    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak jest z obiektywami do Canona?
    Date: Sun, 13 Jan 2013 00:26:07 +0100

    Marek <p...@s...com> writes:

    > No jak to nie ma mowy o bezwzględnych?? Właśnie bezwzględne wartości
    > pikseli zawarte są w pliku RAW. Na 12tu lub 14tu bitach zakodowane są
    > odczyty bezpośrednio z matrycy w wartościach bezwzględnych. RAW jest
    > efektem pracy zwykłego przetwornika A/C wg schematu matryca ->
    > regulowany wzmacniacz (regulacja ISO) -> przetwornik A/C. Analogicznie
    > jak w RGB kolor 000 000 000 to czarny a fff fff fff to biały. Połowa
    > tej wartości to kolor szary 50%. Bardzo dokładnie da się to określić.

    Jasne, wtedy określenie czułości także ma taki sam sens. Typowo to
    będzie inna wartość niż w docelowym zdjęciu, ale będzie.

    > Tu też się nie zgodzę. Nie można tak uogólniać gdyż to zależy od
    > oprogramowania CPU aparatu. JPG zazwyczaj jest efektem kompresji
    > dynamiki przetwornika do 8 bitów na kolor a nie wycinkiem z tej
    > dynamiki.

    Szczerze mówiąc, trochę wątpie - myślę że typowo jest przynajmniej
    zarówno kompresja jak i wycinanie. Ale tak naprawdę to nieistotne -
    jeśli ktoś pracuje w RAWami (a tylko wtedy rozważania o ISO RAW mają
    sens), to może zrobić tak jak mu się będzie podobać; oprogramowanie
    aparatu nie będzie miało najmniejszego znaczenia.

    > Właśnie się zastanowiłem. JPG z powyższego powodu nie nadaje się do
    > obliczania czułości ISO gdyż jest zawsze efektem przetwarzania
    > cyfrowego. Tak więc należałoby użyć albo RAWów albo 16bit TIFFów.

    Przeciwnie, JPG nadaje się dokładnie tak samo dobrze jak RAW i TIFF.
    Tak naprawdę różnica między tymi formatami jest (dla potrzeb określenia
    czułości) niewielka, to kwestia może kwantyzacji 8-bitowych JPEGów.

    W gruncie rzeczy, czułość można określić także np. dla różnych zdjęć
    otrzymanych przez np. rozjaśnienie itp. (także z JPEGów). Oczywiście
    takie operacje zmieniają efektywną czułość, bo to nie jest wtedy czułość
    matrycy (jak z RAW), ani czułość aparatu (jak z JPEG/TIFF robionymi
    przez software aparatu), tylko czułość zestawu aparat + program na
    np. pececie :-)

    Powyższe zakłada użycie matrycy CMOS, ale oczywiście w przypadku CCD
    będzie tylko więcej etapów pośrednich, końcowe wnioski się nie zmienią.
    --
    Krzysztof Halasa