  • 211. Data: 2009-08-22 09:50:47
    Temat: Re: Jak kupowałem aparat...
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 22 Sie, 11:28, de Fresz <d...@N...pl> wrote:

    > A w analogu był? Bzdura. Jedynym limitem dla znakomitej większości były
    > tylko finanse, nic innego. Jak chcesz robić z biedy/oszczędności
    > religię, to Twoja sprawa, ale nazywaj sprawy po imieniu.

    Był bat, teraz też jest (chociażby dlatego, że migawka ma określoną
    wytrzymałość), ale to bat ukryty, nikt nie zastanawia się, że
    kłapnięcie syfrą kosztuje, czasami drożej niż w klasycznym aparacie.
    Świetnym przykładem są korpusy RB czy RZ wykorzystywane do przystawek
    syfrowych; klepią nimi bez opamiętania, bo za darmo, a potem płaczą i
    płacą... za naprawę ;-)

    > Miszczu... Fakt, nie wierzę. Jak kolwiek by nie definiować "dobre".

    To jak mam z Tobą rozmawiać, skoro negujesz podstawy? :-> Cały czas o
    tym mówię - myśleć przed, a nie po i nabyć umiejętność niezrobienia
    zdjęcia; jest to większa sztuka, niż zrobienie. Moje negatywy i slajdy
    są do dyspozycji - jak ktoś ma ochotę, zapraszam do obejrzenia.

    > Po to, żeby choćby móc je zmodyfikować

    Już pisałem - grafika mnie nie interesuje.

    > Zrób to samo, co można w
    > komputerze w parę minut pod powiększalnikiem,

    Możesz uwierzyć, że nie chcę? Potrafię powiększalnikiem tak zrobić
    zdjęcie, że spełnia moje wymagania.

    > A techniki
    > ciemniowe, w tym retuszu, to przez te dziesiątki lat były rozwijane
    > tylko dla dobra nauki?

    Przede wszystkim do poprawiania spapranych negatywów, poprawiania
    błędów niedouczonych technicznie fotopstryków (tak, też istnieli, ZPAF
    był ich pełen :->), przygotowywania do druku (np. szparowanie),
    wygładzania zmarszczek klientkom itp.

    > Ot, głupią selektywną zmianę kolorów, albo miejscową zmianę tonalności.

    Koloru praktycznie nie robię, a w czarnobieli tonalność to nie
    problem.

    > Znaczy jest to jedyna słuszna ilość?

    Jakbyś skupił się na treści merytorycznej, a nie na złośliwości, to
    może byś zauważył, że nigdy tak nie twierdziłem.

    > Ja tam na analogu robiłem po co
    > najmniej kilkaset, a znałem takich, którzy robili znacznie więcej
    > (wszystko amatorsko). Ciągle mam na szafie spory karton ze wszystkimi
    > slajdami, nie ma opcji żeby wyrzucić, skanować mi się nie chcę, pokaz
    > sladów zrobię raz na 2-3 lata. Strach pomyśleć ile by tego było, gdybym
    > leciał na negatywach.

    Mam wszystkie swoje zdjęcia, od 1968 roku, kiedy to pierwszy raz
    wziąłem w łapki coś, co nazywano aparatem fotograficznym :-) Mieści
    się to bodajże w dwóch regałach - negatywy, odbitki i slajdy.
    Dodatkowo mam kilkudziesięcioletnie archiwum jednego z warszawskich
    fotografów-rzemieślników, częściowo na płytach szklanych i fakt - ono
    zajmuje mi sporo miejsca, niestety w piwnicy... Chętnie oddam je
    komuś, kto tego nie zmarnuje.

    Czarek

  • 212. Data: 2009-08-22 09:50:58
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-08-22 11:25:41 +0200, Czarek <4...@g...de> said:

    > Oczywiście, że pokazuję. Choć teraz mam ból, bo nie mam ciemni. Ale
    > jak będę miał, to sobie odbiję ;-)

    Jasne. Kiedyś. Może.

