    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Jak liczyć pojemność silnika
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Sat, 9 Nov 2013 09:21:29 +0100

    Dnia Sat, 09 Nov 2013 07:06:59 +0100, sqlwiel napisał(a):

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Obj%C4%99to%C5%9B%C4%87
    _skokowa
    > Dodam, że tak wyliczona fizyczna "pojemność skokowa" ma się tylko z
    > jakoś z grubsza do pojemności podawanej "dla celów podatkowych" (patrz
    > jakiś niemiecki fahrzeugbrief).

    Mysle ze ma sie bardzo dokladnie. W koncu liczy sie bardzo latwo i
    naciagnac srednice mozna co najwyzej o 0.1mm, a skok o 0.2.
    No dobra, nikt tam nie podaje co do 0.1mm, ale jak podaja np 85mm, to
    wypadaloby aby nie bylo wiecej niz 85.5 .. zmiana duza, bo ponad pol
    %, czyli gdzies o 10ccm z jednego wymiaru.

    > A to już zależy od otwarcia przepustnicy. Jak przepustnica jest
    > przymknięta, to tłok zasysa "rozrzedzone" powietrze, a więc mniej tlenu
    > i mniej mieszanki (i mniej benzyny) na każdy suw.

    W benzyniaku, gdzie sklad mieszanki powinien byc staly, choc
    nowoczesne silniki chyba go troche zmieniaja.

    W dieslu zasysane jest powietrze bez przepustnicy, a wtryskuje sie
    zmienne ilosci paliwa.

    J.