet orientacyjne jest dość trudne.
    Zwłaszcza że o ile obciążenia podczas jazdy dość łatwo szacować, to na
    biegu jałowym trudno, bo jest tam sporo urządzeń o różnym oporze (np.
    rozrząd, alternator, chłodzenie) które na biegu jałowym mają duży wpływ na
    zużycie paliwa.

    Silnik od mierzenia tej ilości powietrza ma przepływomierz.

    Jeżeli chcesz jakąs daną to 3.2 V6 z mojej Vectry na postoju zużywa 1.1l/h
    bez klimy i 1.3l/h z klimą na full, przy około 550rpm.

    Natomiast nie da się tego policzyć "per litr", bo 2x mniejszy silnik wcale
    nie zużywa 2x mniej paliwa na biegu jałowym.

  • 7. Data: 2013-11-09 13:41:26
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-11-09 12:25, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > których pojemność mierzyłem, miały ją zgodną co do 1cm^3 z tym co podane

    No to chyba przyjdzie mi odszczekać.
    Kołatało mi się w głowie z dawnych czasów, że dla auta 1.6 pojemność
    "fizyczna" była kilka cm3 powyżej 1600, a "hubraum nach steuer" - ta
    "nominalna", czyli jakieś 1597.
    Teraz sprawdziłem dwa farzeugbriefy i tej "większej" faktycznie nie ma.
    Siadł i wstydził się.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 8. Data: 2013-11-09 13:58:49
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-11-09 12:31, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > W kolektorze dolotowym znajduje się więc powietrze pod niskim ciśnieniem.
    > Tym powietrzem (z dodaną dawką paliwa) napełniane są cylindry.

    Trochę Cię "pociągnę za język", jeśli pozwolisz.
    Najpierw może tytułem popularyzacji, takie zagadnienie: Jechać na 4-ce,
    czy 3-ce?
    Jak wiadomo silnik ma swoją ch-kę obroty-moc, a raczej weźmy
    obroty-sprawność (gdzie na osi Y może być zużycie paliwa kg/J). Zajmijmy
    się tą drugą. Ta krzywa ma maksimum przy obrotach optymalnych, powiedzmy
    (dla jakiegoś-tam silniczka) przy 3800 rpm. Wyżej i niżej sprawność jest
    mniejsza, a zużycie paliwa na wyprodukowanie każdego dżula - większe.
    Jeśli autko ma jechać (powiedzmy po płaskim terenie) ze stałą, określoną
    prędkością (powiedzmy 60km/g), to potrzebuje na sekundę czy na km
    określoną liczbę dżuli na pokonanie oporów. Jeśli teraz mamy do wyboru
    jechać tą 60-ką na czwórce przy 2500rpm, albo na trójce przy 3300rpm
    (liczby z sufitu), to TEZA: Bardziej opłaca się jechać na trójce.
    Zgoda?
    (Niejeden się zdziwi...)

    A teraz pytanie, zechciej się odnieść, a najlepiej odeślij do jakichś
    obrazków:
    Charakterystyki silników (np moc lub sprawność w zal. od obrotów) nie
    uwzględniają otwarcia przepustnicy. Tę samą moc można uzyskać przy
    dużych obrotach i mniejszym otwarciu przepustnicy oraz przy mniejszych
    obrotach i dużym otwarciu przepustnicy (podobna ilość paliwa pójdzie z
    dymem, z zastrz. powyższych dywagacji). Jakie charakterystyki, czy inne
    parametry pozwolą to zobrazować i "pojąć"?

    > Natomiast nie da się tego policzyć "per litr", bo 2x mniejszy silnik wcale
    > nie zużywa 2x mniej paliwa na biegu jałowym.

    Zgoda, że zależność nie jest liniowa, ale jest monotoniczna. Mały
    silniczek na pewno zużyje mniej paliwa dając z siebie 2kW mocy, niż taki
    o nominalnej max >100kW podobnie obciążony. Dopiero, gdy żądana moc
    wyjedzie poza "optymalne obroty" tego małego, to duży może się zacząć
    opłacać.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 9. Data: 2013-11-09 14:21:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 09 Nov 2013 13:41:26 +0100, sqlwiel napisał(a):

    > No to chyba przyjdzie mi odszczekać.
    > Kołatało mi się w głowie z dawnych czasów, że dla auta 1.6 pojemność
    > "fizyczna" była kilka cm3 powyżej 1600, a "hubraum nach steuer" - ta
    > "nominalna", czyli jakieś 1597.

    Przyjmij za pewnik ze urzad tak prosto sie oszukac nie da, i o swoje
    pieniadze zadba (ale przeciez silnika mierzyl nie bedzie, oprze sie na
    papierach).

    Albo cos ci sie pomylilo, albo Niemcy maja jakies inne przepisy, moze
    zaokraglenia, moze jakis wspolczynik korekcyjny np za katalizator.
    Albo mierzyles zuzyty silnik, czy np pojemnosc maksymalna, a nie
    skokowa (ale to sporo wiecej powinno wyjsc).

    J.

  • 10. Data: 2013-11-09 14:47:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 09 Nov 2013 13:58:49 +0100, sqlwiel napisał(a):
> [...]
    > jechać tą 60-ką na czwórce przy 2500rpm, albo na trójce przy 3300rpm
    > (liczby z sufitu), to TEZA: Bardziej opłaca się jechać na trójce.

    Nie.

    Sprawnosc jest na osi Z, bo zalezy od obrotow i obciazenia silnika.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_specific_fuel_con
    sumption

    Linia stalej mocy to hiperbola na tym wykresie.

    Jechanie 60 wymaga tak malo mocy (kilka kW), ze jestesmy bardzo daleko
    od obszaru minimalnego spalania. Mozemy np jechac na V z obrotami
    1500, majac "cisnienie efektywne" 6 bar i spalac 230g/kWh, albo
    przelaczyc na IV i miec 2000 rpm, 4.5 bar - czyli 250g, albo na III
    miec 3000rpm i 3 bar - czyli 300g/kWh.

    Troche inaczej to wyglada pod stroma gore, gdzie np nie oplaca sie
    podjezdzac na V z pedalem w podlodze przy 1700rpm, lepiej IV z
    mniejszym gazem.

    Ale tak w ogole ... zaoszczedzisz na naprawie, a silnik szybciej
    padnie. Lepsze srednie obroty i mniejsze obciazenia.

    J.