    > A cóż to za pierdoły Kolega opowiada...? Chyba się filmów
    > naoglądałeś :-)

    No Ty może tylko na filmach oglądałeś klasyczne techniki retuszu,
    mające już ze 150 lat historii. Ja miałem sposobność obcować z tym na
    żywo i było to, delikatnie mówiąc, cholernie trudne i niewygodne. Ale
    jak najbardziej używało się, od zarania fotografii, tylko o zgrozo
    nierzadko zlecane było specjalistom od ciemni, bo fotografowie w
    większości nie ogarniali techniki, nie mieli sprzętu, etc.

    > Prawidłowo naświetlony i wywołany negatyw czarno-biały
    > prawie nie wymaga ingerencji.

    Według kogo? I czy to obowiązująca doktryna, czy są może jakieś
    wyjątki? Gdzie można znaleźć stosowną ustawę?

    > Koloru, w zasadzie, nie robię.

    Za trudny, co?

    > Wybacz, ale ja zajmuję się fotografią, grafika mnie nie interesuje.

    I dlatego obrzynasz fotografię z bogactwa technik ciemniowych (acz do
    niedawna dostępnych dla nielicznych), które były jej częścią od
    początku? Cieńko, jak na miłośnika klasyki. Właściwie to raczej
    powinienem pojechać po nieukach, ignorantach i takich tam matołach, ale
    już Ci daruję. W końcu sam tak słodko się kompromitujesz.

    de Fresz

  • 213. Data: 2009-08-22 09:52:26
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 22 Sie, 11:40, "awygo" <a...@g...pl> wrote:

    > Swiadomie do pewnych zdjęć wybieram aparat, a nie cyfrówkę. I teraz mam
    > skanować zdjęcia, żeby Tobie pokazać?!

    No, bo jak inaczej pokażesz? :-)

    Czarek

  • 214. Data: 2009-08-22 10:03:08
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-08-22 11:40:37 +0200, "awygo" <a...@g...pl> said:

    > Swiadomie do pewnych zdjęć wybieram aparat, a nie cyfrówkę. I teraz mam
    > skanować zdjęcia, żeby Tobie pokazać?!

    Zrób wystawę, żebym mógł poobcować z Prawdziwymi Zdjęciami. Wpadnę,
    niezależnie gdzie to będzie. Chce zobaczyć jak prezentujesz tą maestrię
    technik ciemniowych. Bo przecież nie bierzeż byle ochłapów, jakie rzuci
    laborancina, prawda?

    de Fresz

  • 215. Data: 2009-08-22 10:03:20
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 22 Sie, 11:46, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

    > Nie odbieram nikomu praw, także hiphopowcom do słuchania tego, co sam
    > prywatnie nazywam... nieładnie (o ile nie każą mi tego słuchać wbrew
    > swojej woli). Ale nie mówię im, że błądzą i nie znają prawdziwej muzyki.

    Szkoda. Bo gdy wszyscy tak będą postępować, to upadek będzie jeszcze
    szybszy. A wśród tych hiphopowców na pewno zdarzą się wartościowe
    jednostki, które słuchają tych dźwięków tylko dlatego, że nie znają
    innych, że nikt im nie powiedział, o co chodzi w muzyce i jak ją
    odbierać. Założę się, że znajdą się tacy, którzy, uświadomieni,
    rozwiną się. Tacy właśnie mnie cieszą, tylko że w fotografii ;-)

    > Bo to taki jakby fortepian, tylko zamiast 10 palców jest kilkaset. 10
    > palców ogarnie mózg jednego człowieka, kilkaset już osobny, delegowany
    > do ogarniania zestawów po dziesięć sztuk.

