-
11. Data: 2013-11-09 14:58:50
Temat: Re: Jak liczyć pojemność silnika
Od: masti <g...@t...hell>
Dnia pięknego Sat, 09 Nov 2013 13:41:26 +0100 osobnik zwany sqlwiel
napisał:
> W dniu 2013-11-09 12:25, Tomasz Pyra pisze:
>> Dnia Sat, 09 Nov 2013 07:06:59 +0100, sqlwiel napisał(a):
>>
>>
>>> http://pl.wikipedia.org/wiki/Obj%C4%99to%C5%9B%C4%87
_skokowa Dodam, że
>>> tak wyliczona fizyczna "pojemność skokowa" ma się tylko z jakoś z
>>> grubsza do pojemności podawanej "dla celów podatkowych" (patrz jakiś
>>> niemiecki fahrzeugbrief).
>>
>> Nie wiem co to jest pojemność do celów podatkowych, ale wszystkie
>> silniki w których pojemność mierzyłem, miały ją zgodną co do 1cm^3 z
>> tym co podane jest w dowodzie rejestracyjnym
>
> No to chyba przyjdzie mi odszczekać. Kołatało mi się w głowie z dawnych
> czasów, że dla auta 1.6 pojemność "fizyczna" była kilka cm3 powyżej
> 1600,
to juz dawno nieprawda. 1.6 to "pojemność marketingowa" a to co jest zwane
"hubraum" w sensie podatkowym jest precyzyjnie określone.
--
Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett
-
12. Data: 2013-11-09 15:17:40
Temat: Re: Jak liczyć pojemność silnika
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Sat, 09 Nov 2013 13:58:49 +0100, sqlwiel napisał(a):
> A teraz pytanie, zechciej się odnieść, a najlepiej odeślij do jakichś
> obrazków:
> Charakterystyki silników (np moc lub sprawność w zal. od obrotów) nie
> uwzględniają otwarcia przepustnicy. Tę samą moc można uzyskać przy
> dużych obrotach i mniejszym otwarciu przepustnicy oraz przy mniejszych
> obrotach i dużym otwarciu przepustnicy (podobna ilość paliwa pójdzie z
> dymem, z zastrz. powyższych dywagacji). Jakie charakterystyki, czy inne
> parametry pozwolą to zobrazować i "pojąć"?
Tak jak napisał J.F.
Ja bym jeszcze dodał przykład żeby sobie to łatwiej wyobrazić.
Bo maksymalna sprawność silnika przy przykładowych 3800 o której mówiłeś to
jest, ale w warunkach dużego obciązenia silnika.
W warunkach minimalnego obciążenia (bieg jałowy) z kolei ta maksymalna
sprawność wypadnie przy 600rpm (bo silnik na postoju pali najmniej przy
obrotach bigu jałowego).
Jadąc ze stałą, niewielką prędkością jesteś gdzieś pomiędzy zerowym, a
dużym obciążeniem (bliżej tego zerowego), no i obroty maksymalnej
sprawności dla niewielkiego obciążenia wypadają dość nisko.
Wyliczenie tego teoretycznie byłoby nawet możliwe, ale pewnie nie masz
wykresu sprawność/obciążenie/obroty dla swojego silnika.
Do tego potrzebne jest zestopniowanie przełożeń napędu i można wszystko
policzyć.
Ogólnie to wychodzi że najoszczędniej ze stałą prędkością jechać na tym
biegu na którym silnik ma najniższe rozsądne oboty... Przy czym oczywiście
pozostaje pytanie o to ile są te "rozsądne" obroty.
Przyspieszać z kolei należy z redukcją i dynamicznie.
-
13. Data: 2013-11-09 18:22:31
Temat: Re: Jak liczyć pojemność silnika
Od: "Tomek" <m...@o...pl>
Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w wiadomości
news:shmdba1phi9m$.kvzqar364fvy$.dlg@40tude.net...
> Dnia Sat, 09 Nov 2013 13:58:49 +0100, sqlwiel napisał(a):
>
>
> Ogólnie to wychodzi że najoszczędniej ze stałą prędkością jechać na tym
> biegu na którym silnik ma najniższe rozsądne oboty... Przy czym
> oczywiście
> pozostaje pytanie o to ile są te "rozsądne" obroty.
> Przyspieszać z kolei należy z redukcją i dynamicznie.
Zasada znana od dawna- w warunkach ustalonych silnik spalinowy wykazuje
najmniejsze zapotrzebowanie na paliwo.
Czyli jak napisał przemówca.
Zaś zużycie paliwa na pokonanie oporów własnych silnika- to od pewnego
czasu jest widoczne pod postacią "downsizing"- zwiększanie wysilenia
silnika, przy zmnieszaniu pojemności skokowej. Ale dużą rolę ogdrywa tu też
smarowanie- ściślej parametry oleju silnikowego, zwł. w niższych
temperaturach.
T.