  • Data: 2013-01-13 12:55:35
    Temat: Re: Jak jest z obiektywami do Canona?
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-01-13 02:06, Mateusz Ludwin pisze:

    > Ale to nie ma znaczenia, wystarczy zapisywać dane w pliku z precyzją float.

    Przekombinowujesz. W przetwornikach AC nie ma czegoś takiego jak float i
    nie ma logicznego uzasadnienia aby coś takiego istniało. Masz zapis N
    bitowy i w takiej formie można skwantyzować każdą wielkość. Brakuje
    dynamiki - to dostawiasz kolejne bity. Czy widziałeś aby dźwięk był
    zapisany na ósmym i pół bicie? :-D

    Flaoata używa się w matematyce gdyż nam jest tak wygodniej reprezentować
    liczby. Jednakże komputer nadal operuje na bajtach a nie połówkach czy
    ćwiartkach bajtów. Nie ma czegoś takiego. To CPU czy języki wyższego
    rzędu przekształcają to na liczby dziesiętne.

    > Gdzie tam jest ta szarość? Nie ma szarości, bo JPG robi się z tego za pomocą
    > odpowiednich algorytmów, zresztą ACR jest już równie skomplikowany.

    No jak to gdzie? Jeśli maksymalne napięcie z przetwornika dla piksela
    wynosi 1V i zakładając, że wymyślono w pijanym zwidzie
    zmiennoprzecinkowy przetwornik AC, który zamienia tą wartość na floata
    13.5, to 50% szarość to 6.75.

    > A jak 7FFF to jest jasność nieba, a jasność kartki oświetlonej przez słońce
    > to 01FF?

    Jakiego nieba? Założenie jest, że przetwornik został naświetlony
    światłem o określonym natężeniu. Przecież czułości ISO nie możesz badać
    korzystając ze źródła światła o losowo zmieniającym się natężeniu. Takie
    badania przeprowadza się w laboratorium a nie na podwórku :-) Zapewne
    wiesz o tym i nie czaję intencji.

    > Film ma bardzo duża dynamikę, bo ma nieliniową krzywą transferu, ale na
    > wyjściu przynajmniej coś widać, a w pliku raw nic nie widać.

    Też nie bardzo łapię czego ma dotyczyć komentarz? Oba powyższe zdania
    (moje i Twoje) nie tworzą korelacji. Jednakże skomentuję kwestię RAW'a
    nie wnikając w to co na myśli miałeś.

    Jeżeli w nim nic nie widać, to znaczy, że:

    a) masz kiepski monitor
    b) przetwornik ma mniejszą dynamikę niż zapis sygnału w RAW

    Odnośnie A.
    Wszyscy mamy kiepskie monitory. Póki co wszystkie pracują co najwyżej w
    przestrzeni AdobeRGB i w dodatku w 8 bitach na kolor.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_RGB_color_space

    To jest zaledwie wycinek widma z tego co widzimy. Ten czarny trójkąt to
    jest fragment odtwarzany przez monitory. Dlatego nie masz szans zobaczyć
    wszystkiego co RAW zawiera.

    Druga sprawa: standard reprezentacji kolorów w monitorach to 8 bitów na
    kolor. RAW ma 12, 14 i w przyszłości N bitów na kolor. Tego się nie da
    zobaczyć bez kompresji do 8 bitów. Dlatego m.in. dominują w komputerach
    formaty 8 bitowe plików. Po to masz "wywoływarki" do RAWów aby zobaczyć
    to czego nie widać na monitorach. Spłaszczasz w nich dynamikę. Np. jeśli
    jakieś detale są zawarte poniżej czerni monitora (lub wydruku na
    papierze), to przesuwasz je wyżej w dynamice aby móc oszukać
    ograniczenia monitorów/papieru. RAW jest po to aby dać szansę na takie
    oszustwa.

    Odnośnie B
    Marketing producenta body może wymyślić, że daje przetwornik 14-bitowy
    po to aby osoby nie rozumiejące zasad obowiązujących w fizyce miały czym
    się onanizować i wynagradzały finansowo to producentowi płacąc więcej za
    aparat. W praktyce może okazać się, że dwa ostatnie bity przetwornika
    (czyli RAWa też) to szum. W konsekwencji nie będzie żadnej różnicy w
    takim przypadku między przetwornikiem 12 i 14 bitowym.

    Marek