eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJak liczyć pojemność silnika
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 13

  • 11. Data: 2013-11-09 14:58:50
    Temat: Re: Jak liczyć pojemność silnika
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Sat, 09 Nov 2013 13:41:26 +0100 osobnik zwany sqlwiel
    napisał:

    > W dniu 2013-11-09 12:25, Tomasz Pyra pisze:
    >> Dnia Sat, 09 Nov 2013 07:06:59 +0100, sqlwiel napisał(a):
    >>
    >>
    >>> http://pl.wikipedia.org/wiki/Obj%C4%99to%C5%9B%C4%87
    _skokowa Dodam, że
    >>> tak wyliczona fizyczna "pojemność skokowa" ma się tylko z jakoś z
    >>> grubsza do pojemności podawanej "dla celów podatkowych" (patrz jakiś
    >>> niemiecki fahrzeugbrief).
    >>
    >> Nie wiem co to jest pojemność do celów podatkowych, ale wszystkie
    >> silniki w których pojemność mierzyłem, miały ją zgodną co do 1cm^3 z
    >> tym co podane jest w dowodzie rejestracyjnym
    >
    > No to chyba przyjdzie mi odszczekać. Kołatało mi się w głowie z dawnych
    > czasów, że dla auta 1.6 pojemność "fizyczna" była kilka cm3 powyżej
    > 1600,

    to juz dawno nieprawda. 1.6 to "pojemność marketingowa" a to co jest zwane
    "hubraum" w sensie podatkowym jest precyzyjnie określone.



    --
    Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
    -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett


  • 12. Data: 2013-11-09 15:17:40
    Temat: Re: Jak liczyć pojemność silnika
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 09 Nov 2013 13:58:49 +0100, sqlwiel napisał(a):

    > A teraz pytanie, zechciej się odnieść, a najlepiej odeślij do jakichś
    > obrazków:
    > Charakterystyki silników (np moc lub sprawność w zal. od obrotów) nie
    > uwzględniają otwarcia przepustnicy. Tę samą moc można uzyskać przy
    > dużych obrotach i mniejszym otwarciu przepustnicy oraz przy mniejszych
    > obrotach i dużym otwarciu przepustnicy (podobna ilość paliwa pójdzie z
    > dymem, z zastrz. powyższych dywagacji). Jakie charakterystyki, czy inne
    > parametry pozwolą to zobrazować i "pojąć"?

    Tak jak napisał J.F.

    Ja bym jeszcze dodał przykład żeby sobie to łatwiej wyobrazić.

    Bo maksymalna sprawność silnika przy przykładowych 3800 o której mówiłeś to
    jest, ale w warunkach dużego obciązenia silnika.

    W warunkach minimalnego obciążenia (bieg jałowy) z kolei ta maksymalna
    sprawność wypadnie przy 600rpm (bo silnik na postoju pali najmniej przy
    obrotach bigu jałowego).

    Jadąc ze stałą, niewielką prędkością jesteś gdzieś pomiędzy zerowym, a
    dużym obciążeniem (bliżej tego zerowego), no i obroty maksymalnej
    sprawności dla niewielkiego obciążenia wypadają dość nisko.

    Wyliczenie tego teoretycznie byłoby nawet możliwe, ale pewnie nie masz
    wykresu sprawność/obciążenie/obroty dla swojego silnika.
    Do tego potrzebne jest zestopniowanie przełożeń napędu i można wszystko
    policzyć.

    Ogólnie to wychodzi że najoszczędniej ze stałą prędkością jechać na tym
    biegu na którym silnik ma najniższe rozsądne oboty... Przy czym oczywiście
    pozostaje pytanie o to ile są te "rozsądne" obroty.
    Przyspieszać z kolei należy z redukcją i dynamicznie.


  • 13. Data: 2013-11-09 18:22:31
    Temat: Re: Jak liczyć pojemność silnika
    Od: "Tomek" <m...@o...pl>


    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w wiadomości
    news:shmdba1phi9m$.kvzqar364fvy$.dlg@40tude.net...
    > Dnia Sat, 09 Nov 2013 13:58:49 +0100, sqlwiel napisał(a):
    >
    >
    > Ogólnie to wychodzi że najoszczędniej ze stałą prędkością jechać na tym
    > biegu na którym silnik ma najniższe rozsądne oboty... Przy czym
    > oczywiście
    > pozostaje pytanie o to ile są te "rozsądne" obroty.
    > Przyspieszać z kolei należy z redukcją i dynamicznie.

    Zasada znana od dawna- w warunkach ustalonych silnik spalinowy wykazuje
    najmniejsze zapotrzebowanie na paliwo.
    Czyli jak napisał przemówca.
    Zaś zużycie paliwa na pokonanie oporów własnych silnika- to od pewnego
    czasu jest widoczne pod postacią "downsizing"- zwiększanie wysilenia
    silnika, przy zmnieszaniu pojemności skokowej. Ale dużą rolę ogdrywa tu też
    smarowanie- ściślej parametry oleju silnikowego, zwł. w niższych
    temperaturach.
    T.

strony : 1 . [ 2 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: