eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJak liczyć pojemność silnikaRe: Jak liczyć pojemność silnika
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
    .pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!feeder.erje.net!us.feeder.erje.net!news.glo
    rb.com!news-out.readnews.com!transit4.readnews.com!nx02.iad01.newshosting.com!n
    ewshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.
    news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Jak liczyć pojemność silnika
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    References: <527d9262$0$2283$65785112@news.neostrada.pl>
    <o0fecdwbaft2$.1dkw9rwtdhsl9.dlg@40tude.net>
    <527e3187$0$2145$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Sat, 9 Nov 2013 14:47:22 +0100
    Message-ID: <gl83kun8085c$.tbo1gferz6hl$.dlg@40tude.net>
    Lines: 39
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl
    X-Trace: 1384004831 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 2155 82.143.187.50:51112
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2510315
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Sat, 09 Nov 2013 13:58:49 +0100, sqlwiel napisał(a):
    > Trochę Cię "pociągnę za język", jeśli pozwolisz.
    > Najpierw może tytułem popularyzacji, takie zagadnienie: Jechać na 4-ce,
    > czy 3-ce?
    > Jak wiadomo silnik ma swoją ch-kę obroty-moc, a raczej weźmy
    > obroty-sprawność (gdzie na osi Y może być zużycie paliwa kg/J). Zajmijmy
    > się tą drugą. Ta krzywa ma maksimum przy obrotach optymalnych, powiedzmy
    > (dla jakiegoś-tam silniczka) przy 3800 rpm. Wyżej i niżej sprawność jest
    > mniejsza, a zużycie paliwa na wyprodukowanie każdego dżula - większe.
    > Jeśli autko ma jechać (powiedzmy po płaskim terenie) ze stałą, określoną
    > prędkością (powiedzmy 60km/g), to potrzebuje na sekundę czy na km
    > określoną liczbę dżuli na pokonanie oporów. Jeśli teraz mamy do wyboru
    > jechać tą 60-ką na czwórce przy 2500rpm, albo na trójce przy 3300rpm
    > (liczby z sufitu), to TEZA: Bardziej opłaca się jechać na trójce.
    > Zgoda? (Niejeden się zdziwi...)

    Nie.

    Sprawnosc jest na osi Z, bo zalezy od obrotow i obciazenia silnika.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_specific_fuel_con
    sumption


    Linia stalej mocy to hiperbola na tym wykresie.

    Jechanie 60 wymaga tak malo mocy (kilka kW), ze jestesmy bardzo daleko
    od obszaru minimalnego spalania. Mozemy np jechac na V z obrotami
    1500, majac "cisnienie efektywne" 6 bar i spalac 230g/kWh, albo
    przelaczyc na IV i miec 2000 rpm, 4.5 bar - czyli 250g, albo na III
    miec 3000rpm i 3 bar - czyli 300g/kWh.

    Troche inaczej to wyglada pod stroma gore, gdzie np nie oplaca sie
    podjezdzac na V z pedalem w podlodze przy 1700rpm, lepiej IV z
    mniejszym gazem.

    Ale tak w ogole ... zaoszczedzisz na naprawie, a silnik szybciej
    padnie. Lepsze srednie obroty i mniejsze obciazenia.


    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: