    From: Czarek <4...@g...de>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak kupowałem aparat...
    Date: Sat, 22 Aug 2009 03:19:31 -0700 (PDT)
    <h6fbbs$t9j$1@achot.icm.edu.pl> <h6gjc0$9gu$1@inews.gazeta.pl>
    <h6hn1p$mrj$1@inews.gazeta.pl> <h6hr1b$d0n$1@inews.gazeta.pl>
    <h6j0lc$dn3$1@achot.icm.edu.pl> <h6jnpk$c4p$1@inews.gazeta.pl>
    <4a8d7b67$1@news.home.net.pl> <h6k0so$m5f$1@inews.gazeta.pl>
    <4...@n...home.net.pl>
    <2...@s...googlegroups.com>
    <h6nad3$pts$1@inews.gazeta.pl> <h6o7c2$3iu$1@inews.gazeta.pl>
    <h6od1b$rgi$1@inews.gazeta.pl>
    <b...@z...googlegroups.com>
    <h6of22$7mi$1@inews.gazeta.pl>

    On 22 Sie, 11:50, de Fresz <d...@N...pl> wrote:

    > Jasne. Kiedyś. Może.

    Znów w coś nie wierzysz? Przecież nie napisałem, że nie mam
    powiększeń, tylko że nie robię na bieżąco. Siada Ci percepcja, czy
    złośliwie przekręcasz?

    > No Ty może tylko na filmach oglądałeś klasyczne techniki retuszu,
    > mające już ze 150 lat historii. Ja miałem sposobność obcować z tym na
    > żywo i było to, delikatnie mówiąc, cholernie trudne i niewygodne. Ale
    > jak najbardziej używało się, od zarania fotografii, tylko o zgrozo
    > nierzadko zlecane było specjalistom od ciemni, bo fotografowie w
    > większości nie ogarniali techniki, nie mieli sprzętu, etc.

    O.K., wiem, ale napisz, co konkretnie robił ten retusz i w jakich
    sytuacjach.

    > Według kogo?

    Według praktyki :-)

    > I czy to obowiązująca doktryna, czy są może jakieś
    > wyjątki? Gdzie można znaleźć stosowną ustawę?

    Wystarczy się pewnych rzeczy nauczyć.

    > Za trudny, co?

    Za kolorowy.
    Chyba próbujesz mnie obrazić, ale nic z tego :-) Kolor robiłem od
    mniej więcej 1976, a od 1979 zawodowo. I negatyw, i slajdy. Sam
    fotografowałem, sam wywoływałem, sam kopiowałem. Sam modyfikowałem
    chemię, żeby uzyskać lepsze kolory, niż z fabrycznych zestawów. Miałem
    stripy kontrolne z ORWO oraz ich książkę technologiczną, a były chyba
    dwie, może trzy takie w Polsce. Kopiowałem metodą subtraktywną i
    addytywną, amatorsko i usługowo. Miałem też laba. I tak dalej, ale
    pewno znów nie uwierzysz ;-)

    > I dlatego obrzynasz fotografię z bogactwa technik ciemniowych (acz do
    > niedawna dostępnych dla nielicznych), które były jej częścią od
    > początku?

    Techniki - jak je nazwałeś "ciemniowe" - noszą też inną nazwę:
    techniki szlachetne. I to chyba wyjaśnia, dlaczego komputerowe
    wyprodukowanie protezy, podobnego efektu, np. zbliżonego do gumy czy
    izohelii, nie będzie zasługiwało na zainteresowanie.

    Czarek