    No dobrze, ale po co ma ich ogarniać? Przecież każdy z tych paluszków
    w orkiestrze, to muzyk wysokiej klasy; nie mówię o wiejskich grajkach,
    ale o światowych zespołach, którym nie pomyli się c z cis :-)

    > Większość chłopców tym się różnią od dziewczynek, że ma dużo
    > testosteronu i potrafi np. przy jakiejś niespodziewanej okazji
    > zachłysnąć się pikselami (o, przepraszam, ziarenkami srebra), po czym

    Dziewczynki widzą trochę inaczej, na szczęście :-) Te dwie, o których
    mówiłem, po prostu robią swoje, a na niusy mają uczulenie :)
    A, właśnie przypomniała misie kolejna, taka mała przesiadka z
    mikrofilmu na Rollajka ;-) Bo zobaczyła różnicę na odbitkach.

    > Dla mnie ma sens jedno i drugie, bo ja szukam emocji, a nie tworzywa.

    A jeśli emocje są związane z tworzywem? Gdyby nie były, to sztuczne
    cycki wywoływałyby takie samo zainteresowanie, jak naturalne ;-) I dla
    mnie tym właśnie różni się cyfrografia od fotografii...

    > Ale jestem tolerancyjny i żądam tego samego.

    Mam nadzieję, że nie posuniesz się zbyt daleko w swojej tolerancji :D

    Czarek

  • 216. Data: 2009-08-22 10:08:47
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 22 Sie, 11:48, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

    > Czy Ty nie rozumiesz, że nie ma tu chyba nikogo, kto nie widział dobrze
    > naświetlonego zdjęcia metodą klasyczną w wymiarach przynajmniej pół na
    > pół metra?

    Adaś, będę polemizował. Twierdzę, że większość jednak nie widziała. A
    nawet, jeśli przypadkiem widziała, to nie zwróciła na to uwagi, bo nie
    wiedziała, co jest istotne. Ja mam tak z muzyką. Możesz mi puścić
    rewelacyjny kawałek w mistrzowskim wykonaniu, a ja i tak to
    sprofanuję ;-)
    Tak było, jak kiedyś do ZPFP przyniósł swoje powiększenia Jurek
    Łapiński, uważany za najlepszego kopistę w Polsce (robił stałe
    zlecenia m.in. dla Zachęty). Ludzie tylko rzucali okiem na jego
    powiększenia i odchodzili. Jakieś takie niekolorowe były... A ja
    stwierdziłem, że daaaawno, od wielui wielu lat, nie widziałem tak
    dobrze wykonanych powiększeń ;-)

    > I nic, po prostu Światłość nie zstąpiła. To jest tylko dobrze
    > naświetlone, duże zdjęcie, różniące się trochę od dobrze wydrukowanego
    > dużego zdjęcia.

    A jakbyśmy tak kiedyś zrobili porównanie? :-) Ty lub ktoś syfrowo, ja
    swoim sprzętem, ten sam motyw. Nie dla sprawdzenia, kto ma większego,
    ale dla ucięcia dywagacji :-)

    Czarek

  • 217. Data: 2009-08-22 10:19:31
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 22 Sie, 11:50, de Fresz <d...@N...pl> wrote:

    > Jasne. Kiedyś. Może.

    Znów w coś nie wierzysz? Przecież nie napisałem, że nie mam
    powiększeń, tylko że nie robię na bieżąco. Siada Ci percepcja, czy
    złośliwie przekręcasz?

> [...]
    > nierzadko zlecane było specjalistom od ciemni, bo fotografowie w
    > większości nie ogarniali techniki, nie mieli sprzętu, etc.

    O.K., wiem, ale napisz, co konkretnie robił ten retusz i w jakich
    sytuacjach.

    > Według kogo?

    Według praktyki :-)

    > I czy to obowiązująca doktryna, czy są może jakieś
    > wyjątki? Gdzie można znaleźć stosowną ustawę?

    Wystarczy się pewnych rzeczy nauczyć.

    > Za trudny, co?

