eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJak liczyć pojemność silnikaRe: Jak liczyć pojemność silnika
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
    .pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!feeder.erje.net!us.feeder.erje.net!news.glo
    rb.com!news-out.readnews.com!transit4.readnews.com!nx02.iad01.newshosting.com!n
    ewshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.
    news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Date: Sat, 09 Nov 2013 13:58:49 +0100
    From: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:12.0) Gecko/20120428 Thunderbird/12.0.1
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Jak liczyć pojemność silnika
    References: <527d9262$0$2283$65785112@news.neostrada.pl>
    <o0fecdwbaft2$.1dkw9rwtdhsl9.dlg@40tude.net>
    In-Reply-To: <o0fecdwbaft2$.1dkw9rwtdhsl9.dlg@40tude.net>
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Antivirus: avast! (VPS 131108-1, 2013-11-08), Outbound message
    X-Antivirus-Status: Clean
    Lines: 46
    Message-ID: <527e3187$0$2145$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: ratnet.pl
    X-Trace: 1384001928 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 2145 83.238.170.2:50685
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2510305
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2013-11-09 12:31, Tomasz Pyra pisze:

    > Silnik benzynowy ma przepustnicę, która na biegu jałowym przepuszcza
    > niewiele powietrza.
    > W kolektorze dolotowym znajduje się więc powietrze pod niskim ciśnieniem.
    > Tym powietrzem (z dodaną dawką paliwa) napełniane są cylindry.

    Trochę Cię "pociągnę za język", jeśli pozwolisz.
    Najpierw może tytułem popularyzacji, takie zagadnienie: Jechać na 4-ce,
    czy 3-ce?
    Jak wiadomo silnik ma swoją ch-kę obroty-moc, a raczej weźmy
    obroty-sprawność (gdzie na osi Y może być zużycie paliwa kg/J). Zajmijmy
    się tą drugą. Ta krzywa ma maksimum przy obrotach optymalnych, powiedzmy
    (dla jakiegoś-tam silniczka) przy 3800 rpm. Wyżej i niżej sprawność jest
    mniejsza, a zużycie paliwa na wyprodukowanie każdego dżula - większe.
    Jeśli autko ma jechać (powiedzmy po płaskim terenie) ze stałą, określoną
    prędkością (powiedzmy 60km/g), to potrzebuje na sekundę czy na km
    określoną liczbę dżuli na pokonanie oporów. Jeśli teraz mamy do wyboru
    jechać tą 60-ką na czwórce przy 2500rpm, albo na trójce przy 3300rpm
    (liczby z sufitu), to TEZA: Bardziej opłaca się jechać na trójce.
    Zgoda?
    (Niejeden się zdziwi...)

    A teraz pytanie, zechciej się odnieść, a najlepiej odeślij do jakichś
    obrazków:
    Charakterystyki silników (np moc lub sprawność w zal. od obrotów) nie
    uwzględniają otwarcia przepustnicy. Tę samą moc można uzyskać przy
    dużych obrotach i mniejszym otwarciu przepustnicy oraz przy mniejszych
    obrotach i dużym otwarciu przepustnicy (podobna ilość paliwa pójdzie z
    dymem, z zastrz. powyższych dywagacji). Jakie charakterystyki, czy inne
    parametry pozwolą to zobrazować i "pojąć"?


    > Natomiast nie da się tego policzyć "per litr", bo 2x mniejszy silnik wcale
    > nie zużywa 2x mniej paliwa na biegu jałowym.

    Zgoda, że zależność nie jest liniowa, ale jest monotoniczna. Mały
    silniczek na pewno zużyje mniej paliwa dając z siebie 2kW mocy, niż taki
    o nominalnej max >100kW podobnie obciążony. Dopiero, gdy żądana moc
    wyjedzie poza "optymalne obroty" tego małego, to duży może się zacząć
    opłacać.


    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: