-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
.pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!feeder.erje.net!us.feeder.erje.net!news.glo
rb.com!news-out.readnews.com!transit4.readnews.com!nx02.iad01.newshosting.com!n
ewshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.
news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Date: Sat, 09 Nov 2013 13:58:49 +0100
From: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:12.0) Gecko/20120428 Thunderbird/12.0.1
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Jak liczyć pojemność silnika
References: <527d9262$0$2283$65785112@news.neostrada.pl>
<o0fecdwbaft2$.1dkw9rwtdhsl9.dlg@40tude.net>
In-Reply-To: <o0fecdwbaft2$.1dkw9rwtdhsl9.dlg@40tude.net>
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Antivirus: avast! (VPS 131108-1, 2013-11-08), Outbound message
X-Antivirus-Status: Clean
Lines: 46
Message-ID: <527e3187$0$2145$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: ratnet.pl
X-Trace: 1384001928 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 2145 83.238.170.2:50685
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2510305
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2013-11-09 12:31, Tomasz Pyra pisze:
> Silnik benzynowy ma przepustnicę, która na biegu jałowym przepuszcza
> niewiele powietrza.
> W kolektorze dolotowym znajduje się więc powietrze pod niskim ciśnieniem.
> Tym powietrzem (z dodaną dawką paliwa) napełniane są cylindry.
Trochę Cię "pociągnę za język", jeśli pozwolisz.
Najpierw może tytułem popularyzacji, takie zagadnienie: Jechać na 4-ce,
czy 3-ce?
Jak wiadomo silnik ma swoją ch-kę obroty-moc, a raczej weźmy
obroty-sprawność (gdzie na osi Y może być zużycie paliwa kg/J). Zajmijmy
się tą drugą. Ta krzywa ma maksimum przy obrotach optymalnych, powiedzmy
(dla jakiegoś-tam silniczka) przy 3800 rpm. Wyżej i niżej sprawność jest
mniejsza, a zużycie paliwa na wyprodukowanie każdego dżula - większe.
Jeśli autko ma jechać (powiedzmy po płaskim terenie) ze stałą, określoną
prędkością (powiedzmy 60km/g), to potrzebuje na sekundę czy na km
określoną liczbę dżuli na pokonanie oporów. Jeśli teraz mamy do wyboru
jechać tą 60-ką na czwórce przy 2500rpm, albo na trójce przy 3300rpm
(liczby z sufitu), to TEZA: Bardziej opłaca się jechać na trójce.
Zgoda?
(Niejeden się zdziwi...)
A teraz pytanie, zechciej się odnieść, a najlepiej odeślij do jakichś
obrazków:
Charakterystyki silników (np moc lub sprawność w zal. od obrotów) nie
uwzględniają otwarcia przepustnicy. Tę samą moc można uzyskać przy
dużych obrotach i mniejszym otwarciu przepustnicy oraz przy mniejszych
obrotach i dużym otwarciu przepustnicy (podobna ilość paliwa pójdzie z
dymem, z zastrz. powyższych dywagacji). Jakie charakterystyki, czy inne
parametry pozwolą to zobrazować i "pojąć"?
> Natomiast nie da się tego policzyć "per litr", bo 2x mniejszy silnik wcale
> nie zużywa 2x mniej paliwa na biegu jałowym.
Zgoda, że zależność nie jest liniowa, ale jest monotoniczna. Mały
silniczek na pewno zużyje mniej paliwa dając z siebie 2kW mocy, niż taki
o nominalnej max >100kW podobnie obciążony. Dopiero, gdy żądana moc
wyjedzie poza "optymalne obroty" tego małego, to duży może się zacząć
opłacać.
--
Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.
Następne wpisy z tego wątku
- 09.11.13 14:21 J.F.
- 09.11.13 14:47 J.F.
- 09.11.13 14:58 masti
- 09.11.13 15:17 Tomasz Pyra
- 09.11.13 18:22 Tomek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
Najnowsze wątki
- 2025-01-06 Jeździ, skręca, hamuje
- 2025-01-06 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-06 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Zielona GĂłra => Konsultant WdroĹźeniowy Comarch XL/Optima (KsiÄgowoĹ
- 2025-01-06 Popr. 14. Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- 2025-01-06 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-06 Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- 2025-01-06 Białystok => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-06 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-06 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-06 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-06 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-06 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-06 śnieg