    Za kolorowy.
    Chyba próbujesz mnie obrazić, ale nic z tego :-) Kolor robiłem od
    mniej więcej 1976, a od 1979 zawodowo. I negatyw, i slajdy. Sam
    fotografowałem, sam wywoływałem, sam kopiowałem. Sam modyfikowałem
    chemię, żeby uzyskać lepsze kolory, niż z fabrycznych zestawów. Miałem
    stripy kontrolne z ORWO oraz ich książkę technologiczną, a były chyba
    dwie, może trzy takie w Polsce. Kopiowałem metodą subtraktywną i
    addytywną, amatorsko i usługowo. Miałem też laba. I tak dalej, ale
    pewno znów nie uwierzysz ;-)

    > I dlatego obrzynasz fotografię z bogactwa technik ciemniowych (acz do
    > niedawna dostępnych dla nielicznych), które były jej częścią od
    > początku?

    Techniki - jak je nazwałeś "ciemniowe" - noszą też inną nazwę:
    techniki szlachetne. I to chyba wyjaśnia, dlaczego komputerowe
    wyprodukowanie protezy, podobnego efektu, np. zbliżonego do gumy czy
    izohelii, nie będzie zasługiwało na zainteresowanie.

    Czarek

  • 218. Data: 2009-08-22 11:03:27
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "de Fresz" <d...@N...pl> napisał w wiadomości

    > Ja w późniejszym okresie 10-20 ;-) Ale doskonale pamiętam czasy liceum,
    > gdzie czasem wychodził 1 film na miesiąc-dwa. I ograniczeniem bynajmniej
    > nie był brak dobrych okazji do zrobienia fajnego zdjęcia, o nie.

    Kupno filmu było problemem. Ja szczęśliwie miałem zapas NP55 zorganizowany
    dzieki pomocy lokalnego Towarzystwa Fotograficynego. Sko}cyzem go w latach
    90-tych.

    > Mnie to szczęśliwie ominęło, bo zaczynałem od Praktici ;-)

    Nie jestem pewien, czy to na prawdę szczęście. Mocniej od mojej L2 szarpała
    jedynie celma z udarem :)

    > NIe tylko Zenita. Niektórzy na analogu do tego, że af nie działa za dobrze
    > (o zgrozo też się zdarzało) dochodzili dopiero po kilku miesiącach
    > używania.

    Fakt/

    > Bez przesady, większośc nowszych analogów już czytała DX-y.

    Ja pakowałem filmy do kaset własnoręcznie niemal od zawsze - i NP55, i HL i
    T-max. EPP też.. Trudno było dobrać kasetkę pod materiał...

    Ech, miło powspominać.
    > --
    > Pozdrawiam
    > de Fresz
    Pozdrawiam Marcin

  • 219. Data: 2009-08-22 11:37:59
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 22 Aug., 12:08, Czarek <4...@g...de> wrote:

> [...]
    > powiększenia i odchodzili. Jakieś takie niekolorowe były... A ja
    > stwierdziłem, że daaaawno, od wielui wielu lat, nie widziałem tak

    i mieli racje
    kogoz interesuje dobrze wykonane powiekszenia?
    sa dobre wiec nie ma o czym dyskutowac.
    w dodatku to tylko kopie czegos tam .
    z tego zyli wowczas zpafowcy.
    z rzemiochy .

    gdyby pokazal zle zrobione powiekszenia - oooo , to co inego
    rozgorzalaby dyskusja do poznej nocy .
    jak to mozliwe ze zpafowiec nie umie zrobic odbitki ?
    kazdy udzielby rad jak nalezaloby wykonac powiekszenia i jak by je sam
    zrobil , choc pewnie nigdy nie zrobil wiecej niz troche odbitek z
    wesela w chemi fotonu na janpolu.

  • 220. Data: 2009-08-22 11:40:00
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Czarek pisze:

    > Owszem, można i do tego właśnie moim zdaniem służy syfra; ale czy to
    > nadal jest fotografia...?

    Tak, to jest nadal PisanieŚwiatłem.

    --
    Pozdrowienia